En lekkerder shots maakt!bvds schreef: wo 01 mei 2019, 09:19 Dat is een serieus mooie machine inderdaad. En met een bijzondere groep.
Los daarvan is de PV een erg prettig machientje met veel voordelen. Wat mij betreft onbegrijpelijk en onterecht dat ze vandaag de dag niet meer aandacht krijgen. Iedereen die serieus een Pavoni overweegt moet hier absoluut naar kijken. Tenzij je valt op de retro looks van de Diva of een manual boven een veer prefereert. Anders koop je met een Ponte een machine die veel stabieler staat, niet oververhit en een stuk beter stoomt.
Re: Ponte Vechio Export
22Fellini is een must.Maar dat gaat geweldig mooi met een Ponte.bobbee schreef: wo 01 mei 2019, 09:39En het shot volume is iets kleiner met de PV. Sidenote.bvds schreef:Dat is een serieus mooie machine inderdaad. En met een bijzondere groep.
Los daarvan is de PV een erg prettig machientje met veel voordelen. Wat mij betreft onbegrijpelijk en onterecht dat ze vandaag de dag niet meer aandacht krijgen. Iedereen die serieus een Pavoni overweegt moet hier absoluut naar kijken. Tenzij je valt op de retro looks van de Diva of een manual boven een veer prefereert. Anders koop je met een Ponte een machine die veel stabieler staat, niet oververhit en een stuk beter stoomt.
Voor mij is een Export absoluut de nummer 1 kleine thuislever.
23Mijn Ponte staat al een paar maanden lekker te draaien. Wat een heerlijke machine is dit toch. Compact, snel warm, leuk kleurtje en heerlijke romige shotjes.
Mijn standaard shot is de laatste tijd 15 gram in en ca. 25 gram uit.
1. Lever omlaag en 15 seconden wachten (preinfusie gaat langzaam bij 1.0 bar en een diepe basket)
2. Lever rustig omhoog laten komen tot driekwart van de de slag is afgelegd
3. Lever weer langzaam omlaag en 3 seconden vasthouden (vullen groep)
4. Lever voor de tweede keer op laten komen voor een volle slag.
Klinkt misschien ingewikkeld, maar is in de praktijk piece of cake. Channeling is geen issue. De PV groep lijkt wel gemaakt voor de Fellini move. En gelukkig maar, anderd zou je vast zitten en mini shotjes.
De Export stoomt i.v.m. een Pavoni heel goed. Alleen was ik niet heel gelukkig met de standaard 3 gats tip. Het stomen was nogal onrustig en mooi micro foam in een klein kannetje lastig. Helaas zit de originele tip er op gesoldeerd. Dus maar hulp ingeroepen.
Turboyeast was zo aardig om de tip er af te zagen en een M8 tap op het pijpje te draaien. Tije heeft vervolgens uitgaande van een RVS M8 dopmoer een mooie 1 gats tip gemaakt met een 1.2 mm gat. En in de schuur had ik nog een klein zwart rubberen ringetje van een fietsventiel liggen. Het resultaat mag er zijn.
Hartelijk dank voor de hulp heren!
1. Lever omlaag en 15 seconden wachten (preinfusie gaat langzaam bij 1.0 bar en een diepe basket)
Klinkt misschien ingewikkeld, maar is in de praktijk piece of cake. Channeling is geen issue. De PV groep lijkt wel gemaakt voor de Fellini move. En gelukkig maar, anderd zou je vast zitten en mini shotjes.
De Export stoomt i.v.m. een Pavoni heel goed. Alleen was ik niet heel gelukkig met de standaard 3 gats tip. Het stomen was nogal onrustig en mooi micro foam in een klein kannetje lastig. Helaas zit de originele tip er op gesoldeerd. Dus maar hulp ingeroepen.
Turboyeast was zo aardig om de tip er af te zagen en een M8 tap op het pijpje te draaien. Tije heeft vervolgens uitgaande van een RVS M8 dopmoer een mooie 1 gats tip gemaakt met een 1.2 mm gat. En in de schuur had ik nog een klein zwart rubberen ringetje van een fietsventiel liggen. Het resultaat mag er zijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
25Nu niet meer
Heb ik overwogen maar gaatjes waren te klein. Dit is zo top oplossing.
En je kunt er in de toekomst ook een 1.5 mm tip op doen.
Heb ik overwogen maar gaatjes waren te klein. Dit is zo top oplossing.
En je kunt er in de toekomst ook een 1.5 mm tip op doen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
26Hele toffe machine.
Ik heb een soortgelijke werkwijze met mijn Mcal al doe ik niet altijd Fellini en als ik het doe zet ik hem vroeger in.
Als ik de Mcal niet had zou ik voor zo’n PV Export gaan. Fancy genoeg.
Ik heb een soortgelijke werkwijze met mijn Mcal al doe ik niet altijd Fellini en als ik het doe zet ik hem vroeger in.
Als ik de Mcal niet had zou ik voor zo’n PV Export gaan. Fancy genoeg.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600
27Hahaha ik heb ze beiden
Laatst gewijzigd door bvds op wo 14 aug 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
28De mijne is volgens mij een ouwe van jou
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600
29Dat kan als je die van Kilo hebt overgenomen...Kafko heeft er ooit achter ventilatiegaten in geboord...
Elektra mcal is en blijft een toffe machine. Ik heb er nog eentje staan
Elektra mcal is en blijft een toffe machine. Ik heb er nog eentje staan
30En ik mocht het even in ogenschijn nemen en vooral genieten van een goddelijke espresso!bvds schreef: wo 14 aug 2019, 12:59 Mijn Ponte staat al een paar maanden lekker te draaien. Wat een heerlijke machine is dit toch. Compact, snel warm, leuk kleurtje en heerlijke romige shotjes.
IMG-20190813-WA0004.jpeg
@Turboyeast & @Tije hebben werkelijk prachtwerk geleverd! Het stoompijpje ziet eruit alsof het van fabriek af aan erop zit
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::