Dag,
Ik heb bovengenoemd apparaat aangeschaft. Ik heb hem nog niet aangesloten/in gebruik genomen. Het apparaat heeft drie opties, namelijk Espresso, Koffie en Cappuccino. Er kunnen bonen in of gemalen koffie.
Als ik nu de handleiding nalees staat er bij het kopje "koffiezetten met bonen": "Let op, gebruik alleen Espresso bonen. Doe nooit gemalen koffie, ongebrande koffiebonen of gekarameliseerde koffiebonen in het bonenreservoir, omdat dit schade aan het apparaat kan veroorzaken."
Dit verrast mij nogal. Aangezien er specifiek "Espresso bonen" genoemd wordt, betekent dit dan dat je alleen koffiebonen kan gebruiken voor het maken van Espresso, en dat je voor het maken van gewone koffie en Cappuccino gemalen koffie moet gebruiken?
Enorme beginnersvraag, waarschijnlijk, maar het verbaasde mij nogal.
Re: Vraag over Philips 3100 EP3550/00
2Hoi Martin,
Maak je niet dik om wat je erin gooit! Gebruik het liefst bonen van een degelijke brander, niet die vette rommel van de supermarkt, uit grote kilozakken onder een tientje. Voor de rest, verwacht geen bijzonder koffie van deze machine, you get what you pay for!
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Maak je niet dik om wat je erin gooit! Gebruik het liefst bonen van een degelijke brander, niet die vette rommel van de supermarkt, uit grote kilozakken onder een tientje. Voor de rest, verwacht geen bijzonder koffie van deze machine, you get what you pay for!
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.
3Espressobonen staat meestal op het pak.
Gooi de bonen in het bonenreservoir en druk op de knop wat je wilt hebben. Espresso, koffie of een cappuccino. Alle bereidingen gebruiken dezelfde bonen in een andere mengverhouding sterkte/waterhoeveelheid. Wil iemand cafeïne vrije koffie dan kun je die als gemalen koffie maken.
Veel plezier van je volautomaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gooi de bonen in het bonenreservoir en druk op de knop wat je wilt hebben. Espresso, koffie of een cappuccino. Alle bereidingen gebruiken dezelfde bonen in een andere mengverhouding sterkte/waterhoeveelheid. Wil iemand cafeïne vrije koffie dan kun je die als gemalen koffie maken.
4Beetje vreemde, onnodige opmerkingFisherman schreef: zo 19 mei 2019, 02:04 Voor de rest, verwacht geen bijzonder koffie van deze machine, you get what you pay for!
Niet iedereen heeft het budget of vindt het unberhaupt nodig om +1000 euro aan een koffie apparaat uit te geven.
Er zal vast geen slootwater uit komen.
5Bedankt. Dit betekent dus dat de machine toch gewoon gebruik maakt van de gemalen bonen, zelfs als ik op de Cappuccino knop druk (en dus geen "Espresso" bonen gebruik)? In dat geval is de tekst in de handleiding nogal krom, toch?Namkyd schreef: zo 19 mei 2019, 07:47 Espressobonen staat meestal op het pak.
Heb je hier toevallig ervaring mee?
6De machine maakt gebruik van bonen en maalt deze wanneer er om een product gevraagd wordt. Daarnaast is het mogelijk gemalen bonen in een speciaal daarvoor gemaakte vul opening te gooien. Wanneer u gewoon de bonen uit een zak in het bonenreservoir gooit dan kunt u een lekker kopje koffie zetten en ‘lekker’ is voor iedereen anders. Ik zeg bonen testen tot je tevreden bent met de smaak. Succes en niet te bang zijn om de instellingen aan te passen
7Ik wil daar natuurlijk niks aan afdoen en dat is mijn intentie ook niet geweest, dus excuses voor eventuele misverstanden daarover.Martin de Tweede schreef:Beetje vreemde, onnodige opmerkingFisherman schreef: zo 19 mei 2019, 02:04 Voor de rest, verwacht geen bijzonder koffie van deze machine, you get what you pay for!
Niet iedereen heeft het budget of vindt het unberhaupt nodig om +1000 euro aan een koffie apparaat uit te geven.
Je geeft zelf gelukkig al aan dat er geen slootwater uit zal komen, dat is onder andere het punt dat ik wil maken. Als je gewoon lekkere bonen gebruikt van een goede brander, dan zal je zeker goed zitten. Aan de andere kant van het spectrum zou ik dan afraden om hele dure bonen aan te schaffen, omdat je vermoedelijk niet al die mooie nuances uit de boon zal ervaren met deze machine.
Ik begrijp dat de handleiding wat verwarrend is doordat er gesproken wordt over "espressobonen", er bestaan immers alleen maar koffiebonen. De branding maakt een en ander meer geschikt voor filter of espresso (of ergens tussenin), dus ik denk dat daarop gedoeld wordt en dat de wat donkerdere brandingen aangeraden worden door de fabrikant. Dit zal vermoedelijk het "beste" resultaat geven. Persoonlijk zou ik je willen uitnodigen om hier niet teveel aan vast te houden en gewoon verschillende soorten bonen (supermarkt/lokale brander, donker/licht gebrand etc.) uit te proberen en te kijken wat jou het best bevalt. Kijk wel uit met hele vettige verkoolde bonen, die zijn absoluut niet goed voor de machine!
Met de juiste boon kan de machine voor alle drie de drankjes een acceptabel resultaat bieden. Een Yellow Bourbon uit Brazilië is een leuke boon om mee te beginnen, denk ik =).
Hopelijk je zo wat beter van dienst te zijn! Zand erover?
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.
8Precies wat ik bedoel, netjes verwoord.Fisherman schreef:Ik wil daar natuurlijk niks aan afdoen en dat is mijn intentie ook niet geweest, dus excuses voor eventuele misverstanden daarover.Martin de Tweede schreef:Beetje vreemde, onnodige opmerkingFisherman schreef: zo 19 mei 2019, 02:04 Voor de rest, verwacht geen bijzonder koffie van deze machine, you get what you pay for!
Je geeft zelf gelukkig al aan dat er geen slootwater uit zal komen, dat is onder andere het punt dat ik wil maken. Als je gewoon lekkere bonen gebruikt van een goede brander, dan zal je zeker goed zitten. Aan de andere kant van het spectrum zou ik dan afraden om hele dure bonen aan te schaffen, omdat je vermoedelijk niet al die mooie nuances uit de boon zal ervaren met deze machine.
Ik begrijp dat de handleiding wat verwarrend is doordat er gesproken wordt over "espressobonen", er bestaan immers alleen maar koffiebonen. De branding maakt een en ander meer geschikt voor filter of espresso (of ergens tussenin), dus ik denk dat daarop gedoeld wordt en dat de wat donkerdere brandingen aangeraden worden door de fabrikant. Dit zal vermoedelijk het "beste" resultaat geven. Persoonlijk zou ik je willen uitnodigen om hier niet teveel aan vast te houden en gewoon verschillende soorten bonen (supermarkt/lokale brander, donker/licht gebrand etc.) uit te proberen en te kijken wat jou het best bevalt. Kijk wel uit met hele vettige verkoolde bonen, die zijn absoluut niet goed voor de machine!
Met de juiste boon kan de machine voor alle drie de drankjes een acceptabel resultaat bieden. Een Yellow Bourbon uit Brazilië is een leuke boon om mee te beginnen, denk ik =).
Hopelijk je zo wat beter van dienst te zijn! Zand erover?
9Oke, bedankt voor de reacties, beiden.
Dan ga ik hem maar eens installeren en kijken wat ik er zoal van kan brouwen
Misschien stuur ik nog eens een mailtje naar Philips om hen te vragen waarom het op deze manier beschreven wordt.
Wellicht is, zoals julie al aangeven, de term "Espresso boon" gewoon wat onhandig gekozen.
Dan ga ik hem maar eens installeren en kijken wat ik er zoal van kan brouwen
Misschien stuur ik nog eens een mailtje naar Philips om hen te vragen waarom het op deze manier beschreven wordt.
Wellicht is, zoals julie al aangeven, de term "Espresso boon" gewoon wat onhandig gekozen.