hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Ednar
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 22:21

hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor Ednar » do 02 mei 2019, 17:51

Beste Koffievrienden,
Ik probeer de zuurtegraad een beetje naar beneden te halen, maar zie door de bomen het bos niet meer :D

Machine Londinium L r (zonder digitale upgrade)
mahlgut tamper en dozer.
Ceado e37 s molen.
Heel veel filterbakjes, maar gebruik momenteel een IMS 24 .

Ik doseer 18 gram en probeer rond de 25/30 sec op 36 gram te komen.

Het blijft een beetje te zuur naar mijn smaak, wat doe ik fout?

Hoor graag jullie input.
Alvast hartelijk dank
Londinium L r - Ceado E 37S - Ims baskets - St. Anthony tampers - Brandzaak bonen

Pti
Berichten: 3281
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor Pti » do 02 mei 2019, 18:21

Welke bonen op welke temperatuur?

Meer zoetigheid is meestal lager doseren en fijner malen om elk beetje maltose en caramel uit de boon te extraheren.

Ednar
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 22:21

Re: hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor Ednar » do 02 mei 2019, 18:53

Yellow bourbon uit Brazilië..
Temperatuur weet ik eigenlijk niet..neem aan dat het de juiste is..zal het straks eens meten..denk rond de 93 .
Londinium L r - Ceado E 37S - Ims baskets - St. Anthony tampers - Brandzaak bonen

Pti
Berichten: 3281
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor Pti » do 02 mei 2019, 18:59

Door slechts 18gr in een bakje voor 24gram te stoppen doseer je trouwens een kwart minder dan waar het bakje voor gemaakt is! + Of - 1 gram is bij die precisie bakjes al veel en waarom zou je als je een hele collectie hebt?

Is het zuur, als zuur van onderextractie? Of meer zuur van de koffie zelf? En misschien is je koffie wel te vers, bij brazil YB denk ik aan naturals en die mogen wel wat langer liggen na branding. En met langer bedoel ik ook echt gewoon twee weken dat kan een onwijs groot verschil maken.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor Wijmaar » do 02 mei 2019, 19:13

Ik moest na de overgang naar een Strega ook even zoeken. Bij mij lag het uiteindelijk in het loslaten van de 25s doorlooptijd, voor hevels schijnt / blijkt deze minder belangrijk te zijn.

Voor mij was het dus een kwestie van fijner malen / langere doorloop.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk


Ednar
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 22:21

Re: hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor Ednar » do 02 mei 2019, 19:45

Ik denk ook dat ik het in een langere doorloop moet zoeken..hoe lang is jouw doorloop bij de strega?
Groeten Edward
Londinium L r - Ceado E 37S - Ims baskets - St. Anthony tampers - Brandzaak bonen

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor Wijmaar » do 02 mei 2019, 19:48

Ik time eigenlijk niet echt meer, en hangt een beetje af van de koffie, maar ik denk gemiddeld zo rond de 40s.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor Capulus » do 02 mei 2019, 19:57

Ik denk ook dat ik het in een langere doorloop moet zoeken..hoe lang is jouw doorloop bij de strega?
Groeten Edward
Meestal tussen de 32 en 45 seconden (strega).
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor cremalover » vr 03 mei 2019, 07:46

Smaak van koffie waaronder zuur of meer zoet wordt grotendeels bepaald door de branding .
De machine en molen maken niet zo veel uit.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: hoe krijg ik een zoetere koffie uit mijn levermachine

Berichtdoor bvds » vr 03 mei 2019, 07:59

Wellicht is het ook zaak te wennen...
eigenlijk pas echt op jacht na een bezoek aan Napels, waar je eigenlijk nergens slechte koffie krijgt.
In vergelijking met Napolitaanse stijl koffie is bijna alles zuur. De Zuid-Italiaanse koffie is namelijk zeer donker gebrand. Zo donker dat alle van nature aanwezige zuren in koffie niet meer terug te proeven zijn.

De genoemde Brasil is al best een zuurarme koffie en Fascino is niet van het lichte branden. Maar toch is deze koffie een stuk complexer dan de Napolitaanse koffie. Wellicht eerst eens een Italian koffie gaan gebruiken? Die heeft Fascino namelijk ook. Die is zeker minder donker dan alles wat Napels te bieden heeft, maar zuurarmer dan je huidige Yellow Bourbon.

En anders zou ik zeggen nodig een ervaren koffieprater uit de buurt bij je thuis uit. Samen hebben jullie dan meteen door of het een smaak of techniek dingetje is. Hands on uitleg schiet ook meer op dat wat welgemeende en goed bedoelde tips over dosering, fijnheid, branding, doorloop, temperatuur etc.

Succes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron