Isomac Relax teab (defect)

1
Hallo,

Ik heb al een paar weken als gast meegekeken. Nu maar eens een account aangemaakt.

Ik heb al veel geleerd de laatste maanden van dit forum. Helaas was dat te laat voor mijn Isomac Relax espressoapparaat. Ondanks regelmatig (1 x per 6 weken) ontkalken is de boiler defect.
Oldenhof bevestigt dit. Een nieuwe boiler door Oldenhof plaatsen kost 500 euro. Nu zet ik altijd met een Brita waterfilter.

Ik liep toen echter tegen een Isomac Millenium aan en die heb ik toen gekocht. Ook wat meer voor het design. Achteraf heeft de Relax ook zeker pluspunten t.o.v. de Millenium. De buitenkant is kouder, je brandt je vingers minder snel en ook de stoomkracht is groter.

Op internationale Barista sites komt de Relax zeer goed uit de test. Vreemd genoeg lijkt hij in Nederland wat minder vaak verkocht. Het is een Hx machine en 4 jaar geleden bij Oldenhof in Zwolle gekocht als demoapparaat. Nieuwwaarde was 1200 euro.

Nu voor de hobbyist t.e.a.b. :)

http://www.isomac.nl/isom/apparaat.php? ... &machine=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Isomac Relax teab (defect)

2
Oldenhof wou zeker niet zeggen wat er kapot was aan de boiler? Lijkt me vreemd ook dat een cilindervormig stuk messing 'opeens' zover kapot kan gaan dat vervanging de enige optie is. Het lijkt me zelfs zo vreemd dat ik vermoed dat je genaaid wordt door oldenhof.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

3
Ik moet zeggen dat ik ook vreemd stond te kijken toen ik las dat de boiler kapot ging. Wellicht gaat je verwarmingselement een keer kapot, maar voordat je boiler kapot gaat? Wat is er dan mee gebeurd, is 'ie gescheurd? En wat voor boiler zit er in die relax dat vervanging €500 kost? Of zijn ze er dan anderhalve dag mee bezig? Het is toch geen auto?

1x Per 6 weken ontkalken vind ik veel, ikzelf ontkalk hoogstens 1x per half jaar (maar gebruik daarnaast ook harsfiltertjes). Kan me bijna voorstellen dat de boiler door het ontkalken is beschadigd...
Een second opinion lijkt me wel zinvol.

Nu heb je aan de Millenium natuurlijk ook wel een mooie machine. Het lijkt me toch dat daar een grotere boiler in zit dan in de Relax (i.v.m. stomen)? Wat betreft ontkalken: wat is de hardheid van je water?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Haha, rozenhout ook echt. :)
Sja, zoals ik al zei, het is een topaanbod, maar ik knutsel liever aan drumstellen, daar heb ik verstand van.
En ik wil een dual boiler, geen HX.
Mooi dat hij al gereserveerd is :)
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

6
De hardheid van het water in mijn gemeente is 1,15 - 1,71 mmol per liter en 6,4 - 9,5 in Duitse graden (D) .

Dit valt wel mee als ik de andere waarden vergelijk. Volgens Vitens is 8-12 gemiddeld.

Ik weet niet waaraan het ligt dat de Millenium iets minder stoomdruk heeft dan de Relax. Het was mij al eens opgevallen en werd deze week bevestigd door een test op een andere internationale Barista site waar juist de Relax heel goed uit kwam. Daar werd hij zelfs ook iets 'vrouwvriendelijker' genoemd. Ik weet niet hoeveel vrouwelijke bloggers hierop zitten maar ik heb het gevoel dat het voornamelijk mannen zijn.... :(