Rancilio Silvia of Quickmill 820?

1
Ik wil mijn 1e espressoapparaat gaan aanschaffen, op dit moment zou ik moeten kiezen tussen de Rancilio Silvia (448E) en de Quickmill 820 (550E).
Deze keuze is gebaseerd op:
prijsklasse
formaat
kwaliteit
gebruiksgemak

Op dit moment drink ik graag espresso machiato en latte machiato. De melkopschuim mogelijkheid is dus ook belangrijk.

Niet iedere dag zal ik een espresso oid drinken.

voordeel 820;
snel gebruiksklaar/ snel opgewarmd.

voordeel silvia:
voelt zwaarder en steviger aan, zeker de piston.
is 100E minder duur dan de 820.

Heeft nog iemand tips? kan iemand met verstand van zaken mij helpen met bovenstaande keuze?
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

2
Ik zou zeggen de Silvia:

- Goedkoper
- Betere stomer
- Temperatuurstabieler (met PID helemaal)
- Veel support

De Quicks zijn prima machines maar het themoblocksysteem is toch minder temperatuurstabiel en geeft minder mooie stoom dan de Silvia.
Heb je in je budget een molen meegenomen? Zonder molen geen goede espresso!!!
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

3
Natuurlijk is de Silvia ook niet bepaald ideaal als je veel latte's wil gaan maken (koffie zetten vereist een heel andere boilertemperatuur dan stomen), maar tussen deze twee zou ik ook de Silvia kiezen.

Google/lees dan wel goed over "Silvia, temperature surfing", en wees je bewust dat je elke keer staat te wachten totdat de boiler op stoomdruk zit terwijl je espresso afkoelt. Maar als je alles onder controle hebt (en zeker met een PID) kan je goede resultaten bereiken.

Hoewel je tegen die tijd wellicht ook al weer een 2-de hands HX kan kopen of even door spaart voor een nieuwe HX. Heb je deze al gelezen:Klik!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

4
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Silvia en heb er al enkele kilo's aan bonen doorheen gejaagd met behulp van een Macap Mc4 en ik ben erg tevreden. Sterker nog; I GOT HOOKED! SOMEBODY STOP MEEEEEEEEEEEEEEEEE!

Silvia is lekker stevig gebouwd, redelijk snel op temperatuur en de bediening is erg eenvoudig. Met namen de filterdrager is in deze prijsklasse nergens mee te vergelijken; zo stevig en robuust, behoorlijk anders dan de toch blikkige constructies van andere machines.

Zelf heb ik mijn Silvia gekocht via marktplaats; een oud exemplaar die in 2008 een nieuwe boiler heeft gekregen en daarmee denk ik dat het belangrijkste wel vernieuwd is (shoot me if I'm wrong!). Als ik op internet kijk naar de Silvia's van andere jaartallen dan moet ik concluderen dat ze in 10 jaar tijd verdomd weinig hebben veranderd (das toch het kenmerk van een winnende combinatie)

Op dit forum zie ik dat beginnende espressodrinkers (waar ik mezelf tot reken) wordt geadviseerd om een Silvia aan te schaffen of een Domobar. Met namen 2e hands verschilt dat behoorlijk in prijs, in het voordeel van Silvia.

Het nadeel is inderdaad de wachttijd van het opstoom laten komen (toch wel een dikke 2 minuten) en daarna het afkoelen (3-4 minuten). Aangezien mijn vrouw alleen capucino drinkt en ik espresso is dat wel lastig. Het afkoelen kun je wel versnellen door koud water in je boiler te laten stromen en daarom sta je behoorlijk vaak je waterbak bij te vullen... Op internet staan talloze tips hoe je dit kunt versnellen e.d. Tijdens het zetten van je espresso voor je capu kun je alvast je stoomknop indrukken en die 30 seconden winst pakken! :P

Het andere nadeel is de temperatuurstabiliteit, of beter het ontbreken ervan. Daarom is het zeer zeldzaam om consequent het ene wereldbakkie na het andere te zetten. Ergens is dit ook wel de charme van deze machine; je wilt toch niet dat iedereen een goeie bak kan zetten? Alleen de MEESTER kan dit; en dat ben jij! Per machine verschilt het en per smaak ook maar ik druk op de espresso knop 20 seconden nadat het boiler lampje aan gaat. Ook hier staan hele epistels op internet over...

Kortom een mooie machine die een nog dikkere handleiding nodig heeft dan een vrouw...

En zorg voor een knappe maler. Maar niemand verlaat het koffiepraat forum zonder dat dat op je netvlies gestanst staat! :shock:
Vibiemme Domobar Junior, Macap MC4, Aeropress, Handpresso, Cafetiere, Chemex

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

5
Dank jullie wel alvast voor de reacties.
Zelf had ik ook al de neiging om voor de Silvia te gaan. En die kant lijkt het steeds meer op te gaan.

Je hebt het over de opwarmtijd van de silvia, waar praten we dan over? richting 10 minuten? 20?

En ik had mezelf al verloren op internet met zoeken. Dus ik was al van alles tegengekomen over temp surfen e.d. Dus ik kan daar lekker m'n pruts uurtjes in kwijt gok ik.

Ik was eerst ook aan het kijken naar 2de hands, maar 450 voor een gloednieuwe silvia (met stevige (-re) robuustere stoompijp) is toch ook erg aantrekkelijk. Met daarbij standaard 2 jr garantie en andere voordelen van een nieuwe machine.

En via MP kwam ik wel een silvia, bij mij in de buurt, tegen. Maar deze was al 10 jr oud en de verkoper was nogal onduidelijk over het onderhoud en geen bonnetjes aanwezig enz.
Dus nieuw klonk voor mij aantrekkelijk.
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

6
Ik ben voor een nieuwe Silvia gegaan.
De 1e lekkere kopjes komen ondertussen in de richting. Alleen met de bijgevoegde tamper is het erg lastig netjes alles recht en gelijkmatig te krijgen. Dus er moet, wat mij betreft maar snel een tamper komen die past en niet eentje die veel te klein is voor de filterdrager (zoals de bijgevoegde).

Nu kwam ik zowel platte als bolle tampers tegen, iemand een idee wat voor de Silvia het beste is?

het stomen en opschuimen van de melk heb ik (zachtjes uitgedrukt) nog niet helemaal onder de knie. Krijg bijna geen schuim terwijl de melk al flink heet is. Voor mijn idee zit er wel al een 'draaikolk' in de melk, maar misschien moet ik gewoon nog met wat liters melk oefenen.

Is het bij dit nieuwste model Silvia nog steeds belangrijk om met de temperatuur te spelen?

groeten
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

7
Goed werk Rood! Welkom bij de club van Silvia Owners :)
Wat gaf de doorslag?

Volgens mij is het nieuwste model nog steeds erg temp instabiel. Pluk voor 7 euro bij de marskramer maar een kookthermometer uit het rek en test je watertemperatuur maar eens. Als het lampje aan gaat is die van 85 graden en als hij uit gaat rond de 95. Als het lampje uit gaat komt er altijd veel stoom mee naar buiten en dat is niet best voor je koffie; kortom eerst ff wat wegspoelen en dan je 'shot pullen'.

Tegenwoordig flush ik net zolang totdat het lampje aan gaat en zet dan asap mijn espresso. Dat is best stabiel, alleen spoel ik liters water weg :( Binnenkort komt er wel een PID op de mijne denk ik zo.

Over die tamper; ik heb zelf een 52mm gekocht met een platvlak. Het dosseren is nog wat lastig omdat iedereen hier roept dat je je filter tot de rand moet vullen maar dan lust Silvia hem niet meer en druk je je hele puck kapot of je krijgt je filter niet in de groep...

Heb je al een maler gekocht? Ik merk nu dat de maling ook bepalend is voor de dosering. Als ik voorgemaalde koffie uit de winkel haal en een volle schep met kop erop in mijn filter doe; dan past het niet. En een volle schep vers gemalen koffie past dan weer makkelijk... Waarschijnlijk maal ik er behoorlijk wat lucht doorheen ofzoiets... Maar goed; een luchtige bak is ook nooit weg!

Het schuimen. Daar zijn heel wat boeken over geschreven en online heel wat te vinden. De nieuwe Silvia heeft 3 stoomgaten en schijnt een behoorlijke hete chick te zijn; de stoom gaat zo hard dat het opschuimen wat moeilijk gaat. Cocktail prikkers in 1 van de gaatjes prikken en afbreken schijnt te helpen... Het stoompijpje NET onder het melkoppervlak houden en zorgen voor dat papier-scheur-geluidje; ga je te diep dan hoor je alleen je boiler zoemen, ga je te ondiep dan zie je dikke bellen verschijnen en een hoop gepruttel; zoek naar die G-spot in je kannetje waarbij je precies dat goede geluidje hoort. Aan de binnenkant en dan 5 centimeter naar boven aan de voorkant...heb ik ooit eens gelezen.
Vibiemme Domobar Junior, Macap MC4, Aeropress, Handpresso, Cafetiere, Chemex

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

8
Het is van belang om je filter niet te vol te doen, anders breekt je puck en krijg je channeling. Hoe vol je het filter kan stoppen verschilt per machine, maar houd aan dat je geen weerstand(van teveel koffie) mag voelen als je je portafilter in de machine stopt.
Ik raad je aan om het eens een keer goed uit te zoeken hoeveel vrije ruimte je boven je puck nodig hebt (zal meestal in de buurt van de 0,5 cm zijn). Als je je gevulde portafilter in de machine stopt en je haalt hem er weer uit, dan mag er geen afdruk van het douchescherm (of van de schroef) in je puck staan. Is dat wel het geval: minder doseren. Op HB propageren ze de methode om een muntje bovenop je puck te leggen. Na bovenstaande procedure mag er dan hoogstens een minieme afdruk zijn ontstaan.
Bedenk je ook dat "meer koffie" niet automatisch resulteert in "meer smaak".

Over dat opschuimen: daar is al veel over geschreven op dit forum, gebruik de zoekfunctie maar eens. In aanvulling op Mechwolf: hiervoor kan je die thermometer ook mooi gebruiken. Laat de melk in geen geval heter worden dan 75C, houd het liever rond de 65C. En bedenk je dat het opschuimen het beste gaat als de melk nog koel is (dus met zo koud mogelijke melk beginnen) en dat het er-op-volgende rondwervelen "zeer belangrijk" is en eigenlijk langer zou mogen duren dan het opschuimen zelf.

Ik zou me niet al teveel zorgen maken over de tamper, die dingen zijn een beetje overrated. Vooral de zorgvuldigheid van het tampen zelf is belangrijk (echt niet tikken en kloppen na de eerste tamp), en als hij past zullen de meeste tampers voldoen. Wat je kan doen is kijken naar de vorm van je douchescherm: loopt die een beetje rond, dan kan je een bolle tamper nemen (maar ik zou kiezen voor een "American curve", niet de Europese variant, die loopt wel erg rond), of een gedeeltelijk bolle. Weet je het niet, neem dan gewoon een platte.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

9
52mm gekocht met een platvlak.

Voor in een 58 mm portafilter? Ik heb zelf een 58 mm vlakke bodem tamper. Silvia heeft een schoef in het midden die in de puck drukt, dus misschien dat een convexe inderdaad geen kwaad zou kunnen maar het lukt hiermee prima. In principe zal je in de puck wel de schroef zien en als het goed is niet het scherm. Mijn ervaring is iig dat als je dat niet doet je gewoon te weinig koffie hebt, er te veel ruimte is voor de koffie om te ontsnappen aan het water en je puck kapot gaat.

Over dat vullen, momenteel vul ik ook tot aan de rand (na tampen kom je dan ongeveer een paar mm (+-2?) onder de "uitdeuking" uit), maar ik heb er net een nieuwe rubber ring in zitten, waardoor je portafilter niet zover indraait. Die ring deukt met de tijd wat in waardoor de portafilter steeds verder naar rechts kan en dus de kop verder de portafilter in wordt gedraaid. Je kan dit natuurlijk beperkt houden door die ring wat vaker te vervangen, wat ik eigenlijk pas doe als hij begint te lekken. Die ring kost nog geen euro bij de groothandel, Simon Levelt verkoopt hem voor rond de 6, maar die moeten ook ergens wat aan verdienen en is nog steeds niet veel geld voor iets wat 1 keer per 1 a 2 jaar moet gebeuren.

Ik flush bij mijn huidige koffie nadat het lampje uit gaat en zet dan meteen. Maar deze koffie is vrij donker gebrand en mag dus best vrij warm water hebben. Net als Mechwolf verspil ik behoorlijk veel water om de juiste temperatuur te vinden. Hoewel het bij de huidige koffie dus meevalt.