Mahlkonig Vario schoonmaken

1
Ik was bezig mijn Mahlkonig Vario schoon te maken, maar kreeg de vergrendeling van de (konische?) keramische maalschijven niet los. Toen bedacht ik het volgende hulpmiddel, gemaakt van een 50mm PVC T-stuk uit de bouwmarkt. Even de nokken aftekenen op het T-stuk, 2 sleufjes naast elkeer 15mm inzagen met een ijzerzaagje en het tussenstukje naar binnen duwen met iets smals om af te breken. Zo kun je de bovenste maalschijf met gemak (rechtsom!) losdraaien.
Een 50mm mof met een gat door en door voor een schroevendraaier kan vast ook wel en is nog iets goedkoper.

Laatst gewijzigd door JJB op zo 16 jul 2017, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Rocket Cellini, Eureka Atom 60

Re: Mahlkonig Vario schoonmaken

3
Ik zou de T stuk oplossing houden, Simpel en Doeltreffend!

Vaak komen de heldere oplossingen op het moment dat het probleem zich aandient. ;)

Heb je al patent aangevraagd? Straks gaat er een Chinees mee lopen. LOL
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Mahlkonig Vario schoonmaken

5
Mooie oplossing idd! :)
JJB schreef:Ik was bezig mijn Mahlkonig Vario schoon te maken, maar kreeg de vergrendeling van de konische maalschijven niet los.
De varioheeft toch helemaal geen konische maalschijven?
Voor zover ik weet heeft ie platte.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Mahlkonig Vario schoonmaken

8
Goeie tip.

Schroef ook de machine zelf even open. Bij mij kwam daar behoorlijk wat koffie uit. Als dat in de motor terecht komt kan dat zeker schade veroorzaken.

De machine laat zich openen door de plastic voetjes los te wippen en vervolgens de 4 schroeven los te draaien.

Succes!
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.