Hallo,
ik heb ter vervanging van mijn defect geraakte Senseo apparaat een Philips-Saeco HD8645/01 gekocht (ik snap dat de meeste koffieliefhebbers/fanaten vinden dat ik beter een 2e hypotheek had kunnen nemen en mijn keukenblad met een vierkante meter had moeten uitbreiden voor een eigen brander, losse maler en een gigantisch grote machine, dit was echter een van de weinige apparaten die in mijn budget paste en is ter vervanging van een Senseo apparaat, ik heb gewoon domweg het geld .niet om meer dan 200,- aan een koffiemachine uit te geven.) ik ben dus zo groen als een ongebrande koffieboon op het gebied van koffie/espresso, al heb ik door te lezen op dit forum al wel veel kennis tot me kunnen nemen. toch hoop ik dat jullie me kunnen helpen, want de handleiding die bij mijn machine zat is als het over het reinigen van het apparaat gaat zeer summier. de online handleiding is alweer wat beter te volgen, alleen daar ontbreekt dan weer de passage over reiniging met tabletten. de dagelijkse en wekelijkse reiniging snap ik, dat gaat ook goed, het ontkalken staat ook helder beschreven ( al vraag ik me af of dit ook echt met de Saeco ontkalker moet, die is namelijk wel weer wat duurder dan een ander merk ontkalker ), dit heb ik nog niet moeten doen want de machine geeft dit zelf aan na ongeveer 250 kopjes.
verder hebben ze het ook over het maandelijks "invetten" van enkele onderdelen van de zetgroep, dit zou dan weer moeten met Saeco Smeermiddel (HD5061), deze is dus nergens in Nederland te verkrijgen ?
vervolgens hebben ze het over een Intenza+ waterfilter (CA6702), welke je volgens mij (dat staat dus weer niet duidelijk in de handleiding) in het waterreservoir plaatst. is dit aan te raden, en wat is het doel hiervan ? vervalt hiermee ook het ontkalken ?
als laatste staat er in de papieren handleiding, plus op de sticker in het deurtje wat toegang geeft tot de zetgroep dat je de machine ook 1x per maand moet reinigen met tabletten, ik kan dit in de on-line handleiding niet terugvinden, en in de papieren handleiding staat alleen dat dit maandelijks moet gebeuren, niet hoe of met wat voor soort tabletten.
voor de mensen die de hele lapt tekst niet willen lezen hier even mijn vragen samengevat.
[*]kan ik (zonder gezeur te krijgen over evt. garantie) ook andere ontkalkers gebruiken, en zo ja, zit daar nog kwaliteitsverschil in? waar op te letten bij het kopen van ontkalker ?
[*]wat voor alternatief kan ik gebruiken voor het Saeco smeermiddel (HD5061) welke in Nederland volgens mij niet verkrijgbaar is (of wel ?)
[*]is het aan te raden om een Intenza+ waterfilter (CA6702) te plaatsen, en vervalt daarmee het periodiek ontkalken of filtert dit filter op andere zaken dan kalk ?
[*]hoe gaat het reinigen doormiddel van tabletten in zijn werk, welke gedeeltes moet ik reinigen en hoe ? welke tabletten dien ik hiervoor te gebruiken ?
Linkje naar de handleiding
http://www.saeco.nl/file/nl_NL/14242284 ... 645_01.pdf
Re: Reiniging Philips-Saeco HD8645/01
2hoi
zelf heb ik een jura machine(s), maar ik kan je wel mijn ervaringen delen
het is wel verstandig de bewegende delen in te vetten na 500 kopjes, dat gebeurd met siliconenvet wat geschikt is voor de levensmiddelen industrie.
voorbeeld: http://www.eccellente.nl/philips-saeco- ... vet-5-gram
zelf gebruik ik altijd de reinigingstabletten en ontkalker van jura, maar dat hoeft niet perse. ik kan me niet voorstellen dat de garantie vervalt, dan zal saecco moeten kunnen aantonen dat je niet juist onderhoud pleegt, maar je kan met alternatieve merken ook goed reinigen. je moet wel opletten dat je ontkalker neemt speciaal voor koffiemachines, je moet bv geen ontkalker nemen voor andere doeleinden of zelfs azijn, dit tast de rubbers aan in de machine
zelf neem ik origineel, zo vaak gebruik je het nou ook weer niet en het spul bevalt me goed.
op die website kan je ook de ontkalker en tabletten vinden
de reinigingstabletten moet je zeker doen, die lossen de koffie vetresten op in de leidingen en in de zetgroep, daar waar je normaal niet bij kan. normaal gesproken start je het reinigingsprogramma en dan moet je de tablet in het vakje werpen waar je gemalen koffie in doet. dit moet in de handleiding staan, moet je nog even goed kijken denk ik
een waterfilter gebruik ik niet, dat vind ik echt te duur en overbodig. zelf woon in ik het oosten en bij ons is er weinig kalk in het water. ik zou de filters niet gebruiken maar al naar gelang de hardheid in jouw kraanwater wel op tijd ontkalken
hopenlijk helpt dit je.
zelf heb ik een jura machine(s), maar ik kan je wel mijn ervaringen delen
het is wel verstandig de bewegende delen in te vetten na 500 kopjes, dat gebeurd met siliconenvet wat geschikt is voor de levensmiddelen industrie.
voorbeeld: http://www.eccellente.nl/philips-saeco- ... vet-5-gram
zelf gebruik ik altijd de reinigingstabletten en ontkalker van jura, maar dat hoeft niet perse. ik kan me niet voorstellen dat de garantie vervalt, dan zal saecco moeten kunnen aantonen dat je niet juist onderhoud pleegt, maar je kan met alternatieve merken ook goed reinigen. je moet wel opletten dat je ontkalker neemt speciaal voor koffiemachines, je moet bv geen ontkalker nemen voor andere doeleinden of zelfs azijn, dit tast de rubbers aan in de machine
zelf neem ik origineel, zo vaak gebruik je het nou ook weer niet en het spul bevalt me goed.
op die website kan je ook de ontkalker en tabletten vinden
de reinigingstabletten moet je zeker doen, die lossen de koffie vetresten op in de leidingen en in de zetgroep, daar waar je normaal niet bij kan. normaal gesproken start je het reinigingsprogramma en dan moet je de tablet in het vakje werpen waar je gemalen koffie in doet. dit moet in de handleiding staan, moet je nog even goed kijken denk ik
een waterfilter gebruik ik niet, dat vind ik echt te duur en overbodig. zelf woon in ik het oosten en bij ons is er weinig kalk in het water. ik zou de filters niet gebruiken maar al naar gelang de hardheid in jouw kraanwater wel op tijd ontkalken
hopenlijk helpt dit je.