Het Barista Zijn en Vragen Daarover
Geplaatst: zo 25 mei 2008, 16:41
Hallo lieve luitjes,
De afgelopen week ben ik met m'n nieuwe bijbaantje begonnen, koffie maken bij de Bagels en Beans in Enschede. Gelukkig hebben veel mensen door dat ik met liefde achter de machine sta en ik probeer zo goed als ik kan koffie te maken en waar mogelijk latte art te schenken. Dit maakt geloof ik goede indruk, ik krijg zo nu en dan complimenten en steeds vaker wordt ik als barista betiteld. Hoewel ik zelf vind dat ik beter moet kunnen. (Blijkbaar) barista zijnde vind ik dat ik er een aantal verantwoordelijkheden bij heb gekregen, en ik ben benieuwd hoe andere baristi hier over denken en welke ervaringen jullie hebben.
Ik probeer zo veel mogelijk mijn passie voor koffie uit te stralen aan de klant en mijn collega's, en ik heb het gevoel dat ze dat oppikken. Maar ik heb ook het gevoel alsof ik daar verantwoordelijk voor ben, dat het mijn taak als barista is dit uit te stralen en over te brengen.
Maar waar het me vooral om gaat is de afweging kwaliteit versus kwantiteit.
Bij de baristakampioenschappen moeten baristi 4 espressos, 4 cappas en 4 sigdrinks maken in 15 minuten. Een behoorlijke opgave. Wij -op het werk- worden geacht de dranken die de klant besteld zo snel mogelijk bij ze op tafel te hebben. Mijn deel daarvan is te zorgen dat de koffies snel uitgeserveerd kunnen worden. Als het rustig is in de zaak, dan kan ik de tijd nemen voor bijvoorbeeld 2 cappuccino en twee goede cappuccino neerzetten, wat me goed doet. Maar als het druk is en ik 2 cappuccino, 1 normale koffie, 1 grote koffie en een grote cappuccino tegelijk moet maken (om maar eens wat te noemen), heb ik het idee dat ik kwaliteit moet inleveren om voldoende kwantiteit te kunnen leveren binnen de korte tijd die ervoor staat (er staan namelijk nog meer bestellingen in de wachtrij en die klanten willen ook allemaal wat te drinken). Dat vind ik aan de ene kant jammer, want ik wil kwaliteit leveren, maar aan de andere kant wil je kwantiteit leveren, omdat klanten hun drinken willen en daar niet een kwartier op willen wachten. En dan is er wel een heel groot verschil tussen barista en thuisbarista, of op een youtube filmpje de perfecte rosetta schenken.
Hoe gaan andere baristi hier mee om en wat zijn jullie ervaringen?
De afgelopen week ben ik met m'n nieuwe bijbaantje begonnen, koffie maken bij de Bagels en Beans in Enschede. Gelukkig hebben veel mensen door dat ik met liefde achter de machine sta en ik probeer zo goed als ik kan koffie te maken en waar mogelijk latte art te schenken. Dit maakt geloof ik goede indruk, ik krijg zo nu en dan complimenten en steeds vaker wordt ik als barista betiteld. Hoewel ik zelf vind dat ik beter moet kunnen. (Blijkbaar) barista zijnde vind ik dat ik er een aantal verantwoordelijkheden bij heb gekregen, en ik ben benieuwd hoe andere baristi hier over denken en welke ervaringen jullie hebben.
Ik probeer zo veel mogelijk mijn passie voor koffie uit te stralen aan de klant en mijn collega's, en ik heb het gevoel dat ze dat oppikken. Maar ik heb ook het gevoel alsof ik daar verantwoordelijk voor ben, dat het mijn taak als barista is dit uit te stralen en over te brengen.
Maar waar het me vooral om gaat is de afweging kwaliteit versus kwantiteit.
Bij de baristakampioenschappen moeten baristi 4 espressos, 4 cappas en 4 sigdrinks maken in 15 minuten. Een behoorlijke opgave. Wij -op het werk- worden geacht de dranken die de klant besteld zo snel mogelijk bij ze op tafel te hebben. Mijn deel daarvan is te zorgen dat de koffies snel uitgeserveerd kunnen worden. Als het rustig is in de zaak, dan kan ik de tijd nemen voor bijvoorbeeld 2 cappuccino en twee goede cappuccino neerzetten, wat me goed doet. Maar als het druk is en ik 2 cappuccino, 1 normale koffie, 1 grote koffie en een grote cappuccino tegelijk moet maken (om maar eens wat te noemen), heb ik het idee dat ik kwaliteit moet inleveren om voldoende kwantiteit te kunnen leveren binnen de korte tijd die ervoor staat (er staan namelijk nog meer bestellingen in de wachtrij en die klanten willen ook allemaal wat te drinken). Dat vind ik aan de ene kant jammer, want ik wil kwaliteit leveren, maar aan de andere kant wil je kwantiteit leveren, omdat klanten hun drinken willen en daar niet een kwartier op willen wachten. En dan is er wel een heel groot verschil tussen barista en thuisbarista, of op een youtube filmpje de perfecte rosetta schenken.
Hoe gaan andere baristi hier mee om en wat zijn jullie ervaringen?