Re: Problemen koffiesterkte Gaggia Titanium

2
Meestal zit het in de bonen. Automaten van deze generatie hebben eigenlijk speciale koffiebonen nodig. Binnen ons bedrijf spreken we van ´automatenmix´. Een aangepaste, verse melange voor espressomachines die eigenlijk met wat te lage druk en te lage temperatuur werken. Een andere term is ´kook-koffie´ die tegengesteld, juist geschikt is voor zeer hoge temperatuur. Maar bij de Titanium kan ook slijtage van het maalwerk vanaf 6 tot 8000 kopjes een belangrijke rol spelen. Dat hangt vaak samen met de tot zover gebruikte koffie. Verstopping maalwerk kan ook, bij veel lagere aantallen zelfs.
Er gaat niets boven morgen.

Re: Problemen koffiesterkte Gaggia Titanium

7
Ik heb dit apparaat ook, maar inderdaad RTFM ;) Het hangt enerzijds er vanaf wat voor bonen je erin mikt en aan de andere kant hoe je hem hebt ingesteld; d.w.z. maalgraad (lage waarde is fijn, hoge waarde is grof), dosering, watertemperatuur, voorperculatie aan of uit, grootte van het kopje, etc. etc,. Bij ons komt er een aardig bakkie uit, en dat met Hema boontjes, kan je nagaan wat er uit moet komen als je er een beetje kwaliteitsbonen in mikt. Het is gewoon even zoeken naar de juiste setting. Bij ons staat ie op maalgraad 8 en de dosering staat tussen het middenstreepje en de + in. Wij gebruiken voor de dagelijkse bak het middelste knopje voor de koffie, afgestemd op een "Senseo" maat kopje. (Knopje ingedrukt houden, je krijgt een melding dat ie de hoeveelheid aan het programmeren is, en loslaten wanneer jij denkt dat er genoeg in het kopje zit).
Gaggia Titanium
Maalgraad 8
Watertemp. Middel

Re: Problemen koffiesterkte Gaggia Titanium

8
Joel schreef:Op zich kan je er heel makkelijk bij en ik neem aan dat je niet bij elke kopje een andere instelling wilt hebben, dus op zich niet zo´n probleem.

Daarnaast was dit wel een beetje ´RTFM´ ;)
Waarom niet bij elk kopje een andere instelling? Mijn vriendin hield van minder sterke koffie en ik van sterke. Echt handig is dit dan niet. Bij mijn Delonghi is het 1 druk op de knop en de sterkte is aangepast. Daarnaast vond ik zelfs op de sterkste kant er maar een slappe bak koffie uit komen (verschillende bonen geprobeerd en verschillende maalstanden). Voor mij echt geen aanrader.

Re: Problemen koffiesterkte Gaggia Titanium

9
Faiz schreef:... (Knopje ingedrukt houden, je krijgt een melding dat ie de hoeveelheid aan het programmeren is, en loslaten wanneer jij denkt dat er genoeg in het kopje zit).
Dat vind ik nou eens nuttige informatie, deze heb ik niet terug gevonden in de handleiding.

Bedankt voor de waardevolle tip.

Uiteraard moet je daarna nog wel even de instellingen aanpassen naar de gewenste sterkte. :o

[edit]
inmiddels de handleiding nogmaals open geslagen en alsnog gevonden dat het er wel staat onder
hoofdstuk 7.3 op bladzijde 102 onderaan. :oops:
[/edit]