Hallo Ruben, welkom op het forum!
Je bedoelt waarschijnlijk dat dit plaatje van de
volautomatische is? Ik zie althans knopjes bovenop en geen handel naast de zetgroep, zoals bij de
halfautomatische. (een
handmatig apparaat is met zo'n grote handel waarmee je druk opbouwt)
Hoe dan ook, dit is volgens mij een ("ge-rebrande")BFC Junior. Uitstekende E61 HX! Dat betekent een klassieke, vergevingsgezinde machine die prima voor melkdrankjes is.
Onderhoud is goed te doen en de E61 zetgroep heeft zichzelf al bewezen. Door de warmtewisselaar (de Heat-eXchanger==> HX) kan je heel makkelijk espresso zetten en stomen tegelijkertijd of vlak na elkaar. Je moet even om leren gaan met de HX zodat je geen verbrande koffie krijgt, maar zó moeilijk is dat niet:
http://www.home-barista.com/hx-love.html" onclick="window.open(this.href);return false; Opwarmtijd zal minimaal 30 minuten zijn, maar dat geldt voor alle grote E61 apparaten.
Weet je hoe de machine is gebruikt en onderhouden? Houd rekening met een goede servicebeurt (nieuwe rubbers, ontkalken etc.), maar daarna zal je er nog járen plezier van kunnen hebben. Ben wel benieuwd naar de prijs.
Verder: met alleen de espressomachine ben je d'r nog niet! Het is zelfs één van de minst belangrijke schakels in de keten. Ik kopieer even van een oudere posting:
Ik heb het al vaker geschreven: voor een goed resultaat begin je met:
1. goede, verse koffiebonen (niet langer dan een maand geleden geroosterd), die je vlak van tevoren
2. maalt in de beste maler die je je kan veroorloven.
3. Dan heb je al veel geoefend op je barista-skills om vervolgens in je
4. espresso-apparaat een lekkere espresso te zetten.
En dit is niet alleen een chronologische volgorde, maar ook de volgorde in belang (volgens mijn bescheiden mening). Dus vergeet please niet een heel goede molen te kopen! Dat is van het grootste belang.
Gemalen koffie verliest al smaak binnen een half uur, en als ik het niet heb gebruikt gooi ik het zelf na een uurtje weg. Voorgemalen=te oud.
Maar ook hele bonen zijn slechts optimaal in de eerste 2 weken na hun branding. En na een maand heb je ook daar meestal het beste wel gehad.
Dus bedenk bij alles: zonder een goede molen hoef je er bijna niet aan te beginnen, investeer daar dus in!Ik zou minimaal gaan voor een klasse als de Mazzer Mini, Macap MC4 of Compak K3, maar liefs nog een klasse hoger.
Dus houd er bij je budget rekening mee om ook een paar honderd euro uit te geven aan een goede molen! Die kan je ook prima 2-de hands kopen, met geduld, dat kan een stuk schelen. Maar ga je met die Valentina aan de slag met voorgemalen koffie, dan zal je niet snel een echt goed resultaat bereiken, hoe mooi dat apparaat ook is.
Houd ons op de hoogte!