Re: Wat drink je nu?

4302
Afbeelding

Vorige week in Berlijn geweest en daar een paar specialty koffiezaakjes bezocht. Ook veel koffiebonen meegenomen. Dit is een heel licht geroosterde washed boon uit Kenia, die heerlijk fruitig is. Ook de rabarber die ze op de zak noemen proef je echt terug.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Re: Wat drink je nu?

4303
Joste schreef: vr 29 sep 2023, 13:03 Hebben jullie deze wel eens geprobeerd?
Gekocht bij Ekoplaza. Bonen zijn niet vers en komen uit Bolivia. De smaak viel me nog mee, de verwachtingen waren niet heel hoog. Wat aan de vlakke kant, maar toch ook nog een zoetje en wat kruidigheid.
Afbeelding
Ah, wij hebben deze jaren gedronken met de QuickMill. Gekocht in de natuurvoedingszaak hier in het dorp. Hebben we jaren van genoten. En ik dacht mij te herinneren dat er ook een Lichte Boon was, maar dat kan ook op een andere koffie slaan.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Wat drink je nu?

4305
manduca schreef:Ben vanavond ook even met de boontjes aan de gang gegaan. Uitgangspunt een beetje dat van [mention]bobbee [/mention] verwerkt in mijn standaad aeropress routine.

Boontjes ruiken ongemalen nogal muf en niksig.
Commandante op klik 25 gezet. 11gr er in. Meteen tijdens het malen (wat zwaarder dan anders) stroomt er een fruitig aroma uit. Niet eerder zo gehad.

200gr kokend water erop, 2:30 minuut laten trekken, ff schudden en nog 1 minuut wachten. En dan doordrukken. Dat gaat zwaarder dan anders.

Geur is niet echt fruitig, maar wat groen mossig of zo (ben niet zo goed in beschrijven)

Smaak is weer heel anders. Iets fruitig (geen aardbei of zo), ook een iets licht gefermenteerds (hou daar normaal niet van, maar dit is niet onprettig) en een licht kruidigheidje ergens.

Best wel funky eigenlijk. Zit nog wel meer in denk ik.
Bedankt [mention]fransg [/mention]voor dit avontuurtje!
Ze zijn inmiddels ook al op leeftijd.

[emoji477]️

Re: Wat drink je nu?

4306
bobbee schreef:Net weer heerlijke frisse filterkoffie gezet met die koffie uit Rotterdam. Ik ga daar een keer een proefpakket bestellen! Zo kan ik niet branden voor filter koffie.

Wederom switch gebruikt. (topding)

20 gram op stand 25 comandante

Water net van de kook opgeschonken met switch open 60 gram, bij 30 sec tot 120 gram. Bij 1:20 switch dicht en water van 75c opgeschonken tot 290 gram. Bij 1:45 switch open en laten doorlopen.
Hele zoete filterkoffie!
[emoji1787][emoji1787]wie had dat gedacht, spicekix bonen alsnog als Filter goedgekeurd.

[emoji477]️

Re: Wat drink je nu?

4307
Nelus schreef: zo 01 okt 2023, 06:39
Joste schreef: vr 29 sep 2023, 13:03 Hebben jullie deze wel eens geprobeerd?
Gekocht bij Ekoplaza. Bonen zijn niet vers en komen uit Bolivia. De smaak viel me nog mee, de verwachtingen waren niet heel hoog. Wat aan de vlakke kant, maar toch ook nog een zoetje en wat kruidigheid.
Afbeelding

Weleens gehad als ESE serving
Ben ze in Italië weleens tegengekomen ook als merk van een restaurantje
Grappig, want Illimani is een Haagse brander. https://illimani.store/over-illimani ik kocht er weleens wat als ik in hoge nood zat, maar heb nooit een echt lekkere boon gevonden daar. Ik koop liever van LOT61.

https://maps.app.goo.gl/p8h2rbZGMJrd9yBM8
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤