Vibiemme Mercury revisie

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Bebopper
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 12:53

Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor Bebopper » wo 07 jul 2021, 13:56

Al een tijdje niet meer zo actief op dit forum, maar wel in het koffie topic op Tweakers. Maar nu toch ook weer hier terecht gekomen want bezig met een, voor mij dan toch, stevige uitdaging :D

Paar maanden terug voor het eerst een kriebel waarbij ik dacht, ik ga eens op zoek naar een espresso apparaat wat ik kan opknappen. Ben toen met een gelukje een La Peppina tegengekomen op Marktplaats en heb deze uit elkaar gehaald en gereviseerd. Gelukkig een redelijk eenvoudige machine. Alleen de onderdelen waren wat lastig te vinden, maar uiteindelijk heeft een vriendelijke Italiaan me aan een hele set met nieuwe ringen etc. geholpen. Deze Peppina werkt nu weer als vanouds.

Toen even pauze, maar... ik dacht, waarom niet nog een espresso machine, is toch leuk om ze uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Toen kwam ik een Vibiemme Mercury tegen en voordat ik het wist stond deze thuis in de bijkeuken. Oeps... dat is toch wel heel wat anders als La Peppina. Groot, zwaar, veel leidingen en verbindingen etc., flink buiten mijn comfortzone, maar een mooie uitdaging :lol:

Met hulp van een aantal mensen in het koffie topic op Tweakers ben ik al een heel eind verder gekomen, hieronder een klein verslag van de stappen tot nog toe.

Allereerst eens de machine zelf
20210701_140547.jpg
Eerste stap (om even simpel te beginnen) was de portafilters schoonmaken want die waren behoorlkijk smerig
20210701_141039.jpg
20210701_142411.jpg
Toen de machine zelf, de groepen volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt, waarbij bleek dat redelijk recent volgens mij wel netjes ringen, douchescherm etc. vervangen waren, maar tegelijkertijd ook schoonmaken, nee, dat was dan schijnbaar iets teveel. Dus veel gepoets, maar de onderdelen waren nog in prima staat.

Toen maar eens kijken in hoeverre de machine ook functioneerde, na het aanzetten leek de druk iig niet in orde
20210703_121725.jpg
Dan maar eens gaan zoeken waar dat aan zou kunnen liggen...
20210703_121800.jpg
To be continued (kan aan deze post geen bestanden meer toevoegen, dus even verder in een reactie hierop dan maar).

Bebopper
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 12:53

Re: Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor Bebopper » wo 07 jul 2021, 14:04

Nog een overzichtsplaatje
20210703_134411.jpg
Met behulp van mensen op het Tweakers forum kwam ik er wel achter dat ik de druk zou moeten kunnen regelen met 2 onderdelen.

De Sirai pressostaat
20210703_133241.jpg
Deze afstellen zou de druk aan de rechterzijde van de drukmeter in orde moeten brengen en daarmee ook gelijk de temperatuur van het water in de groepen, want die was te laag.

Zo gezegd zo gedaan en inderdaad, de druk ging netjes omhoog en de temperatuur van het water dat uit de groepen kwam was nu ook prima in orde.
20210705_143413.jpg
Dan de druk op de groepen, deze hing rond de 4 en daar veranderde verder eigenlijk helemaal niks aan. Dit moest te maken hebben met de pomp. Ehm, wacht eens even, had ik die eigenlijk al horen aanslaan. Nee nog niet...
20210704_142959.jpg
20210704_135912.jpg

Bebopper
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 12:53

Re: Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor Bebopper » wo 07 jul 2021, 14:09

Dus het was tijd om de pomp en motor eruit te halen om te zien of ik daar wat aan zou kunnen ontdekken.

Nadat ik deze uit elkaar had bleek eigenlijk dat de pomp gewoon vastzat, te lang niet aangeweest, met een tang en wat geduld kreeg ik deze echter weer in beweging.
20210704_170752.jpg
20210704_170804.jpg
De boel maar weer in elkaar gezet en nog eens proberen. En jawel de motor sloeg aan en de pomp begon te draaien: succes!

De druk schoot echter meteen door naar 12 bar, dat was iets teveel. Wederom met hulp van de forumleden bij Tweakers kwam ik erachter dat er met behulp van de bypass instelling / relieve valve op de pomp zelf deze druk te regelen zou moeten zijn.
20210704_124652.jpg
20210704_105627.jpg
20210705_150251.jpg
Maar helaas, van helemaal los (open) tot helemaal vast (dicht) maar geen verschil in de druk, deze blijft rond de 12 bar (met een heftig trillende naald).

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15200
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor fransg » wo 07 jul 2021, 14:13

Wat een leuk en moedig project! Fijn ook dat je de foto's maakte en plaatste.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Bebopper
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 12:53

Re: Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor Bebopper » wo 07 jul 2021, 14:15

Dan die relieve valve maar eens wat verder onderzoeken, de pomp erweer vanaf gehaald en de relieve valve er vanaf gedraaid.

Als ik dan de pomp inkijk, ziet dat er zo uit
20210706_112006.jpg
En de relieve valve zelf viel me uit de handen, dus dat waren wat onderdelen. Met even puzzelen kwam ik tot de conclusie dat die logischerwijs op 2 manieren weer in elkaar zou kunnen

Optie 1
20210706_140811.jpg
of optie 2
20210706_140837.jpg
Deze relieve valve schoongemaakt en weer in elkaar gezet, eerst optie 1 en daarna optie 2. Met beide varianten de pomp weer teruggezet, machine aan. Relieve valve van helemaal open tot helemaal dicht, maar helaas ook in beide gevallen geen enkel effect op de druk, bij het activeren van de pomp (flow) schoot deze direct naar 12 en bleef daar.

Het lijkt er dus sterk op dat de pomp niet helemaal meer in orde is (of toch op z'n minst de relieve valve van de pomp).

Mijn conclusie op dit moment is dan ook dat ik waarschijnlijk het beste een nieuwe pomp erin kan zetten.

Maar misschien dat iemand hier nog een idee heeft wat ik eerst zou kunnen proberen? :D

Het is me al wel duidelijk dat ik het niet voor elkaar ga krijgen dat ook deze VBM Mercury een plekje gaat krijgen. De La Peppina heb ik stiekem gewoon behouden, toch wel erg leuk om soms met een handmatige lever machine een espresso te zetten. Heb er ook een PID aan toegevoegd, een FANTAST thermometer van de IKEA hangt mooi bovenin het water reservoir, dat werkt perfect ;)

Maar moet ook eerlijk bekennen dat deze VBM Mercury wel echt een bakbeest is. Zonder echt nadenken eraan begonnen en tot nog toe al heeeeel veel bijgeleerd. Toch nog wel een verschilletje tussen zo'n professionele machine en mijn eigen Profitec Pro 300. Maar nu wil ik het natuurlijk ook afmaken en een goed werkende Mercury als eindresultaat hebben. Daarna zal ie een nieuwe bestemming gaan krijgen.
Laatst gewijzigd door Bebopper op wo 07 jul 2021, 14:26, 3 keer totaal gewijzigd.

HanR
Berichten: 1974
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor HanR » wo 07 jul 2021, 14:16

Paar kleine puntjes:
Gezien de roestsporen zou het goed kunnen dat het lager in puin ligt.
In ieder geval lekt de pomp intern door.
De pompbypass is misschien nog te redden.
Uit elkaar halen, ontkalken en goed schoonmaken. Eventueel o-ringetje vervangen, smeren en weer in elkaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


HanR
Berichten: 1974
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor HanR » wo 07 jul 2021, 14:18

Je was me vóór!

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


Bebopper
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 12:53

Re: Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor Bebopper » wo 07 jul 2021, 14:23

Paar kleine puntjes:
Gezien de roestsporen zou het goed kunnen dat het lager in puin ligt.
In ieder geval lekt de pomp intern door.
De pompbypass is misschien nog te redden.
Uit elkaar halen, ontkalken en goed schoonmaken. Eventueel o-ringetje vervangen, smeren en weer in elkaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

Je bedoeld hier de lager van de pomp? Heb de pomp zelf nog niet uit elkaar gehaald, weet ook niet of dat veel zin gaat hebben? (en of ik de interne werking van die pomp nog ga snappen, zit al een aardig eind uit mijn comfortzone ondertussen ;) )

HanR
Berichten: 1974
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor HanR » wo 07 jul 2021, 14:57

Als je van de kant van de as op de pomp kijkt, kun je zien dat de as door een kogellager loopt. Tussen het pomphuis en kogellager zie ik roestsporen. Dat is geen goed teken.



Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Vibiemme Mercury revisie

Berichtdoor turboyeast » wo 07 jul 2021, 15:03

Je bedoeld hier de lager van de pomp? Heb de pomp zelf nog niet uit elkaar gehaald, weet ook niet of dat veel zin gaat hebben? (en of ik de interne werking van die pomp nog ga snappen, zit al een aardig eind uit mijn comfortzone ondertussen ;) )
Het is (bijna) onbegonnen werk om deze pomp uit elkaar te halen. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar zonder succes. De schoepjes zijn van grafiet en dat is enorm teer spul.
Wel heb ik nog een pomp liggen, een afdankertje, maar zou zomaar iets kunnen zijn voor jou.
Tegen verzendskosten wil ik 'm wel naar je toe posten op voorwaarde dat je hier een A tot Z verhaal schrijft, waarvan wij dan mogen meegenieten...

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten