Voorstellen

1
Goedemiddag koffie vrienden. Wat een heerlijk forum is dit toch!
Al enig tijd lees ik met enthousiasme dit forum door als niet geregistreerde en sinds vandaag ben ik officieel lid.

Ik hou van koffie en met name een espresso. Max 4 (dubbele) espresso per dag en een lange zoektocht achter de rug naar de perfecte machine voor mij.
Ben zelf nogal perfectionistisch ingesteld en niet snel tevreden. Ooit begonnen met een mokapot Bialetti en een handmaler (geen idee welk merk) om vervolgens naar een quikmill 820 te gaan met Eureka bonenmaler. De Eureka was enorm statisch en al snel werd deze vervangen door een exemplaar van Bezzera.
Tussendoor een Europicolla ESE machine gehad (wellicht geen koffiemachine, maar geweldige espresso) een Sage Bambino en zelfs een WMF machine (professionele horecamachine) die ik vanuit werk over kon nemen.
Een quickmill 2825 kwam ook even voorbij, evenals een Bezzera b10 tot ik het zat was en mezelf een echte machine gunde puur voor espresso.

Helaas is het vanaf dit moment een reis van pech geworden.
De europiccola welke voor reparatie/onderhoud werd verzonden was kwijt geraakt door DHL. Ik kreeg enkel een bedrag terug qua gewicht. €45 mocht ik ontvangen voor een machine twv €349.
Ik besloot een ECM Puristika aan te schaffen.
De Puristika werd geleverd met een kapotte boiler? Volgens de winkel kwam de machine niet boven de 4 bar. Geen idee wat er aan scheelde maar de machine werd gelijk doorgezet naar de Technische dienst. Ik had mijn bedenkingen erbij.
Je koopt een machine twv €1399 en gelijk moeten de nodige reparaties worden uitgevoerd.
Dezelfde machine en bonenmaler in een andere zaak besteld en ook hier waren er vanaf moment 1 problemen. Of het aan de machine lag geen idee, denk eerder onkunde van de eigenaar.
Ik was er even helemaal klaar mee en ben mij gaan verdiepen in wat past nu bij mij. Een machine waar ik geen pech mee heb en toch naar mijn zin is en niet geheel onbelangrijk, welke een lekkere espresso kon zetten.

Mede door dit fantastische forum ben ik uitgekomen op een Cafelat Robot.
De machine gisteren mogen ophalen en wow wat een gave machine! Ik ben helemaal blij :)

Mijn zoektocht (en tevens vraag aan de mede forumleden) gaat nu verder naar de bonenmaler. Welke raden jullie mij aan?
Een handmaler is aan mij niet besteed en een Niche Zero welke ik vaak voorbij zie komen is hier in de buurt niet leverbaar.
Een kettler (waterkoker) is reeds besteld. Een weegschaal welke onder de machine past ben ik ook nog naar op zoek. Liefst op korte termijn. (geen aliexpress)
Ben in het bezit van een Eureka weegschaal, maar die past helaas niet.

Wellicht een wat chaotisch bericht, echter zo gaat het ook in mijn hoofd :)

Had graag een foto toegevoegd van de Robot maar heb geen idee hoe?

Re: Voorstellen

3
Welkom Robin! En wat een reis heb je tor nu toe gehad. Zonder wrijving geen glans :mrgreen:
Altijd jammer als het allemaal even tegenzit maar zo te zien heb je de smaak weer te pakken met de Robot.
Erg benieuwd naar je leercurve. De Robot staat hier ook op mijn lijstje.

Gr Boy
Lelit MaraX _ Eureka Mignon XL

Re: Voorstellen

4
Welkom!
Er zijn meerdere posts op dit forum voor betaalbare kleine weegschaaltjes. En ze waren niet allemaal van alie volgens mij.
Ik hou het zelf op de acaia's.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Re: Voorstellen

6
Welkom, je hebt zo wel flink wat ervaring gekregen, maar wat een tegenslag. Hopelijk gaat het vanaf nu beter. Plezier gewenst in ieder geval.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Voorstellen

7
jelveen schreef: di 25 jun 2024, 21:12 Welkom! aan je forumnaam te zien heb ik er een mede hagenees bij? In dat geval ben je van harte welkom mocht je toch een niche zero een keer in het echt willen bekijken en proberen.😊
Goedenavond, ik woon inderdaad in Den haag, al 44 jaar geboren en getogen :) Wat leuk dat je een Niche Zero hebt en mij uitnodigt om deze te bekijken. Mag ik vragen waar je die gekocht heb? Ik wil mij niet blind staren op iets dat iedereen al heeft maar begreep dat de combinatie met de Robot een goede keuze is.
Mijn andere keus zal een Eureka Speciality of Turbo zijn mocht ik geen single dose willen.
Ben nog beetje aan het brainstormen.

Weegschaaltje is besteld welke eronder past en heb maar gelijk wat reserve onderdelen besteld van de Robot. Je kan het maar in huis hebben denk ik dan.

Bedankt allemaal voor de berichten en een warm welkom, dat doet mij goed :)

Re: Voorstellen

8
Robin070 schreef: di 25 jun 2024, 23:00
jelveen schreef: di 25 jun 2024, 21:12 Welkom! aan je forumnaam te zien heb ik er een mede hagenees bij? In dat geval ben je van harte welkom mocht je toch een niche zero een keer in het echt willen bekijken en proberen.😊
Goedenavond, ik woon inderdaad in Den haag, al 44 jaar geboren en getogen :) Wat leuk dat je een Niche Zero hebt en mij uitnodigt om deze te bekijken. Mag ik vragen waar je die gekocht heb? Ik wil mij niet blind staren op iets dat iedereen al heeft maar begreep dat de combinatie met de Robot een goede keuze is.
Mijn andere keus zal een Eureka Speciality of Turbo zijn mocht ik geen single dose willen.
Ben nog beetje aan het brainstormen.

Weegschaaltje is besteld welke eronder past en heb maar gelijk wat reserve onderdelen besteld van de Robot. Je kan het maar in huis hebben denk ik dan.

Bedankt allemaal voor de berichten en een warm welkom, dat doet mij goed :)
Ik had de Eureka turbo en nu overgegaan naar df83v.
De Turbo is zeker een aanrader. In mijn ervaring een zeer complete maler die eigenlijk alle kanten op kan gaan. Dan bedoel ik light/medium/dark roast, klassieke tonen of fruitige tonen het heeft van alles wel een beetje in huis.
Het is maar wat voor koffie drinker je bent. Hou je van volle romige koffie dan zal de niche denk ik iets betere resultaten geven met zijn conische schijven. Ben je een allrounder dan is de Eureka misschien een iets betere keuze. Echter zijn het allebei wel hele goeie malers waar je niet mis mee kan gaan.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)

Re: Voorstellen

9
Welkom Robin! Fijn dat je er bent.

Ik heb zelf een eureka XL en df64v staan. De XL is erg leuk en met een extra single dose setje ook voor single dosing te gebruiken. Misschien is de XL daarom ook een optie voor je.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Voorstellen

10
Beste Robin, welkom op het forum. Een Niche Zero koop je rechtstreeks bij de website van de maker. Dat is een firma in Groot Brittannië. Bij de kosten komt dus nog een bedrag aan BTW. Ik dacht dat recent iemand er 1 had gekocht voor all in net geen 700 euro.

Je kunt deze maler ook regelmatig tweedehands kopen, met name op het Britse forum komen ze zeer regelmatig langs voor een kleine 400 GBP, verzend kosten zijn circa 30 euro.
Londinium R - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™