Paar maanden terug voor het eerst een kriebel waarbij ik dacht, ik ga eens op zoek naar een espresso apparaat wat ik kan opknappen. Ben toen met een gelukje een La Peppina tegengekomen op Marktplaats en heb deze uit elkaar gehaald en gereviseerd. Gelukkig een redelijk eenvoudige machine. Alleen de onderdelen waren wat lastig te vinden, maar uiteindelijk heeft een vriendelijke Italiaan me aan een hele set met nieuwe ringen etc. geholpen. Deze Peppina werkt nu weer als vanouds.
Toen even pauze, maar... ik dacht, waarom niet nog een espresso machine, is toch leuk om ze uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Toen kwam ik een Vibiemme Mercury tegen en voordat ik het wist stond deze thuis in de bijkeuken. Oeps... dat is toch wel heel wat anders als La Peppina. Groot, zwaar, veel leidingen en verbindingen etc., flink buiten mijn comfortzone, maar een mooie uitdaging

Met hulp van een aantal mensen in het koffie topic op Tweakers ben ik al een heel eind verder gekomen, hieronder een klein verslag van de stappen tot nog toe.
Allereerst eens de machine zelf Eerste stap (om even simpel te beginnen) was de portafilters schoonmaken want die waren behoorlkijk smerig Toen de machine zelf, de groepen volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt, waarbij bleek dat redelijk recent volgens mij wel netjes ringen, douchescherm etc. vervangen waren, maar tegelijkertijd ook schoonmaken, nee, dat was dan schijnbaar iets teveel. Dus veel gepoets, maar de onderdelen waren nog in prima staat.
Toen maar eens kijken in hoeverre de machine ook functioneerde, na het aanzetten leek de druk iig niet in orde Dan maar eens gaan zoeken waar dat aan zou kunnen liggen... To be continued (kan aan deze post geen bestanden meer toevoegen, dus even verder in een reactie hierop dan maar).