Tsja ieder zijn ding
Ik was een heel stuk gelukkiger met mijn Dalla Corte mini met dubbele boiler dan met mijn twee eerdere HX machines (zowel met E61 als Bezzera groep).
Voor mij hoeft de zetboiler juist niet groot te zijn. Zo lang hij maar direct boven de zetgroep zit en de boiler en groep min of meer een geheel vormen. Zoals bijvoorbeeld het geval is bij de genoemde Dalla Corte. Qua temperatuurbeheersing is dit naar mijn mening ideaal. En door het kleine volume ook minder kans op brak water.
Erg leuk vind ik ook de Profitec 300. De kleine ringboiler vormt ook een quasi verzadigde groep. Even de EX5 door een EX4 pomp vervangen en je hebt een erg praktische machine.
Juist het makkelijk kunnen spelen met temperatuur op een dual boiler bevalt me. Natuurlijk kun je met je flush routine best wat invloed uitoefenen, maar is toch anders. En als je niet oplet verstoor je juist het thermisch evenwicht van de goed uitgebalanceerde HX machines!
Ook kun je op een dual boiler de druk in de separate stoomboiler een stuk hoger afstellen hetgeen de stoomprestaties ten goede komt. Als je op een HX de druk hoger zet dan ca 1 bar dan gaat je temperatuur van je zetwater ook omhoog en moet je langer flushen.
Overigens: er is niks met een een goede HX machine, zoals bijvoorbeeld een Rocket of Bezzera BZ10!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs