Omdat ik erg blij wordt van hele lekkere koffie en met name espresso ben ik me aan het verdiepen om evt een "beginners set" te gaan kopen om te kijken hoe het bevalt om zelf deze espresso te maken.
Huidige situatie:
Krups Volautomaat
Bialetti mokka pot
Wat ik door het lezen al begrepen heb is dat de maler misschien wel belangrijker is dan de automaat waar je hem mee gaat maken.
Wat mijn gedachte nu is is om eerst een goede maler te kopen wat goed is om voor nu koffie bonen te malen voor mijn bialetti mokkapot. Hierdoor kan ik beetje achterhalen of ik het leuk vindt en blijf vinden om iets langer bezig te zijn voor een kopje koffie.
Mijn keuze zal dan wel een maler worden waarmee ik vooruit kan en dus niet een nieuwe maler hoef te kopen als ik ook een machine ga kopen.
Wat ik zelf gevonden heb of denk wat een keuze kan zijn:
bezerra bb005 ( al dan niet 2e hands)
Baratza Encore ( al heb ik ook weer gelezen dat deze niet top is voor espresso)
Graef CM800
Eureka mignon
De toekomstige machines waar ik eventueel aan denk zijn:
Rok espresso (weliswaar geen machine, maar misschien dat dit voor mij gezien de huidige apparatuur een prima espresso maakt inc goede maler)
Quick mill 3035 (2e hands, nieuw te duur, en ook geen losse molen nodig dan perse:P )
Rancillio Silvia
SOLIS Barista Perfect Pro 118
Quick mill 820
Gaggia classic
Zit ik hiermee goed? of adviseren jullie mij ander materiaal?
Re: Beginner zonder maler en machine
2De Bezzera bb005 heb ik zelf ook gehad en dat is een prima maler! Mocht je de keus hebben, kies dan het model zonder timer omdat deze niet heel goed in te stellen is, mij ervaring is dat het meer een last dan een lust wordt. Maalsel is wel heel goed, hoewel de instelling wel in héél fijne stapjes gaat (voor- én nadeel).
Ik denk dat je daar veel plezier aan zal beleven en het is een prachtig ding om te zien! Smaken verschillen natuurlijk . Als je daar een leuke Silvia met PID bij kan scoren heb je voor een beginner een geweldige setup, als je het mij vraagt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Ik denk dat je daar veel plezier aan zal beleven en het is een prachtig ding om te zien! Smaken verschillen natuurlijk . Als je daar een leuke Silvia met PID bij kan scoren heb je voor een beginner een geweldige setup, als je het mij vraagt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.
3Ik werk al bijna 20 jaar met een QuickMill Aquaviva, een voorloper van de 820 en 3035. Het verschil met een steeds betere molen, dat heb ik zeker gemerkt. Het thermoblock van de QuickMill was hetgeen mij toen over de streep trok.
Succes!
Succes!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
4Als een groten molen geen probleem is, dan zou je ook voor een la San Marco 96 of 97 kunnen gaan er staan er nu 2 op marktplaats heb ik zelf ook, ik ben er blij mee min puntje is dat er veel dood maalsel achter blijft. Maar uh niet doorvertellen ik gebruik het gewoon ken best ,:).
O BTW ik zou geen Roc nemen, kan je beter voor een flair espresso gaan.
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-8704F met Tapatalk
O BTW ik zou geen Roc nemen, kan je beter voor een flair espresso gaan.
5Waarom eerder een flair dan een roc?
Ben nu via instagram in contact met iemand die de roc heeft samen met een comandante c40 en is er erg over te spreken
Ben nu via instagram in contact met iemand die de roc heeft samen met een comandante c40 en is er erg over te spreken
6Ja sorry is wel handig te zeggen waarom niet .Koffiekanon schreef:Waarom eerder een flair dan een roc?
Omdat ze bij de Roc het onderdeel waar de meeste druk op komt van glas hebben gemaakt en die gaat dus ook geregeld kapot. Ze schuren, het wordt geen hand granaat . Een flair kun je gewoon gebruiken zoals je een ieder ander levermachine zou gebruiken. Je kunt voor een flair leuke gedgets kopen bij kavekalmar https://www.naked-portafilter.com/produ ... ssure-kit/ een meter om de druk op de groep af te lezen. Flair zelf heeft nu ook een dergelijke meter uitgebracht zag ik op hun site.
7Je moet op YouTube maar is rondkijken.Koffiekanon schreef:Waarom eerder een flair dan een roc?
Er zijn mensen die als een houthakker te werk gaan,
en dan krijg je natuurlijk alles kapot.
Maar bij een Roc kun je niet zo fijn malen als je zou willen op een gegeven moment.
Bij een flair kun je malen zoals je bij iedere ander espresso machine zou doen.
Wat je uiteindelijke resultaat altijd ten goede komt.
8Die handmolen is wel een hele goede btw.Koffiekanon schreef:Waarom eerder een flair dan een roc?
Heb ik zelf nog nooit iets van gezien of gedronken.
Is wel tandjes duur zag ik maar dan heb je meestal wel wat.
Roc heeft ook een handmolen, en die wil ik wel nog een keer hebben .
Ik zelf gebruik een Hario als Handmolen kun je ook goede espresso mee zetten, is een heel stuk goedkoper ook.
Maar wel minder mooi, das gewoon een feit
9Voor espresso geen comandante kiezen. De maalgraad verstelling is getrapt en de schijfjes lenen zich beter voor filter. Ik gebruik hem uitsluitend voor filter en dan is hij geweldig! Voor espresso dan beter voor een kinu gaan. Zowel de traveler en m47 zijn zeer geschikt. De schijfjes zijn wat agressiever geslepen en het hengsel is niet te kort waardoor het malen sneller gaat en niet te zwaar. Ik heb de traveler en M47 die ik gebruik in combinatie met de mypressi twist die samen een hele goede espresso maakt! Kun je ook checken, werkt met slagroom spuit gasampulen. Heel leuk apparaat en momenteel op marktplaats te vinden. Meer info op het forum, mag je zelf even opzoeken.
De Rok is al meer over geschreven en is geen topper. Temperatuur stabiliteit en de plastic zuiger en aluminium behuizing zijn niet om blij van te worden, wanneer je echt espresso druk gaat uitoefenen op de machine zal hij het niet lang uithouden. Het ontwerp is al van jaren her en de nieuwere on onverwarmde manual machines, zoals de flair of cafelat robot, zijn veel verder doorontwikkeld en genieten echt de voorkeur!
Maar het blijft behelpen hoor, alles goed voor verwarmen met kokend water want anders krijg je gewoon geen lekkere espresso. Zuur!
Je kunt ook kijken voor 2e hands la pavoni Proffesional van na 1998 met 51mm portafilter. Werkt geweldig, heb er sinds een weekje 1 en ben er al erg blij mee. Zet er net als ik een Niche zero naast en goede vers gebrande koffiebonen en je zult versteld staan en het werken ermee is leuk.
Maar ik hoop dat je het aanneemt en de Rok en comandante achterwege laat. De Rok maler heb ik gehad, niet kopen! Zeer slecht en sorry, maar de Hario molen die hierboven wordt genoemd is er 1 die je al helemaal moet skippen! Dat is geen serieuze maler! Zowel voor filter als espresso. Tenzij je het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar dan heb je ook geen advies nodig. Succes.
(ps, heb je al verdiept in koffie? Vers gebrande koffie? Stap 1 is dat namelijk, anders heeft het allemaal niet zoveel zin en zal de smaak niet veel beter worden. Alles daarover is ook te vinden op het forum)
De Rok is al meer over geschreven en is geen topper. Temperatuur stabiliteit en de plastic zuiger en aluminium behuizing zijn niet om blij van te worden, wanneer je echt espresso druk gaat uitoefenen op de machine zal hij het niet lang uithouden. Het ontwerp is al van jaren her en de nieuwere on onverwarmde manual machines, zoals de flair of cafelat robot, zijn veel verder doorontwikkeld en genieten echt de voorkeur!
Maar het blijft behelpen hoor, alles goed voor verwarmen met kokend water want anders krijg je gewoon geen lekkere espresso. Zuur!
Je kunt ook kijken voor 2e hands la pavoni Proffesional van na 1998 met 51mm portafilter. Werkt geweldig, heb er sinds een weekje 1 en ben er al erg blij mee. Zet er net als ik een Niche zero naast en goede vers gebrande koffiebonen en je zult versteld staan en het werken ermee is leuk.
Maar ik hoop dat je het aanneemt en de Rok en comandante achterwege laat. De Rok maler heb ik gehad, niet kopen! Zeer slecht en sorry, maar de Hario molen die hierboven wordt genoemd is er 1 die je al helemaal moet skippen! Dat is geen serieuze maler! Zowel voor filter als espresso. Tenzij je het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar dan heb je ook geen advies nodig. Succes.
(ps, heb je al verdiept in koffie? Vers gebrande koffie? Stap 1 is dat namelijk, anders heeft het allemaal niet zoveel zin en zal de smaak niet veel beter worden. Alles daarover is ook te vinden op het forum)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
10Bedankt voor de uitgebreide toevoeging, wil er wel bij zeggen dat bij de roc een nieuw type heeft uitgebracht waarbij het glas gedeelte vervangen is.EspressoEelco schreef: zo 24 mar 2019, 07:02Die handmolen is wel een hele goede btw.Koffiekanon schreef:Waarom eerder een flair dan een roc?
Heb ik zelf nog nooit iets van gezien of gedronken.
Is wel tandjes duur zag ik maar dan heb je meestal wel wat.
Roc heeft ook een handmolen, en die wil ik wel nog een keer hebben .
Ik zelf gebruik een Hario als Handmolen kun je ook goede espresso mee zetten, is een heel stuk goedkoper ook.
Maar wel minder mooi, das gewoon een feit
De moeilijke keuze voor nu is voor mij nog de grinder, de Hario is ook nog een optie zeker gezien het bedrag.
Heb een winkel gevonden waar ze de Roc maar ook Encore, Hario en comandante verkopen misschien maar eens een ritje maken en wat gaan proberen.