Upgraditis?

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
MiloOlo
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 apr 2023, 20:24
Locatie: Helmond

Upgraditis?

Berichtdoor MiloOlo » wo 10 mei 2023, 15:31

Hey koffiefanaten!

Na jarenlang alleen te hebben meegelezen, heb ik besloten om een account aan te maken en mezelf voor te stellen.

Drie jaar geleden heb ik een Ranchilio Silvia (V1 1999 versie) van een collega overgenomen en sindsdien ben ik helemaal verslaafd aan het zetten van lekkere espresso's. Ik heb de Ranchilio volledig gerestaureerd door het frame te laten zandstralen en poedercoaten, alle elektra te vervangen, interne plastic slangen vervangen door rvs slangen, originele douche scherm vervangen door een IMS competitie douchescherm, een nieuwe waterpomp geplaatst. Daarbovenop heb ik er een PID en shot timer opgemonteerd en heb ik zowel de behuizing als de boiler helemaal geïsoleerd. Kortom, de Silvia is nu als nieuw! Tevens maak ik gebruik van een VST naked portafilter. De maler die ik gebruik is een Eureka Mignon Specialita.

Maar nu zit ik alweer te dubben over de aanschaf van een nieuwe machine. Ik zit te denken aan de Lelit Mara X, de Rocket Apartemento of een Profitec Pro 500. Maar ik vraag me af of het echt nodig is. Zal ik echt veel verbetering zien als ik upgrade naar een van deze machines? Wat denken jullie?

Enkele fotos voor en na:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Upgraditis?

Berichtdoor we tigers » wo 10 mei 2023, 15:38

Of je verschil gaat merken durf ik niet te zeggen. Daarvoor heb ik te weinig ervaring met de machines. Dit berichtje was puur bedoeld om even een applausje te geven voor de metamorfose van de Sylvia. Wat een fraai eindresultaat!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

manduca
Berichten: 903
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Upgraditis?

Berichtdoor manduca » wo 10 mei 2023, 15:53

Mooi gedaan. Ik denk niet dat je veel zal verbeteren met deze machines. Weet niet welke maler he hebt, maar daar is wellicht meer winst te halen. (oh, eureka zie ik….. moet wel lezen… :) )
Maar mooie klus heb je geklaard!
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

MiloOlo
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 apr 2023, 20:24
Locatie: Helmond

Re: Upgraditis?

Berichtdoor MiloOlo » wo 10 mei 2023, 19:12

Dank je beide, het was inderdaad een hele klus. Het was voor mij ook de eerste keer dat ik een espressomachine uit elkaar had gehaald.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Upgraditis?

Berichtdoor ErikW » wo 10 mei 2023, 20:22

Belangrijkste zijn bonen en maler.
Als die goed zijn en je een vaste routine op je espresso hebt, kan je al heel veel lekkers maken!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Upgraditis?

Berichtdoor bobbee » do 11 mei 2023, 08:04

Dank voor je voorstelling en delen van je avontuur!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron