lekker & zo goedkoop mogelijk.

1
Hallo allemaal,

Al te gevoelige espresso- drinkers kunnen beter stoppen met lezen. Ik heb niet zoveel geld te besteden. Op dit moment zet ik al twee jaar espresso met de rowenta virtuoso, een piston-apparaatje wat ik voor 25 eurootjes gekocht heb in een dumpzaak. Iedereen die bij mij komt vindt de koffie wel lekker (Lavazza Black gemalen), behalve als ie weer eens ontkalkt moet worden. Nu gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat deze mensen niet zoveel verstand van koffie hebben... :mrgreen: Ik wilde een nieuw apparaat kopen en heb tot 600 euro te besteden. Het moet vijf jaar mee kunnen. Ik wil er zomin mogelijk geld aan kwijt, maar toch goede kwaliteit lekkere espresso. Gebruiksgemak is leuk, maar hoeft niet persé. En hoe ie eruit ziet boeit me niks. Volautomaat of toch losse halfautomaat met losse molen. Is saeco in de goedkope prijscategorie ook fout? De saeco odea giro is erg voordelig. Hij heeft een demontabele zetgroep en is van binnen en buiten volledig van plastic. De saeco syntia is nieuw(Philips-invloed?) maar heeft een zetgroep die niet demontabel is. De buitenkant is van roestvrij staal maar de binnenkant? Een verkoper vertelde me dat in deze prijscategorie Bosch en Siemens beter waren, maar ze verkochten geen saeco, dus was gewoon onzin volgens mij. Wat zouden jullie doen als je niet zoveel geld (600, voor mij veel!)te besteden hebt? (In mijn zak houden mischien?)Ik kom hier regelmatig terug, alvast bedankt voor jullie bijdragen. Joost.

Re: lekker & zo goedkoop mogelijk.

3
La Peppina/Caravel + Mahlkoenig Vario (coffeehit.co.uk zijn ze iets goedkoper)
...
Je bent niet de eerste met deze vraag, kijk eens met de zoekfunctie hier, op Thuisbarista.nl en op H-B wat voor antwoorden men daar had gekregen.
600E is meer dan genoeg om goede espresso mee te zetten.
Je zou ook voor de Mypressi Twist kunnen gaan, maar ik ben niet zo gecharmeerd van de ergonomie ervan. Ding voorverwarmen, prutsen met drukpatroontjes.... dan liever voor hetzelfde geld een oude La Peppina of een Caravel ofzo.

Als je de Vario te duur vind dan kun je ook voor de Compak K3 gaan die een beetje goedkoper is of een kwalitatieve handmaler die helemaal goedkoop zijn.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Gebruiksgemak: ga voor een volautomaat. Ga je voor de ultieme espresso en vind je het geen probleem wat meer tijd kwijt te zijn met koffiezetten, ga dan een echt espresso-apparaat.

Mocht je voor een volautomaat gaan kijken, dan zou ik niet voor Saeco gaan. Heb ze zelf gehad en er was altijd wel iets mee. Moest je hem weer opsturen en dan was je hem zo 2 weken kwijt. Heb nu een Delonghi volautomaat en die geeft duidelijk betere koffie dan de Saeco, voelt degelijker aan en is veel gebruiksvriendelijker (makkelijker schoon te houden e.d.)

Ik heb ook een echt espresso-apparaat gehad, een La Spaziale. Prachtig ding en zette goede koffie. Houd er met een espresso-apparaat rekening mee dat ie echt goed moet opwarmen. Toch zeker wel 20 minuten, liefst langer hoor ik vaak. Dat nekte mij een beetje, want ik ben iemand ide opeens zin kan hebben in een heerlijke cappuccino en dan wil je niet wachten (of je moet het geen probleem vinden om het ding de hele dag aan te laten staan).

PS ik ben ook student :D

8
Bepaal eerst wat je wil, zou ik zeggen. Wil je eigenlijk gewoon lekkere koffie, of gaat het je echt specifiek om espresso? Drink je dan voornamelijk espresso, of cappuccino (o.i.d.)? Wil je even snel een aardige espresso, of heb je er de tijd voor over om "handmatig" een perfecte espresso te zetten? Gemak=superautomaat, smaak=halfautomaat (of iets anders als een Caravel). Simpel gezegd. Alle wegen zijn wat mij betreft volkomen legitiem, maar wel essentieel anders.

Lees dit: KLIK! En gebruik inderdaad de zoekfunctie, er is al heel veel over geschreven.

Voor €600 kan je 2-de hands spulletjes vinden waarmee je perfecte espresso moet kunnen zetten. En dan bedoel ik espresso die beter is dan je in 99% van de koffiezaken in Nederland te drinken krijgt, echt waar.
Ikzelf heb best een goede set, en ik was er 2-de hands samen net €400 voor kwijt (en dat is 1/6-de van de nieuwwaarde)! Dus dat bedrag hoeft geen beperking te zijn, je moet alleen wel weten waarnaar je zoekt. Vergeet in dat budget please niet de maler, zonder goede maler geen goede espresso, heel simpel.
We willen je graag helpen, maar geef iets meer gegevens over wat voor koffie je drinkt, en vooral hoeveel moeite je daarvoor wil doen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Voor nog geen 200 euro heb je ook een nieuw snelfilterapparaat van een gerespecteerd merk... ;) Als je daar vervolgens een bonenmaler naast zet en verse koffiebonen gebruikt, dan weet je niet wat je proeft en ben je ruim binnen die 600 euro klaar... maar je hebt dan alleen geen espresso... dat dan weer niet...
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

10
Nuja, een snelfilterapparaat van 200E is wel erg veel.
Chemex kost 50E ofzo. Moet je zelf opschenken, maar wel betere filters en beter schoon te maken.
Vacpotje kost ook niet zo gek veel (behalve Cona dan).
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit