Goedemorgen,
Een aantal maanden geleden heb ik de Kalita Wave 185 aangeschaft, echter kan ik er geen fatsoenlijke bak koffie mee zetten... ik heb echt van alles geprobeerd en begin er ondertussen een beetje moedeloos van te worden.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Het begon allemaal een paar maanden geleden toen ik in de Fenix Food Factory in Rotterdam een onwijs lekker bakkie filterkoffie bij Stielman had gedronken. Ik vond de koffie zo lekker dat ik dat thuis ook wilde gaan maken. Bij Stielman gebruiken ze ook de Kalita Wave 185 en in mijn geval in combinatie met bonen uit Ethiopië.
Die zelfde week heb ik de een Kalita Wave 185, filters en een kannetje gekocht (de versgebrande bonen had ik al meegenomen bij Stielman).
Ik heb het recept bij Stielman nagevraagd, zodat ik hetzelfde bakkie thuis ook kon maken (dacht ik).
Het recept is alsvolgt:
- 14 gram bonen
- 200 gram water
- ca. 50 gram water gebruiken voor de bloom en laten bloomen voor 20 à 30 sec
- Totale doorlooptijd moet rond de 3 minuten zitten
Hoe ik het doe:
Ik maal 14g verse bonen (niet langer dan een week geleden gebrand) medium grof (26 clicks met de Comandante vanaf het nul punt) en 200 gram SPA water (met de Brewista Artisan) op 90°C.
-Kalita filter nat maken en water weggieten
-14 gr koffie en 20 à 30 sec. bloomen met 50 gram water.
-Daarna opgieten tot 100gr.
-Opgieten wanneer water ongeveer 80% is doorgelopen tot 150gr.
-Opgieten wanneer water ongeveer 80% is doorgelopen tot 200gr.
-Filter weghalen als water 80-90% is doorgelopen om bittere smaak te vermijden.
Uiteindelijk heb ik al eens een doorlooptijd van 2m30 en van 2m45 geprobeerd, maar telkens vind ik de koffie onaangenaam van smaak. De lekker fruitsmaken die ik bij Stielman proefde krijg ik er maar niet uit.
Ik heb ook al geprobeerd om het recept voor 2 personen te maken (alle hoeveelheden te verdubbelen, behalve de doorlooptijd), maar nog steeds krijg ik geen goede resultaten.
Waar ik constant last van heb is dat er tegen het einde van de brew aan veel water in de koffie blijft staan. Het lijkt erop alsof de Kalita verstopt raakt. Ik heb dit eigenlijk bij iedere brew. Grover malen heb ik ook al geprobeerd, maar daarbij heb ik hetzelfde resultaat.
Loopt het water bij jullie altijd netjes door, of gooien jullie het filter weg met nog een laag water erin?
Wanneer ik dezelfde bonen gebruik voor mijn 6-cups Chemex met ondertaand recept is het heerlijk!
Chemex recept:
- 28 clicks met de Comandante
- 28 gram koffie
- 400 gram water
- 100 gram laten bloomen voor 30 sec
Heeft iemand een idee waar het fout gaat of wat ik anders kan doen?
Ook ben ik erg benieuwd naar jullie Kalita recepten.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik ben in staat om mijn Kalita te verkopen.
Michel
Help: Kalita Wave 185
1
Laatst gewijzigd door MichelW op ma 11 mar 2019, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso gear: ECM Classika II | Niche Zero
Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3
Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3