In de Volkskrant van dit weekend staat een aardig stukje over Utz, Bio en Max etc.
Goede uitleg over Utz kapeh is te vinden op hun website,
http://consumer.utzcertified.org/index. ... anguage=NL
En uitleg over maxhavelaar Fairtrade via...
http://www.maxhavelaar.nl/pages/templat ... t=K&rID=25
En over het verschil tussen Utz en Max van de website van Max Havelaar...
Zijn Max Havelaar en Utz Kapeh uitwisselbaar?
Allerminst. Zoals het schema hieronder laat zien, zit er een groot verschil in het doel en in de prijsbepalingen. Utz Kapeh-certificatie verplicht producenten die al een sterke marktpositie hebben aandacht te besteden aan mens en milieu. Max Havelaar is er juist voor de meest kwetsbare groep koffieproducenten: kleine boeren. Zij houden zich met moeite staande in de markt en verdienen normaliter veel te weinig aan hun koffie. Als Max Havelaar-kopers overstappen op Utz Kapeh gaat er iets fout. Kleine koffieboeren gaan er dan op achteruit. Maar als gewone koffie het Utz Kapeh certificaat krijgt is dat winst. De taak voor Utz Kapeh ligt dan ook bij de bulk van de markt: in de mainstream.
Max Havelaar heeft een ontwikkelingsdoelstelling: empowerment van kleine koffieboeren, om zich beter te weer te kunnen stellen in de reguliere markt die hen marginaliseert. Utz Kapeh wil koffiebranders een instrument bieden om hun inkoopbeleid voor de mainstream markt af te stemmen op duurzame productie.
Max Havelaar garandeert een minimumprijs die de kosten dekt, ook de sociale en ecologische. Dit heet kosteninternalisatie. Utz Kapeh laat de prijs over aan de vrije onderhandeling tussen koper en verkoper.
Max Havelaar gaat uit van wat de koffieboer nodig heeft. Die prijs wordt doorberekend aan de consument. Utz Kapeh gaat uit van wat de markt wil betalen, zodat de koffie voor de consument niet duurder hoeft te worden.
Max Havelaar richt zich alleen op organisaties van kleine boeren. Utz Kapeh werkt vooral met plantages en middelgrote boeren.
* Max Havelaar heeft een ontwikkelingsdoelstelling: empowerment van kleine koffieboeren, om zich beter te weer te kunnen stellen in de reguliere markt die hen marginaliseert.
* Utz Kapeh wil koffiebranders een instrument bieden om hun inkoopbeleid voor de mainstream markt af te stemmen op duurzame productie..
* Max Havelaar garandeert een minimumprijs die de kosten dekt, ook de sociale en ecologische. Dit heet kosteninternalisatie.
* Utz Kapeh laat de prijs over aan de vrije onderhandeling tussen koper en verkoper.
* Max Havelaar gaat uit van wat de koffieboer nodig heeft. Die prijs wordt doorberekend aan de consument.
* Utz Kapeh gaat uit van wat de markt wil betalen, zodat de koffie voor de consument niet duurder hoeft te worden.
* Max Havelaar richt zich alleen op organisaties van kleine boeren.
* Utz Kapeh werkt vooral met plantages en middelgrote boeren.
En over het verschil tussen Utz en Max van van de website van Utz
Is UTZ CERTIFIED zoiets als Max Havelaar?
Max Havelaar en UTZ CERTIFIED zijn beide toonaangevende certificeringprogramma's. Zij zijn echter verschillend van opzet en doel, en vullen elkaar daarom aan in de koffiemarkt.
Max Havelaar en UTZ CERTIFIED hebben goed contact met elkaar en werken samen aan grote veranderingen op het gebied van verantwoordelijkheid en duurzaamheid in de koffie sector.
Door Max Havelaar koffie te kopen, betaalt u een hogere prijs die aan de koffiecooperaties wordt uitbetaald. Marktonderzoek toont echter aan dat de meerderheid van de consumenten niet bereid zijn om deze bijdrage te leveren. UTZ CERTIFIED is ervan overtuigd dat consumenten graag hun favoriete merk koffie blijven drinken vanwege de smaak, kwaliteit en de prijs. Veel mensen verwachten tegelijkertijd dat hun koffie op goede en verantwoorde manier is verbouwd. Met het UTZ CERTIFIED keurmerk heeft u deze garantie. UTZ CERTIFIED staat voor professionaliteit in het produceren van koffie en traceerbaarheid om dit te garanderen.
Inderdaad lijkt het ondoorzichtig, na bestudering lijkt me het verschil in benadering echter overduidelijk.