Mazzer Mini Manual of Mazzer Mini Electronic?

Mazzer Mini Manual (on/off)
Totaal aantal stemmen: 2 (15%)
Mazzer Mini Manual (timer) (Geen stemmen)
Mazzer Mini Electronic
Totaal aantal stemmen: 11 (85%)
Totaal aantal stemmen: 13

Mazzer Mini Manual of Mazzer Mini Electronic?

1
Hallo,

Mijn naam is Jeroen en ik ben redelijk nieuw op dit forum. (lees nu sinds een maand of twee mee)

Ik sta op het punt om een espresso machine en maler te kopen. Momenteel heb ik een Jura volautomaat. Voor een “gewoon kopje koffie" is deze prima maar voor een echte lekkere espresso is hij toch niet toerijkend. Ik heb heel wat fora gelezen en ben tot de volgende keuze gekomen:
Een Vibiemme Domobar (standaard) i.c.m. een Mazzer Mini.

Waar ik nu nog heel erg tussen twijfel is of ik de Mazzer Mini Manual of de Mazzer Mini Electronic moet kopen...? :roll: En als het de Manual zou zijn of het dan met aan/uit knop of met een timer knop zou moeten worden? Ik weet dat er nogal wat prijsverschil tussen de twee uitvoeringen zit maar als de Electronic e de betere keuze is ben ik tot de extra investering bereid. Ik wil graag in een keer iets goeds kopen waar ik dan nog jaren mee vooruit kan. Ik koop dit soort zaken niet graag gebruikt omdat ik graag zelf de historie wil kennen en ik niet genoeg (technische) kennis heb om te kunnen beoordelen of een gebruikte maler goed is of niet. Dus een gebruikte Super Jolly of zo iets zit er niet in.

Voor ik verder ga zal ik eerst iets over het gebruik vermelden. Ik zal de combinatie van espressomachine en maler voornamelijk voor et maken van espresso gaan gebruiken en slechts bij uitzondering voor Cappuccino (vandaar ook dat ik geen Domobar Super heb gekozen). Ik zal gemiddeld zo’n 4 espresso’s per dag maken (2 in de ochtend en 2 in de avond). Ik wil graag een echte lekkere espresso gaan(leren te) maken maar ben tegelijkertijd niet ongevoelig voor praktische overwegingen. Tevens moet ik zo reëel zijn om te erkennen dat ik nog een beginner ben. Ikzelf zal voornamelijk degene zijn die de machine en maler zal bedienen.

Op de diverse fora heb ik diverse voor- en nadelen gelezen van beide malers. Zo zou de Electronic (zonder doseerhuis) als nadeel hebben dat deze iets meer zou klonteren en dat de koffie ongelijk verdeelt wordt (alle grovere gemalen koffie aan één kant en de fijnere aan de andere).
Daarentegen is de Electronic wel heel netjes in het gebruik (weinig koffie op je aanrecht). Tevens spreekt het me aan dat je nooit meer koffie maalt dan je nodig hebt en dus weinig weggooit en ook geen oude koffie achter laat.

Van de Mini met doseerhuis (Manual) wordt weer gezegd dat deze minder klontert maar wel iets meer rommel op je aanrecht geeft. Tevens vraag ik me af hoeveel nut een maler met doseerhuis heeft bij mijn gebruik, als je buiten beschouwing laat dat het minder zou klonteren dan zonder. Ik zal tenslotte zelden meer bonen malen dan ik direct nodig heb voor 1/2 kopjes espresso.

Nu vraag ik me af hoe sterk deze voor- en nadelen in de praktijk bij het gebruik naar voren komen of dat ze meer voor- en nadelen op papier zijn? :?:

Verder is het zo dat de Manual ook leverbaar is met een timer functie maar ik lees daar weinig over op de fora en de meeste winkels bieden deze ook niet standaard aan. Weet iemand wat hier de reden voor is? Lijkt mij op het eerste gezicht een mooie middenweg, of niet? Heeft iemand hier ervaringen mee? :?:

Ik zou dus graag van mensen die deze malers zelf in gebruik hebben horen wat hun ervaringen zijn en hoe sterk deze voor en nadelen in de praktijk bij het gebruik naar voren komen. Tevens graag feedback over het nut / extra voordeel van een doseerhuis bij mijn type gebruik en de voor-/nadelen van een Manual met timerfunctie. :?:

Ik zou jullie ervaringen en advies enorm waarderen! :D

Bij voorbaat dank!

Jeroen

Re: Mazzer Mini Manual of Mazzer Mini Electronic?

2
Hallo Jeroen, welkom op het forum!

Goed om te zien dat je zelf al veel onderzoek hebt gedaan en van daaruit tot een aantal overwegingen en keuzes bent gekomen. Wat je echter nog niet hebt verteld is hoeveel belang je hecht aan prijs. Als je het geld hebt is de Mini Electronic natuurlijk een mooiere molen (heeft met name grotere maalschijven), maar is het die €200 meer waard? Voor de timerfunctie zou ik het niet over hebben, maar die grotere schijven en de trechter zijn wel weer mooi, de Mazzer dosers zijn niet geweldig...
Maar of je de meerprijs er voor wil neerleggen is een overweging waar uiteindelijk alleen jijzelf het antwoord op kunt geven.

Om je het toch nog even moeilijk te maken :oops: : Mini Manuale €399, Electronic €599.....ik zou een (nieuwe) Super Jolly voor €495 kopen! Dan heb je gewoon een Manuale, maar ook een veel beter maalresultaat. En dat merk je in je kopje, en daar gaat het uiteindelijk om, toch?

Oh ja, omdat het niet mijn geld is, heb ik in de poll voor de Electronic gekozen... :o ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Beste Spironski,

Bedankt voor je reactie!

Op zich heb ik het geld er wel voor maar wil het niet zomaar uitgeven als het niet veel waarde toevoegt.
Echter, als het een betere molen is die ook praktischer is dan heb ik het er graag voor over. Tenslotte zal ik hem welke iedere dag gebruiken dus dan moet het ook goed zijn.

Bedankt voor je tip voor de Super Jolly. Ik heb deze in eerste instantie wel overwogen. De reden dat ik deze van mijn lijstje heb afgestreept is dat deze niet onder mijn keukenkastjes op het aanrecht past. Verder heb ik niet veel plek in de keuken en mijn vrouw klaagt nu al dat mijn geplande aanschaf zo veel plek in beslag neemt... :?

Het zal dus echt tussen de twee Mini's gaan! ;)

4
Even over de hoogte: ben je dan van plan om de hopper te gebruiken? Een heleboel mensen, ikzelf incluis, halen die er namelijk af. Die hopper is geschikt voor commercieel gebruik, maar minder voor thuis. Je koffie zit daarin alleen maar te oxideren, en wisselen van bonen is nogal lastig.

In plaats daarvan gebruik ik een platte rvs graan-, of jamtrechter, die past precies in de hals en werkt veel plezieriger. Het voegt slechts een paar cm aan de hoogte van je malerhuis toe, en het staat nog niet eens verkeerd ook nog.
Op die manier zou zo'n SJ waarschijnlijk wel onder je kastje passen (het lijkt wel of ik een SJ fanboy ben! :D). Het is maar een overweging...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Spironski schreef: Om je het toch nog even moeilijk te maken :oops: : Mini Manuale €399, Electronic €599.....ik zou een (nieuwe) Super Jolly voor €495 kopen! Dan heb je gewoon een Manuale, maar ook een veel beter maalresultaat. En dat merk je in je kopje, en daar gaat het uiteindelijk om, toch?
Nog een vraagje, waar heb je een nieuwe Super Jolly gezien voor 495? Ik heb zojuist contact gehad met ESW en zij vragen 795 excl. BTW... :o

8
Spironski schreef:Die hopper is geschikt voor commercieel gebruik, maar minder voor thuis. Je koffie zit daarin alleen maar te oxideren, en wisselen van bonen is nogal lastig.

In plaats daarvan gebruik ik een platte rvs graan-, of jamtrechter, die past precies in de hals en werkt veel plezieriger. Het voegt slechts een paar cm aan de hoogte van je malerhuis toe, en het staat nog niet eens verkeerd ook nog.
http://www.pasmarose.de/catalog/product ... 51686ee4c5" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze zou je ook kunnen gebruiken...........!

10
Ik heb zelf de mini electronic als zo'n 4 jaar en hij bevalt me prima.
De hopper is er bij mij af en ik gooi de boontjes gewoon in de hals. Oude tamper er op (58 mm past er precies in), tegen wegschietende boontjes, en malen maar .
Ik heb wel het gazen raamwerkje er uit gehaald (in de shute) omdat daar veel koffie achter bleef hangen als de koffie een beetje statisch werd.
Om rommel te voorkomen zet ik de bovenkant van een 0,5 L spa flesje in mijn filterbakje, zodat alle koffie precies daar terecht komt waar ik het wil hebben.
Succes met je beslissing!
www.northseaglass.com