CMA, leone?/Astoria Argenta EAP 1

1
Hallo,

Wilde hierbij mijn nieuwe aanwinst showen, zoals belooft.

Afbeelding


Deze machine heeft in een Chinees restaurant gestaan, alwaar ik hem via marktplaats samen met een maler op de kop heb kunnen tikken.
Totaal geen plannen richting zoiets, maar het kwam bijna uit de lucht gevallen.
Heb de machine op werking kunnen controleren ondanks dat deze zeer lang niet meer gebruikt is geworden, lijkt het erop dat alles naar behoren functioneert.
Helaas staat alleen de pomp vast, maar daar voorzie ik geen probleem mee.
Aangezien ik zelf als pompmonteur werkzaam ben, moet dat dus in ieder geval geen probleem opleveren.

Tevens zit naar ik aan neem het originele waterfilter er ook nog bij.( zie foto)
Is dit nog goed te gebruiken of moet hier eens nieuw filtermateriaal in.
Het lijkt een zandachtig materiaal.
Hier ken ik me dus echt niet mee uit. :roll:

Afbeelding


Ik ben eigenlijk van plan de machine totaal uit elkaar te gaan nemen, schoon te maken, en vervangen wat vervangen moet worden.
Alles is aanwezig en ziet er volgens mij niet te slecht uit.

Afbeelding


De porta filters waren natuurlijk zo zwart als de nacht, en zien er eigenlijk ook niet meer mooi iut.
Chrome bladert en ze zijn redelijk beschadigd aan de boven kant, hier zou ik eventueel een of twee nieuwe voor moeten hebben.

Afbeelding


Helaas is het spuitwerk, vooral rechts onder, nogal aangetast en bladert de verf af.
Dit houd dus in dat dit gespoten of gecoat zal moeten worden.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat het nut is van de knop die je ziet.
Ik zie het leidingwerk er wel omheen maar weet niet wat de bedoeling ervan is.

Afbeelding


Heeft iemand misschien een handleiding van deze machine, of andere info?
Laat me graag adviseren over de machine, en zal trachten de werkzaamheden die ik uit wil voeren, op dit forum te laten vervolgen, door middel van foto's en text.

Door zijn grote, en mijn ienie mini keukentje, zal het apparaat helaas na een paar keer goed gebruikt te zijn wel weer het veld moeten ruimen.
Zat er aan te denken om dan tegen die tijd te kijken of ik dan een andere mooie machine die beter past in mijn keuken hiervoor in de plaats te zetten.

Tot horens Dutch 8-)

Re: CMA, leone?/Astoria Argenta EAP 1

3
Bedankt Fokke voor de info.
Daar kan ik wat mee.
Zal me proberen op de hoogte te houden van jouw vorderingen.
Voorlopig ben ik weer even weg voor mijn werk, das zal de demontage nog even moeten wachten.
Zou graag het adres van jouw willen hebben, waar ik voor eventuele onderdelen terecht kan.

Met vriendelijke groet.

Dutch 8-)

Re: CMA, leone?/Astoria Argenta EAP 1

5
Beste Dutch,
Ik heb laatst eenzelfde machine gekocht, alleen dan met flowmeter/tiptoetsbediening. De zwarte knop aan de zijkant is bedoeld voor handmatige vulling van de boiler.

Het gaat allemaal redelijk gemakkelijk uit elkaar. En parts zijn via diezelfde KAFKO (handleiding voor je waterontharder) te bestellen. ;)

Handleidingen: http://www.home-barista.com/downloads/A ... Manual.pdf
en
http://www.home-barista.com/downloads/A ... Manual.pdf

Die van mij is gestraald en gepoedercoat, en op dit moment komen er parts uit Hoogersmilde. Ik zal binnenkort wat foto's en tekst plaatsen van de revisie... en mijn koffiekeuken. Spironski :D

Adios Sanne
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

Re: CMA, leone?/Astoria Argenta EAP 1

6
@Sanne: En krijg je dan ook vaak gasten, of houd je al dat goeds lekker voor jezelf? Als een kind in z'n eigen snoepwinkel, als het ware...? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: CMA, leone?/Astoria Argenta EAP 1

7
@Spironski De gasten weten me inderdaad te vinden. 'Neu, we waren in de buurt en... koffie?"' is een veel geplaatste opmerking.

Het heeft inderdaad veel weg van een klein kind in de snoepwinkel. Alhoewel Hugo ook wel blij is dat de lawaai machines weggaan. De rotatiepomp maakt aanzienlijk minder kabaal. Nu nog de bonenmaler stil krijgen...zullen rubberen boontjes moeten worden. :D

@ dutch Kijk vooral goed waar je broeikop aan het frame gemonteerd is, als dit sterk verroest is, moet je je sterk gaan afvragen of revisie nog zin heeft. Of natuurlijk goed laten lassen, etc. Bij mij zat er een behoorlijke hoeveelheid roest, wat mij heeft doen besluiten haar verder te demonteren. Ging gemakkelijker dan ik in eerste instantie dacht. Nu heb haar laten stralen en poedercoaten.

Misschien wat afspreken? Onder het genot van een espressootje/cappo/latte kunnen we wel wat info uitwisselen?

Adios Sanne
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

Re: CMA, leone?/Astoria Argenta EAP 1

8
@ dutch. Ik zag het vraagteken staat bij leone, dus vandaar mijn reactie.
Leone is de merknaam van de firma laurentis. deze importeerde de astoria onder hun eigen naam.
laurentis had als symbool een leeuw vandaar de leone. ze zijn ongeveer 4 jaar geleden gestopt met bestaan als bedrijf, zijn overgenomen door DE. alleen de merknaam voor de koffie en toebehoren bestaat nog.
heeft deze machine soms bij een chinees in delft gestaan? (in de hoven). zoja dan mag je hem zeker goed uit elkaar halen, want dan heeft hij erg weinig onderhoud gehad . Ik heb namelijk als servicemonteur bij laurentis gewerkt (regio delft eo) zo doende weet ik van de staat van onderhoud van die machine.
mocht je vragen hebben hoor ik het wel,

Re: CMA, leone?/Astoria Argenta EAP 1

9
Hier weer nieuwe update's met foto's, :D
Alhoewel ik denk dat deze topic misschien verplaats moet worden naar een klassiekers en revisie.
Weet alleen niet hoe ik dat moet doen. :oops:
Anyway iedereen bedankt voor zijn reactie,s ben es blij mee, en wil zeker de uitnodigingen tot info en koffie drinken graag aannemen.

Ronald, deze machine komt inderdaad bij een chinees vandaan.
Gezien de smerigheid van de molen denk ik dat het onderhoud marginaal tot nul geweest is.
Alleen kwam deze Aziaat uit Brielle.
Dus net niet in jouw regio, zal zeker gebruik maken van je kennis.
Het vraagteken is of was wat overbodig, deze info had ik al gevonden.
Moet zeggen dat ik Astoria beter klinken vind dan CMA.
En het logo ziet er ook mooier uit.

Ben na een paar dagen afwezigheid weer terug in Nederland en heb gisteren meteen maar de pomp gedemonteerd.
De motor is goed, meet goede waarden en het lager werk is ook ok.
Misschien dat ik preventief toch maar de lagers vervang, dan gaat dit zeker niet meer kapot.
Heb de grondplaat al gestraald en in de zinkcompound gespoten.
Denk dat ik hem vandaag zwart ga spuiten, als ik even de gelegenheid heb.

Afbeelding


Daarna een aanvang gemaakt tot demontage van de pomp.
Deze stond zo vast als een huis.
Hierbij een beeld na verwijdering van het pompdeksel, op het eigenlijke pomp gedeelte.

Afbeelding


Hier is de pomp volledig gedemonteerd, schoon en in een exploded view.
Duidelijk is te zien dat het lager stuk is.
Het mechanical seal (afdichting) wat links boven te zien is tussen lager en pomphuis is volledig aan bonken.
Dit is koolstof, het roterend gedeelte met veer, en keramiek, stationair gedeelte met de rubber ring.

Afbeelding


Foto van het pomphuis volledig schoon en gepoetst.
Met een blik op het interieur.
De druk instelling zit alweer gemonteerd.

Afbeelding


Ga direct volgende week lager seal en afdichtingen bestellen.
Zodra de pomp weer dicht gaat volgen meer update's.

Prettig weekend,

Dutch 8-)