Beste forumleden,
sinds een jaar of 2 brand ik mijn eigen boontjes met een ietwat gemodificeerde popcornbrander. Per branding brand ik 50 gram. Dit doe ik in mijn tuin zodat de vliesjes wegwaaien en mijn huis niet naar koffie te laten ruiken. Dit doe ik met veel plezier en inmiddels heb ik veel geleerd over koffie.
Al sinds enige tijd loop ik te watertanden naar een 'echte' brander. Nu is er echter een onverwacht probleem bijgekomen: er zijn twee buren die klagen over de stank (hun bewoording) die er bij het branden vrijkomt. 1 van deze twee (woont vier huizen verderop) loopt nu zelfs rond te bazuinen dat er met het branden giftige stoffen vrij zouden komen, hij zegt dat hij er hoofdpijn van krijgt. Hij kijkt me niet meer aan en zegt me geen gedag meer, het begint nu dus zelfs te escaleren......
.....de andere persoon is mijn bovenbuurvrouw, maar die vind alles stinken. (toen ik hier kwam te wonen was ze bang dat ik buitenlander zou zijn: buitenlanders hebben nl altijd van die rare keukenluchtjes.....)
Oh ja: en nog een buurvrouw.... met haar heb ik afgesproken dat ik niet meer zal branden als het windstil is.
......mijn directe buren vinden het zelfs leuk als ik brand, ik weet het dus ff niet meer......
Nu mijn vraag: als ik een 'echte' brander koop, zit daar dan iets van een geurfilter tussen? Ben ik de enige met dit probleem, in hoe verre moet ik me de hoofdpijn van de 4e-buurman aantrekken? Iemand een goede oplossing, of moet ik mijn leuke hobby opgeven???
Re: Overlast van koffiebranden
2Lijkt me dat je in een zeikbuurt woont,brand om de 2 / 3 weken buiten,met een Gene, niemand klaagt 

Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje
3Ik brand onder de afzuigkap en de buren klagen, al was het maar om te kunnen klagen, dus iedereen die BarbeKnoeit moet dat maar niet doen elke zomer is het overal om je heen raak, ik vind het niks en zelfs stinken die tot aan het bot verbrande kipstukjes en varkens dingetjes en andere datjes, dat stinkt maar dat ruiken ze natuurlijk niet, dat ruikt lekker naar gore rook en zo af en toe staat m'n tuin vol met rook en kadaverluchtjes, het lijkt af en toe op een Crema-torium
Het is gewoon zaak je buren op de koffie te vragen, dan weten ze waarom je zelfbrander bent.
Of gewoon een goede rookgasafzuiger met zo'n filter van die Hennepboeren ertussen plaatsen.

Het is gewoon zaak je buren op de koffie te vragen, dan weten ze waarom je zelfbrander bent.
Of gewoon een goede rookgasafzuiger met zo'n filter van die Hennepboeren ertussen plaatsen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4Is zo'n rookgasafzuiger verkrijgbaar voor een thuisbrander?
Overigens klagen niet alle buren: de meeste vinden het zelfs leuk! Het gaat mij voornamelijk om 1 persoon. Een brander met luchtfilter zou voor mij dus al voldoende zijn!
Overigens klagen niet alle buren: de meeste vinden het zelfs leuk! Het gaat mij voornamelijk om 1 persoon. Een brander met luchtfilter zou voor mij dus al voldoende zijn!
5Hoe vaak brand je? Misschien iets minder vaak branden en dan iets grotere batches? (als dat kan ivm versheid). Of vraag wanneer ze niet thuis zijn, hebben ze er ook geen last van. Nodig ze eens uit voor een bak koffie inderdaad, praten is vaak de beste oplossing. Maak een koffie voor ze met DE Roodmerk en eentje met je eigen branding, zodat ze begrijpen waarom het belangrijk voor je is.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe branden ruikt
maar ik kan me niet voorstellen dat er giftige gassen vrijkomen bij branden gezien de hoeveelheid thuisbranders die er zijn.
(en ja, die barbecuers: elke zomer zodra de zon langer dan 5 minuten schijnt weer, die houden vaak geen enkele rekening met windrichting en plaats van de barbecue en rook etc etc., zou me niet verbazen als die het hardst klagen
ook hier een bekende irritatie)
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe branden ruikt

(en ja, die barbecuers: elke zomer zodra de zon langer dan 5 minuten schijnt weer, die houden vaak geen enkele rekening met windrichting en plaats van de barbecue en rook etc etc., zou me niet verbazen als die het hardst klagen

6Ik kan me er nu een voorstelling van maken wat voor een gedoe Peeze moet hebben gehad als grote professionele brander in de oude binnenstad van Arnhem. Ik vond dat altijd prima ruiken, ook in de jaren 70 en 80 toen ik nog lang geen koffie-hobbyist was zoals de afgelopen 6 maanden. Juist mooi, een beetje ambachtelijke activiteit in de wijk. Voor de kinderen in de buurt een mooie herinnering later, iemand die z'n eigen koffie brandde.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Dank voor jullie reacties!
Tja, 50 gram is het maximale wat in mijn gemodificeerde popcornbrander past. ik weet nu dat ik het echt een leuke hobby vind, dus zou ik graag een echte brander willen kopen, al is het alleen maar om grotere batches te kunnen branden. Maar als ik daarmee problemen veroorzaak heb ik alleen maar een nog grotere teleurstelling. Ik brand nu gemiddeld eens in de 8-10 dagen. Ik woon alleen, dus het is alleen de koffie voor mij en eventuele gasten. Helaas is het niet een buurman om makkelijk mee te praten, ik kijk nu van te voren of hij thuis is. Maarja, als hij een kwartiertje later thuiskomt -zoals vorige week- voel ik me gewoon niet prettig na zijn vernietigende blik....
Leuk om te lezen dat Arnhem een prof brander in de oude binnenstad heeft. Ik dacht altijd dat Zijtveld Hilversum de enige was in Nederland die professioneel in de binnenstad werkt. Het grappige aan dit hele verhaal is dat ik nota bene zelf in Hilversum woon, zo nu en dan kan ik de branderij zelfs ruiken zodra ik de deur uit ga. Ik hoor inderdaad zo nu en dan mensen klagen dat ze de branderij kunnen ruiken.... ....sommige mensen vinden dit nu eenmaal niet lekker, daar kun je niks aan doen.
Tja, 50 gram is het maximale wat in mijn gemodificeerde popcornbrander past. ik weet nu dat ik het echt een leuke hobby vind, dus zou ik graag een echte brander willen kopen, al is het alleen maar om grotere batches te kunnen branden. Maar als ik daarmee problemen veroorzaak heb ik alleen maar een nog grotere teleurstelling. Ik brand nu gemiddeld eens in de 8-10 dagen. Ik woon alleen, dus het is alleen de koffie voor mij en eventuele gasten. Helaas is het niet een buurman om makkelijk mee te praten, ik kijk nu van te voren of hij thuis is. Maarja, als hij een kwartiertje later thuiskomt -zoals vorige week- voel ik me gewoon niet prettig na zijn vernietigende blik....
Leuk om te lezen dat Arnhem een prof brander in de oude binnenstad heeft. Ik dacht altijd dat Zijtveld Hilversum de enige was in Nederland die professioneel in de binnenstad werkt. Het grappige aan dit hele verhaal is dat ik nota bene zelf in Hilversum woon, zo nu en dan kan ik de branderij zelfs ruiken zodra ik de deur uit ga. Ik hoor inderdaad zo nu en dan mensen klagen dat ze de branderij kunnen ruiken.... ....sommige mensen vinden dit nu eenmaal niet lekker, daar kun je niks aan doen.
8Had... In 1994 is Peeze verhuisd naar en moderne locatie buiten de stad. Voor Peeze uiteindelijk een verbetering, maar wel jammer voor de stad. Er werd wel geklaagd over de geur, maar ik vind dat juist bij de stad horen, een boerderij in de stad of een fabriek in de stad met alles dat erbij hoort over en weer.Edwin_D schreef:Leuk om te lezen dat Arnhem een prof brander in de oude binnenstad heeft.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
9In Maastricht zit blanche dael ook in het centrum met de branderij dacht ik?
Weet niet hoe zij het doen qua geur overlast?
Weet niet hoe zij het doen qua geur overlast?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
10Op de Wolfstraat wordt volgens mij niet veel (meer) gebrand. Alleen nog hele kleine batches voor t koffielab meen ik.
De grotere branderij zit buiten het centrum, was er laatst voor cupping. Erg mooi om te zien allemaal.
De grotere branderij zit buiten het centrum, was er laatst voor cupping. Erg mooi om te zien allemaal.
Laatst gewijzigd door Joep op wo 18 jul 2012, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60