Mening over WMF Presto voor thuis?

1
Hallo,

In het verleden heb ik eens een Krups Orchestro gehad.
Heerlijk bakje koffie, maar een ramp om schoon te maken. Na 6 jaar kon hij de kliko in.

Al die jaren daarna steeds wel eens gedacht aan een volautomaat, maar de Senseo heeft zich via mijn vrouw een plaats weten te bemachtigen op ons aanrecht.

Nu ben ik toch weer aan het kijken naar een volautomaat (beter: een super automaat), en stuit op WMF.
Het merk kende ik tot enkele maanden geleden niet, en ben er eens op gaan letten in restaurants en dergelijke.

Nu ben ik eigenlijk aangeland bij de aanschaf van een WMF Presto 1400.
Ook lonk ik een beetje naar de WMF Presto 1000S, maar dat is meer echt een thuismachine, gevoelsmatig wat minder degelijk?

Nu rijst mijn vraag: Wat vinden jullie van een presto voor thuis?
Feitelijk natuurlijk overdone qua capaciteit, maar diverse zaken spreken me erg aan:

- Wateraansluiting
- Waterafvoer
- Eenvoudige reiniging
- Fraai uiterlijk (smaak)
- Verlichting
- Eenvoudige bediening
- Zeer bekend, dus overal onderdelen te verkrijgen (neem ik aan?)
- Grote reservoirs
- Cacao specialiteiten
- Vers melk aansluiting

We gaan hier echt voor puur gebruiksgemak, met een ultiem kopje koffie (hoofdzakelijk cappuccino en latte, een enkel keertje een espresso misschien, en de kids spreekt cacao erg aan.)

iemand die hier ideeen en/of tips over heeft?

Waar zou ik op moeten letten bij aanschaf?
Wat is een redelijk aantal kopjes om nog een lang leven te kunnen genieten van deze machine? (niet dat we dadelijk een versleten apparaat kopen?)
Wat zijn "zwakke punten" van deze machine?
Onderdelen: waar? Duur?
Waar laat ik een servicebeurtje doen aan een dergelijk apparaat? (ik woon in Zoetermeer)

Ik hoor het graag!

Alvast hartelijk dank.

Re: Mening over WMF Presto voor thuis?

2
Overkill!

Er zijn zat andere machines die hetzelfde doen voor minder geld.
Laten we vooropstaan dat je het over een nieuwe machine had/hebt.

Voor die paar koffie kocht ik een echte machine, die goed is voor thuis met een externe maler etc.

Chocolade melk kan je heel goed met Nesquick maken, ik doe dat ook in m'n kar en heb nog niemand horen klagen, men neme 2 grote scheppen poeder en lengen dat aan met heet water ( uit je theepijpje ) maken hier een papje van en verhitten de biologische volle melk met het stoompijpje en schenken dit door de choco oplossing en roeren dit door, heerlijk en veel lekkerder dan uit zo'n volautomaat en zal zeker meer voldoening schenken, zo gaat het ook met je koffies, lekker zelf doen en er nog meer van genieten en altijd verse bonen gebruiken!!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Hij ziet er wel interessant uit, maar is ook wel érg duur en lijkt meer bedoeld bedrijven.
Als dit je budget is, zijn er vele andere opties, ook onder volautomaten die meer dan voldoende zouden kunnen volstaan.

Wat mij altijd een interessante volautomaat leek is de quickmill Monza. Deze heeft een molen met 64mm platte schijven en een volledig RVS zetgroep die verwarmd wordt.

Kost maar 1/3 van de WMF. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

4
Overkill? Absoluut! Maar als dat een reden was om het niet te doen zou de helft van de leden hier hun apparatuur kunnen wegdoen :lol: .
We gaan hier echt voor puur gebruiksgemak, met een ultiem kopje koffie (hoofdzakelijk cappuccino en latte, een enkel keertje een espresso misschien, en de kids spreekt cacao erg aan.)
Gebruiksgemak zal het apparaat wel leveren, het ultieme kopje koffie vrees ik niet. En dan is die prijs wel erg hoog! Het optimale antwoord op jullie vraag lijkt deze machine me dus niet. De QM die R&B noemt heeft tenminste nog wat specs die me nieuwsgierig maken.

Wellicht ten overvloede, maar heb je het beginnerstopic al gelezen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Uiteraard heb ik het niet over een nieuwe machine....
Dacht dat dat wel duidelijk zou zijn.
Een nette gebruikte machine kost 1250-1500 euro, wat danook mijn budget is.
Chocolade is niet de hoofdzaak, maar wel erg praktisch.
Koffie (en dan met name cappuccino en latte) is het belangrijkste.
Voor een dergelijk bedrag zoek ik het beste kopje.
Halfautomaat of hand is geen optie, dat wil ik niet.
Ik zal het bovengenoemde merk eens bekijken.
Uiterlijk is ook belangrijk; hij moet wel in de smaak vallen...
Iemand nog ideeen en/of tips?

7
tegenspraak in termen.......

Beetje-jammer reactie.
Voor iemand die latijn spreekt had ik wel verwacht dat deze de gedachtengang zou snappen....

Maar, om dan nog maar iets duidelijker te zijn: Ik zoek voor dat bedrag een volautomaat die voor een volautomaat het beste kopje koffie levert....

Ik heb overigens het grootste deel van het starterstopic gelezen inderdaad :D

Om er even iets anders bij te halen:
Je kan bedrag "x" investeren in een machine, of bedrag "10x". Kwalitatief zal er tussen "x" en "2x" een groot verschil zitten, maar de laatste paar procentjes kosten misschien een factor 5 van de eerste 95 procent...
Heb je "5x" over voor 5%?
Ik niet.....
Doe mijn dan maar de 95%.

Zo vind ik het ook met hand en semi-automaat: veel gedoe geklieder en gehannes, voor een bakkie wat net een fractie beter is dan een erg goede volautomaat...
Doe mij dan maar de volautomaat...

ps.
Ik zou ook graag een vette auto willen hebben, maar wel met automaat; schakelen is zoooo 1990....
Die laatste paar procent performance ruil ik met liefde in voor het rijplezier van een goede automaat.
Face it: Machines kunnen nagenoeg alles beter dan wij, waarom dan tegenstribbelen tegen beter weten in? :) Beetje offtopic, maar vond hem wel toepasselijk :)

8
Ik zet met m'n handhevelmachine een vele malen beter bakkie dan wie dan ook met een vol-automaat met namaak melkschuim etc. zoiets wat jij wenst kan echt niet tippen aan een goede molen met een goede machine en uiteraard verse bonen, etc..

Is niks meer gehannes en zeker geen geklieder dan met je vieze koffiedrab bakje wat je om de paar zettingen moet legen en schoonspoelen, de zetgroep die moet uitnemen en reinigen, het druppelbakje wat je moet schoonmaken, een schoonmaakpilletje als het kreng er om vraagt anders gaat die in de stress.

Het gemak dient de mens. :mrgreen:
En dan heb je nog maar een matig bakkie. :?

letterlijk: 'tegenstrijdigheid in de gebruikte woorden'
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
@3aan schreef:Ik zet met m'n handhevelmachine een vele malen beter bakkie dan wie dan ook met een vol-automaat met namaak melkschuim etc. zoiets wat jij wenst kan echt niet tippen aan een goede molen met een goede machine en uiteraard verse bonen, etc..

Is niks meer gehannes en zeker geen geklieder dan met je vieze koffiedrab bakje wat je om de paar zettingen moet legen en schoonspoelen, de zetgroep die moet uitnemen en reinigen, het druppelbakje wat je moet schoonmaken, een schoonmaakpilletje als het kreng er om vraagt anders gaat die in de stress.

Het gemak dient de mens. :mrgreen:
En dan heb je nog maar een matig bakkie. :?

letterlijk: 'tegenstrijdigheid in de gebruikte woorden'

Waarom zijn er nou altijd overal van die geloofsfanaten die je perse tegen wil en dank uit alle macht hun mening aan je op willen dringen en je bekeren tot hun religie?

Een pesthekel heb ik aan zulke figuren.

Waarom kun je nou niet gewoon de mening van een ander respecteren, ook al strookt deze niet met de jouwe?

Ik heb nu een Senseo. Ieder weldenkend mens kan bedenken dat een kwalitatief hoogwaardige volautomaat een 100x beter bakje koffie zet.
Dan kom jij met je klungelding aanzakken wat een 110x beter bakkie zet. kan zijn, maar IK wil dat niet. IEDER zijn mening, toch?
Respecteer dat dan gewoon, en ga terug naar het "handmatige-moeilijk-koffiezet-forumgedeelte, en ga daar in het latijns met gelijkgestemden kletsen over breuksporen in je persing en hoe je dat met een andere maalgraad kunt tegengaan...
Ik heb er geen interesse in, DAARom post ik mijn vraag ook hier, bij de volautomaten.

Dank u.

Iemand anders nog een mening over een goede volautomaat welke mogelijk een beter bakje zet dan de WMF welke ik aangehaald heb?

alvast dank.

10
Dutchlincoln schreef:
Iemand anders nog een mening over een goede volautomaat welke mogelijk een beter bakje zet dan de WMF welke ik aangehaald heb?

alvast dank.
Zoals ik al eerder aangegeven had is qua espresso waarschijnlijk de beste volautomaat de quickmill Monza (5010 deluxe).
Hij is wel wat duurder dan ik me herinnerde, €2200, en niet in NL verkrijgbaar.
Wel via lagondola.it en bij onze oosterburen.

Is ook ooit een topic over geweest hier?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30