Hallo,
voor degene die mij nog niet kent. Ik ben een beginnende barista met veel interesse en passie voor koffie. het wordt steeds leuker om meer te leren en verdiepen.
Heb zelf een ECM Giotto en een Compak k3 met recent een leuke rvs uitkloplade.
Ik wil een binnenkort een naked portofilter kopen voor mij ecm giotto.
Ik vraag me af als ik voor een espresso 7gr nodig heb (normaal gesproken is de juiste hoeveelheid) met een naked portofilter gebruik ik 14-17gr. Klopt dat als ik espresso maak met een portofilter gebruik ik de voor een espresso dubbel hoeveelheid koffie?
Normaal als ik met mij dubbele portofilter gebruik ik voor 2 kopjes koffie. Nu is het als ik met een naked ga gebruiken dan gebruik ik 14-17gr waar ik denk te veel koffie en niet de juiste hoeveelheid.
Kan iemand dat mij precis uitleggen ?
Alvast bedankt
Chim
Re: naked portofilter dossiring
2Ik gebruik altijd tussen de 15 en 18 gram in m'n filterbakjes.
Maar als je tevreden bent over het filterbakje waar je 7g in doet, kun je dat bakje toch overzetten in je naked PF? Dan zie je ook daarvan de mooie extractie.
Maar als je tevreden bent over het filterbakje waar je 7g in doet, kun je dat bakje toch overzetten in je naked PF? Dan zie je ook daarvan de mooie extractie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3fransg schreef:Ik gebruik altijd tussen de 15 en 18 gram in m'n filterbakjes.
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik altijd de dubbele met 14gr. alleen lijkt me zonde om elke keer de dubbele gebruiken voor een kopje. normaal gebruik ik de dubbele voor 2 kopjes.
ECM Giotto Compak k3
4Ik zet voor mezelf een kopje met de 14-18g
Het 7g-filterbakje heb ik weleens gebruikt en dat ging ook wel na het vinden van de goeie afstelling maar uiteindelijk heb ik toch de voorkeur voor de wat hogere dosering en de daarbij passende maal-afstelling.
Het 7g-filterbakje heb ik weleens gebruikt en dat ging ook wel na het vinden van de goeie afstelling maar uiteindelijk heb ik toch de voorkeur voor de wat hogere dosering en de daarbij passende maal-afstelling.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Of je wel of niet een 7 grams filter gebruikt voor een enkele espresso is een vraag die al vaker voorbij is gekomen. Velen gebruiken gewoon rond de 16 gram en zetten een ristretto (van zo'n 40 ml), anderen laten de helft weglopen, maar ook enkelen gebruiken tot volle tevredenheid het 7 grams La Marzoccofilter.
Ik zie echter niet in wat dat heeft te maken met wel/niet het Naked pf gebruiken, dat staat er toch los van?
Ik zie echter niet in wat dat heeft te maken met wel/niet het Naked pf gebruiken, dat staat er toch los van?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Spironski schreef:Of je wel of niet een 7 grams filter gebruikt voor een enkele espresso is een vraag die al vaker voorbij is gekomen. Velen gebruiken gewoon rond de 16 gram en zetten een ristretto (van zo'n 40 ml), anderen laten de helft weglopen, maar ook enkelen gebruiken tot volle tevredenheid het 7 grams La Marzoccofilter.
Klopt heeft niks te maken met een blind. Was voor mij niet helder omdat ik dacht altijd dat de juiste is 7gr voor een kopje, nu schijnt dat ook 14gr mag. beetje verwarent voor me.
iig bedankt voor iedereen voor de reacties en de info.
groetjes chim
ECM Giotto Compak k3