Anatomia DeLonghi 5400
Geplaatst: do 14 jan 2010, 01:40
Speciaal voor Nathalie een gestripte DeLonghi. Het is een ESAM 5400 uit 2007 met vorstschade, dus volop kalksporen aanwezig. De eerste 5400 die ik binnenkreeg. Let niet op de smoezelige exterieur van de machine, sommige gebruikers gaan niet altijd even netjes om met dit soort machines.
Laat me beginnen met een waarschuwing:
laat mij de machines slopen zodat u het niet hoeft te doen. Een espressomachine is geen bouwdoos of speelgoed. Het is in potentie een gevaarlijke combinatie van stroom, water en oververhit stoom. Fouten kunnen leiden tot (ernstig) letsel of erger. Machines kunnen door veranderingen/fouten ook brandgevaarlijk of schadelijk voor de gezondheid worden.
Zijkant rechts en zijkant links. Rechts de schuiftank, koppeling en filter, thermoblock bovenop. Links de stuurprint, molen (achter zwarte zijplaat)
De achterkant bevat de main components en de dekplaat is te verwijderen door maar 2 schroeven los te draaien. Pomp, brewgroup-aandrijving, debietmeter, OVP, release-valve zijn nu bereikbaar. Zoals je kunt zien zijn de brewgroup-aandrijving en de releasevalve op metalen platen aangebracht ipv rechtstreeks op het kunststof chassis.
De voorkant open en de brewgroup uitgenomen en gedemonteerd. In tegenstelling tot de buitenkant hebben de gebruikers wel de ruimte achter het deurtje wel schoongehouden. In de hele machine zijn nauwlijks koffieresten en geen schimmel gevonden.
Bij de Ju 5 keken we naar de molen en vultrechter. Als we bij de 5400 op dezelfde plek kijken vinden we geen 'opbouw' van koffiemeel, evenmin schimmels.
Bovenaanzicht met de bonentrechter nog op de molen. Rechts het thermoblock met PID meettechniek. Het thermoblock is een RVS buis omgeven door aluminium, een techniek die bij Saeco, Jura en DeLonghi ongeveer hetzelfde is. Op een metalen subframe gemonteerd, net als bij de Ju5.
Ik denk dat het aantal onderdelen inderdaad veel lager is dan veel andere automaten. Maar ook DeLonghi automaten gaan wel eens kapot hoor. Ik moet de automaat nog tegenkomen die 5 jaar stevig gebruikt is zonder de werkplaats te zien.
Laat me beginnen met een waarschuwing:
laat mij de machines slopen zodat u het niet hoeft te doen. Een espressomachine is geen bouwdoos of speelgoed. Het is in potentie een gevaarlijke combinatie van stroom, water en oververhit stoom. Fouten kunnen leiden tot (ernstig) letsel of erger. Machines kunnen door veranderingen/fouten ook brandgevaarlijk of schadelijk voor de gezondheid worden.
Zijkant rechts en zijkant links. Rechts de schuiftank, koppeling en filter, thermoblock bovenop. Links de stuurprint, molen (achter zwarte zijplaat)
De achterkant bevat de main components en de dekplaat is te verwijderen door maar 2 schroeven los te draaien. Pomp, brewgroup-aandrijving, debietmeter, OVP, release-valve zijn nu bereikbaar. Zoals je kunt zien zijn de brewgroup-aandrijving en de releasevalve op metalen platen aangebracht ipv rechtstreeks op het kunststof chassis.
De voorkant open en de brewgroup uitgenomen en gedemonteerd. In tegenstelling tot de buitenkant hebben de gebruikers wel de ruimte achter het deurtje wel schoongehouden. In de hele machine zijn nauwlijks koffieresten en geen schimmel gevonden.
Bij de Ju 5 keken we naar de molen en vultrechter. Als we bij de 5400 op dezelfde plek kijken vinden we geen 'opbouw' van koffiemeel, evenmin schimmels.
Bovenaanzicht met de bonentrechter nog op de molen. Rechts het thermoblock met PID meettechniek. Het thermoblock is een RVS buis omgeven door aluminium, een techniek die bij Saeco, Jura en DeLonghi ongeveer hetzelfde is. Op een metalen subframe gemonteerd, net als bij de Ju5.
Ik denk dat het aantal onderdelen inderdaad veel lager is dan veel andere automaten. Maar ook DeLonghi automaten gaan wel eens kapot hoor. Ik moet de automaat nog tegenkomen die 5 jaar stevig gebruikt is zonder de werkplaats te zien.