Nu ik het branden steeds beter in de vingers krijg ben ik meer en meer aan het kijken wat er in het kopje/glaasje terecht komt.
Woensdag ben ik bij een vriend van me geweest om hem wat bonen te laten proberen in zijn Imressa F50. Wat (hem) daar o.a. opviel was dat er veel meer crema op de koffie kwam dan met de bonen die hij normaal gezien gebruikt.
Nou vraag ik me af in hoeverre de bonen en de branding daar van invloed heeft op deze laag. Ik weet dat factoren als maling, druk, vervuiling etc. invloed hebben maar die zaken zijn niet echt veranderd toen we de verse bonen er in hebben gedaan. Versheid heeft natuurlijk ook zijn invloed, maar kan het ook aan de soort bonen liggen en de manier waarop ze gebrand zijn?
Re: Beinvloedt de branding de crema laag?
2Ik weet niet of het voor de crèma nu zoveel uitmaakt of je bonen op FC of FC+ oid zijn gebrand, heb er zelf in elk geval nooit iets van gemerkt.
Zeker wèl maakt het uit welke bonen je gebruikt, de ene boon geeft nu eenmaal meer crèma dan de andere (Robusta b.v.), en ook de verwerking van de boon heeft invloed.
De meeste invloed heeft evenwel de versheid van de boon. De eerste dagen komt het zo ongeveer je machine uit schuimen (teveel CO2), daarna neemt dat af, en na een maand is het nog maar karig.
Ik vermoed dat het in jullie geval toch er aan ligt dat jouw bonen veel verser waren dan wat je vriend normaal gebruikt.
Zeker wèl maakt het uit welke bonen je gebruikt, de ene boon geeft nu eenmaal meer crèma dan de andere (Robusta b.v.), en ook de verwerking van de boon heeft invloed.
De meeste invloed heeft evenwel de versheid van de boon. De eerste dagen komt het zo ongeveer je machine uit schuimen (teveel CO2), daarna neemt dat af, en na een maand is het nog maar karig.
Ik vermoed dat het in jullie geval toch er aan ligt dat jouw bonen veel verser waren dan wat je vriend normaal gebruikt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Veel verser dan wat ik bij me had kan haast niet. Ze waren net iets meer dan 48 uur eerder gebrand.
En hij gebruikt(e?) tot nu toe gewone verpakte bonen die hij via een webwinkel koopt.
En hij gebruikt(e?) tot nu toe gewone verpakte bonen die hij via een webwinkel koopt.
Kei veel groeten!
Joost
Joost
4Boontjes van 2 dagen oud is inderdaad erg vers, bijna tè vers. Maar weet je niet hoe oud die bonen van hem precies waren, want dat het van een webwinkel kwam zegt eigenlijk niets.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Ik had ze helaas niet ouder (grappig, normaal gaat het altijd om vers). Persoonlijk vind ik de smaak een dag of 4 na het branden wat beter worden. Had nooit gedacht dat ik dat zou vinden maar het is inderdaad waar dat de bonen maar een tijdje echt lekker zijn. Daarna zijn ze gewoon lekker 

Kei veel groeten!
Joost
Joost
6Spironski, ik neem aan dat je het precies andersom bedoeld dan er nu verwijzend staat?Spironski schreef: Zeker wèl maakt het uit welke bonen je gebruikt, de ene boon geeft nu eenmaal meer crèma dan de andere (Robusta b.v.), en ook de verwerking van de boon heeft invloed.
Beter is: "de ene boon (Robusta b.v.) geeft nu eenmaal meer crema dan de andere"
En voor de oplettende lezer: crema zonder è natuurlijk

Het is crème en crema (ook al klinken de è en e beiden hetzelfde)

Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
7Goed dat er mensen zijn die op (schrijf)taal letten. Robusta geeft inderdaad veel crema (ik lees toch ook vaak crèma, fout, of is dat heel wat anders?).
8Het kan ook wat te zeurderig overkomen en daar hebben we als je het perse wilt verbeteren een PM mogelijkheid voor, alhoewel er ook sommigen dan helemaal op hun hieltjes getrapt zijn. 

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
9Eigenlijk is er niet echt een goed en fout. Taal is (gelukkig) een levend iets en als genoeg mensen het verkeerde woord gebruiken wordt het vanzelf goed. Als we een van onze overgrootouders of hun ouders nu onze kranten zouden laten lezen of met de jeugd laten praten gok ik dat ze de zullen schrikken...Spironski schreef:Goed dat er mensen zijn die op (schrijf)taal letten. Robusta geeft inderdaad veel crema (ik lees toch ook vaak crèma, fout, of is dat heel wat anders?).
Kei veel groeten!
Joost
Joost