Re: Daar was ik weer!

41
Ik heb erg goede dingen gelezen over de Super Caimano, die moet zonder meer in de top kunnen meedraaien.

Maar waar te krijgen en wat hij kost?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

43
Het is dan ook niet eenzelfde machine:

Model: Anfim
Height 570 mm
Width 195 mm
Depth 360 mm
Weight 16 kg
Watts 300
Burr type Flat
Burr Size 75 mm

Model: Robur
Height 680 mm
Width 240 mm
Depth 450 mm
Weight 28.0 kg
Watts 900
Burr type Conical
Burr Size 71 mm
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

44
Sorry, ik ben wat laat met mijn resultaat over de schoonmaak van de Mazzer Mini E. Inmiddels zijn jullie aanbeland bij de aanschaf van wellicht een nieuwe molen....
Goed, hoe vuil en verstopt was de Mini
Ondanks dat de laatste portie bonen vrij vettig was - van Simon Levelt, de Fazenda Lambari uit Brazilië met 100% arabica bonen, viel het mbt de schijven mee. Maar rooster was wel flink verstopt.... :?
Eerst met tandenstoker en later met een mini rager alle wel schoon gekregen.
De schijven met een punt borstel van Lactona tandenborstel en dan schoon gezogen met de stofzuiger.

Als gezegd de rest van de Mazzer bevalt uitstekend, mn on demand en juist gewicht / portie. Maar Niels als je gemodificeerde rooster blijft bevallen, en die van mij weer flink verstopt raakt, dan ga ik ook met de kniptang aan de gang. Ben ook nieuwsgierig naar je SJ schijven.

groetjes Teun

45
Hoi Teun,

Na die ene keer is mijn molen niet meer zo vuil geweest. Ik denk dat dat kwam doordat ik 'm veel te fijn had gezet. Nu kan ik 'm makkelijk schoonmaken met een tandenborstel, tandenstoker en stofzuiger.

Met het roostertje en de SJ-schijven gaat het prima. Er ontstaat geen roadblock meer. Met de SJ-schijven maalt de molen sneller en het maalsel wordt luchtiger. Na het stoppen van de molen blijft er wel wat (1 gr) koffie in de doorgang liggen, maar dat veeg ik er meteen uit zodat dat ook in het filterbakje valt. Helemaal geen verlies dus!

Maandag had ik opeens wel weer een statisch probleem toen ik nieuwe koffie in de maler had gedaan. Gisteren was de koffie nog een beetje statisch, maar vandaag niet meer. Geen idee hoe dat kan.

Maandag bij ESW 2 nieuwe roostertjes gehaald. 1tje om evt nog mee te experimenteren en 1tje voor het geval dat de Mini E toch een nieuw baasje krijgt.
Want ik heb toch het vermoeden dat er meer smaak uit de bonen te halen valt. En toen stuitte ik op H-B.com ook nog 's op het volgende:

With the Mazzer Super Jolly, I notice that while the flavor is generally very sweet, it airs on the side of monotonous (as in one flavored). With the Anfim, you can really taste the different flavors, and the full range of flavors. I believe that this is due to the fact that the grind is more even. I'm getting flavors that I've never tasted out of that coffee before. I know it's not really fair to compete against the Super Jolly, but I'd stick it up against a Robur any day in a taste test.

Dit is niet het enige positieve verhaal dat ik tegen ben gekomen over de Anfim Super Caimano. Sterker nog, ik ben nog geen enkel negatief verhaal tegengekomen. Alleen over de "On Demand"-versie zei Paul van Coffeehit dat deze feature behoorlijk mislukt is. Dan maar de doser, die schijnt daarentegen weer erg goed (en schoon) te zijn. Daarbij is deze molen behoorlijk betaalbaar. Dus wie weet, komt mijn Mini E toch weer op MP terecht.

Grz Niels
Micra&Ultra

47
@NorthSeaGlass:

Ik weet t. Maar vorige week vrijdag had ik er verse koffie ingedaan die een dag eerder gemalen was (Mokha Matari). Daar had ik helemaal geen problemen mee. Dus het is toch wel heel erg boon-afhankelijk.

Ik heb nog wat plaatjes:
1. De opengeknipte tralie
tralie.jpg
2. Het resultaat met standaard SJ-schijven
maalsel.jpg
3. De titanium-versie vd SJ schijven gemonteerd. De motor trekt het prima. Ik heb nog niets geproefd met deze schijven. Dat doen we morgen.
titanium.jpg
Update volgt!

Grz Niels
Laatst gewijzigd door NielsB op di 25 aug 2009, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Micra&Ultra

48
Met de titanium schijven moet ik weer even het wiel opnieuw uitvinden. Hoewel ze even dik zijn als de standaard SJ schijven en de Mini E schijven, moest ik effe 5 a 6 nokjes "grover". Ik zit nu op het "Start here"-pijltje. De koffie smaakt wel anders. Ik krijg (tot nu toe) moeilijker dan met de standaard-SJ schijven de choco-smaak uit de Mandheling tevoorschijn. De standaard-SJ schijven gaven wel heel makkelijk een hele dikke smaak. Maar misschien is het nog even wennen.

Grz
Laatst gewijzigd door NielsB op di 25 aug 2009, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Micra&Ultra

49
Waar eindigt het, dat zelfs dezelfde schijven, maar van een ander materiaal (en geslepen?), een andere smaak geven... Nu is dat ook één van de kritiekpunten op de super Jolly: dat ze zo'n gelijkmatige, dikke smaak geven met nadruk op chocolade, sommige mensen prefereren een helderder en gedifferentieerdere smaak.

Maar wellicht heeft het ook iets te maken met "inlopen"? En dat titanium is toch alleen een coating? Of wilde je zeggen dat het massief titanium is? Dat lijkt me eerlijk gezegd raar, omdat titanium helemaal niet zo hard is...

50
'Volgens mij wordt titanium gebruikt voor het verhardingsproces van de oppervlakte. Ik heb de 2 versies (standaard vs titanium) niet heel goed bestudeerd, maar er zit wel een verschil in het profiel. En het profiel van de Mini E schijven is ook anders.
Micra&Ultra