Silvia gelijkmatige extractie / naked portafilter

1
Zie ook voorsteltopic https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 17&t=10069

één van de dingen waar ik mee zit is sproei / fijne druppeltjes / troep bij het naked portafilter.

Bij de aanschaf van mijn Silvia bij Peter heb ik mij laten overtuigen een naked portafilter mee te nemen. De gedachte is dat je dan sneller ziet wat er mis is en dit kan herstellen. Ik gebruik deze uitsluitend, maar kan er nog niet echt mee omgaan.

Ik gebruik de machine vooral in het weekend, niet op werkdagen (tenzij ik incidenteel thuis werk).

Recept / wat ik doe nu
Silvia met PID, Compak K6 maler, 40-100-102 dubbele filterbakje
op dit moment gebruik ik de Malawi Sable Farms (van Fascino, bonen 1,5 week oud). maar heb niet het idee dat dit bij andere bonen anders is.

Ik gebruik 16 gram koffie, 32 gram espresso, met de filtermaling mik ik op ca 30 seconden (gerekend vanaf aanzetten pomp)
ik weeg de bonen af, en draai de molen door en haal de doser heen en weer tot er niets meer uit komt. ik gebruik een ebay-trechtertje van metaal dat bovenop de portafilter past.
ik roer alles met een dun schroevendraaiertje, haal het trechtertje eraf en level het door een paar zachte tikjes op mijn hand.
Dan tamp ik. (heb hard en zacht geprobeerd)
dan portafilter eronder en pomp aan.

Als ik zie dat het er in 1 keer uit gutst, dan weet ik dat ik fijner moet malen / harder tampen, maar zelfs als er aan het begin maar enkele druppels uit het portafilter komen, dan is het randje van het kopje (en ook de machine + andere dingen die op het aanrecht staan) nooit schoon. Soms enkele druppeltjes, soms een persistent ministraaltje dat een verkeerde kant op spuit.

Gedachten wat het zou kunnen zijn (internet zoektocht) lijkt vooral met de koffieverdeling te maken te hebben. Ik heb dat met dat schroevendraaiertje en met een naald geprobeerd. Maar heb niet het idee dat het dat nu is. Ik weet niet of de schroef van de silvia hier nog iets mee te maken heeft, want anderen lukt het wel (https://www.youtube.com/watch?v=NYiC9G4Fl2E). Als ik het portafilter vast doe en weer los, staat de schroef duidelijk in de koffie (maar niet de rest vh douchescherm), maar dat is ook zo als ik het bakje maar minimaal vul. (er zit een randje in het bakje, waardoor je maar tot daar kunt tampen, dus zonder die schroef te vervangen zou ik niet weten hoe dat te fixen.

Wat doe ik fout/niet helemaal goed? Waar zou ik het moeten zoeken om mijn techniek te verbeteren?

Gerard

Re: Silvia gelijkmatige extractie / naked portafilter

4
Prima om een verzonken schroef te nemen maar ook met de standaard schroef zou het geen probleem moeten zijn om een goede extractie te krijgen. Zeker niet met de lagere druk. (ik ga er van uit dat je geen kalkprobleem met verkalkte OPV hebt, anders kan de druk hoger zijn geworden.)

Ik zou starten met een matige dosis in de orde van 15-16 gram en voldoende head space incalculeren.

En pak ook eens een andere koffie. Liefst niet te licht gebrand. Gewoon een makkelijke koffie. Als je bij Fascino wilt shoppen bijv de Emporio. Of de Vintage Blend van Pti. Later als je de extracties onder controle hebt.

En anders een paar shots samen met Peter maken of een ervaren koffieprater in je buurt mee laten kijken. Het zit hem vaak in kleine zaken.

Komt goed!

Ps. Een EX4 pomp is wat vergevingsgezinder door de langzamere drukopbouw en dus een pre op een machine als de Silvia. Dat is tzt dus nog een zinvolle upgrade.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

5
hoi. ik heb geprobeerd met wat lager doses (15 gram), maar dan heb je al bijna dat je niet verder komt dan het randje met tampen. Ondanks dat nog in ieder geval veel spuitje (zichtbaar als kleine druppeltjes rond het kopje), soms een wat groter persistenter straaltje een random kant op.

Wel net een stapje gezet door met een dremel en bankschroef om een kleinere schroef te kunnen plaatsen. (is net klaar). Morgen eens kijken hoe dat gaat.
NB< peter had die andere pomp (met een demper van quickmill) al eens vermeld, maar in eerste aanschaf werden al de modificaties met wat te gek :-) Voor bij een onderhoudsbeurt staat die nog wel op het verlanglijstje.

6
Okay. Verwacht niet dat het schroefje enig effect heeft. Heb zelf in verleden genoeg shots gemaakt zonder problemen. Ik verdenk toch je distributie. Of je druk moet stiekem op zijn gelopen ivm kalk issue of zo.

Heb je een goede handmaler zoals een Kinu of Knock? Zo ja maal daar eens mee. Conische malers zijn wat makkelijker om je flow onder controle te krijgen.

Als 15 G te weinig is voor dat bakje dan wat hoger gaan. Maar zorg voor voldoende head space.

Ik zou zeggen laat iemand van KP in de buurt meekijken of ga op bezoek met je machine.

De EX4 pomp met demper is absoluut de moeite waard. Maar ook zonder moet je prima naked shots kunnen maken.

Succes. En houdt moed. Komt goed.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
bvds schreef: za 08 jun 2019, 13:54 Ik zou zeggen laat iemand van KP in de buurt meekijken of ga op bezoek met je machine.
Als iemand wil helpen in de buurt van Hasselt / Zwolle hou ik me aanbevolen.

Ik heb een kleine rhinowares grinder, maar dat is niet te vergelijken met de handmalers die je noemt. Ik heb de moed nog niet verloren. Ik gebruik de machine niet dagelijks, alleen vrijdags en het weekend (en soms bij thuiswerken). Dus progress zal langzaam zijn. T smaakt me ook wel hoor.