Melitta caffeo barista, systeemfout 14

Sylviahendrikspeters

Melitta caffeo barista, systeemfout 14

Berichtdoor Sylviahendrikspeters » za 26 jan 2019, 16:26

Melitta hotline gebeld omdat we systeemfout 14 in de display te zien kregen. Nu blijkt dat onze garantie net n half jaartje verlopen is en Melitta nog wel verteld dat er waarschijnlijk n boontje vastzit en andes verwijst men naar een duur reparatiebedrijf.
Wij konden geen vastzittend boontje vinden. Het maalwerk inclusief moter verwijderd en na doormeting bleek de moter kapot. Nieuw maalwerk (€100,-) besteld en terug geplaatst. Nu krijgen we de melding: systeemfout 14 er niet uit en valt het apparaat uit voordat we het kunnen resetten.
Tips?

@3aan
Contacteer:

Re: Melitta caffeo barista, systeemfout 14

Berichtdoor @3aan » zo 27 jan 2019, 04:25

Deze melding wordt ook gegeven als de maalgraad te fijn staat, misschien je weet het nooit?
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Sylviahendrikspeters

Berichtdoor Sylviahendrikspeters » zo 27 jan 2019, 10:41

Deze melding wordt ook gegeven als de maalgraad te fijn staat, misschien je weet het nooit? Afbeelding
We hebben het geprobeerd, jamner genoeg heeft het niet geholpen.

Driek

Berichtdoor Driek » zo 16 feb 2020, 10:35

Ik lees dit bericht een beetje laat. Maar systeemfout 14 verwijst meestal maar een probleem met de doseerschuifjes in de bonenstolp van de machine. De "Barista" is uitgerust met een echt grind on demand systeem. Dat betekent dat hij ook echt de bonen maalt voor het kopje dat men gaat zetten. En dus niet zoals alle andere machines voor het volgende kopje wat men gaat zetten. Hiervoor zit er in de bonenstolp een doseersysteem met twee klepjes die een bepaalde hoeveelheid bonen erdoor laten gaan en dan de doorgang weer afsluit. Ik heb meerdere machine gehad met dezelfde melding en deze opgelost door het doseersysteem uit elkaar te halen en deze schoon te maken. De klepjes kunnen namelijk niet vrij op en neer bewegen. Er zit dan inderdaad een stukje koffieboon tussen. De machine controleert namelijk als je hem aanzet of het doseersysteem vrij kan bewegen. Dit probleem komt ook voor als de machine vervoerd is in zijn originele doos. De machine staat namelijk "op zijn kont" in de doos en zo kunnen er stukjes boon in het schuifgedeelte van de klepjes komen waardoor deze niet meer kunnen bewegen. Soms wil het ook wel eens helpen om de machine van de achterkant een paar cm op te tillen en dan even op het keukenblad laten stuiteren. Schiet het stukje ook misschien wel los. Jij hebt er misschien niets meer aan, ik lees dit ruim een jaar na dato, maar anderen met hetzelfde probleem misschien wel.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » zo 16 feb 2020, 11:02

Goed dat je het toch even meldt!! Via Google kunnen anderen met die problematiek zo de mogelijke oplossing vinden.
LONDINIUM L1 & L-R - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV

Terug naar “Koffiemolens & malers”