Beste allemaal.
Hier op,herformuleren kom ik er steeds meer achter dat de maler 'belangrijker' is dan de machine. Ik heb nu een Rocky 50 mm schijven net nieuw. Nu ben ik bereid om te investeren voor een nieuwe maler maar wattigs een goede maler,
* wat is een goede schijven maat.
* wat is het voordeel van een grotere schijven maat (warmte opname lees ik vaak).
Zijn er nog meer belangrijke zaken in een maler?
Alvast bedankt
Re: Vervanger voor Rocky
2Een "standaard" goede maler heb je met 64mm schijven en zo'n 300W motor. Dat is wat ik vaak de Super Jolly-klasse noem. Die malers zijn redelijk snel, meestal goed gebouwd en bieden redelijk consistent goed maalsel. Het grootste voordeel is dat je veel vaker lekkere espresso kan proeven!
Er staat er nu op het forum eentje te koop: een Compak K6
Maar er zijn ook malers met b.v. conische schijven, daarvoor geldt bovenstaande niet. En de Mahlkönig Vario onttrekt zich ook: de specs zijn minder, maar het resultaat is erg goed.
Er staat er nu op het forum eentje te koop: een Compak K6
Maar er zijn ook malers met b.v. conische schijven, daarvoor geldt bovenstaande niet. En de Mahlkönig Vario onttrekt zich ook: de specs zijn minder, maar het resultaat is erg goed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Hé,.... heb je de K6 kunnen kopen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4in 'slow brewing' is zoizo niet zo een goede maler nodig als voor bij espresso.
de maling hoeft toch niet zo consistent, of zo fijn te zijn, want de koffie word op een hele andere manier gezet...
Nu, ik kan met mijn MXK onmogelijk switchen tssn verschillende malings-graden, voor deze brewing methode, en zou daarom binne afzienbare tijd graag een 2e molen hebben..
maar hij moet maar kunnen doen, voorwat hij bestemd is natuurlijk, en niet veel meer...
wat word mij hier aangeraden?
de maling hoeft toch niet zo consistent, of zo fijn te zijn, want de koffie word op een hele andere manier gezet...
Nu, ik kan met mijn MXK onmogelijk switchen tssn verschillende malings-graden, voor deze brewing methode, en zou daarom binne afzienbare tijd graag een 2e molen hebben..
maar hij moet maar kunnen doen, voorwat hij bestemd is natuurlijk, en niet veel meer...
wat word mij hier aangeraden?
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)
5Pieter,
Waarom geen goeie handmaler voor de filter? Dan heb je met een aeropress of v60 ineens een compacte reiskit. Zo'n Lido van Orphan Espresso om er maar eentje te noemen.
http://www.orphanespresso.com/OE-LIDO-H ... _4682.html
Waarom geen goeie handmaler voor de filter? Dan heb je met een aeropress of v60 ineens een compacte reiskit. Zo'n Lido van Orphan Espresso om er maar eentje te noemen.
http://www.orphanespresso.com/OE-LIDO-H ... _4682.html
6Het is waar dat espresso hoge eisen stelt, en dat die bij andere methoden minder stringent zijn. Maar OP zet nu eenmaal espresso, vandaar dat hij ook een espressomaler nodig heeft. Dus Pieter, wellicht moet je je vraag in een apart topic stellen.
Wat betreft de slow coffee-maler van OE: als je voor €60 méér de 63mm conisch kan krijgen, zou dat dan niet de betere keuze zijn?
Wat betreft de slow coffee-maler van OE: als je voor €60 méér de 63mm conisch kan krijgen, zou dat dan niet de betere keuze zijn?
7allemaal dingen om over na te denken...
maar al een heel goede suggestie! dank u, KurtAugust en Spironski!
maar al een heel goede suggestie! dank u, KurtAugust en Spironski!
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)
8Ik ga voor een mazzer mini e waarschijnlijk met grote schijven er in. Eerst maar even sparen
9Beter mijn Quamar M80E kopen.Twee dagen oud.450 e.psd schreef:Ik ga voor een mazzer mini e waarschijnlijk met grote schijven er in. Eerst maar even sparen
foto;
http://i143.photobucket.com/albums/r156 ... 023-16.jpg
10Waarom doe je die dan weg?cremalover schreef:Beter mijn Quamar M80E kopen.Twee dagen oud.450 e.psd schreef:Ik ga voor een mazzer mini e waarschijnlijk met grote schijven er in. Eerst maar even sparen
foto;
http://i143.photobucket.com/albums/r156 ... 023-16.jpg