Keuzes maken bij volautomaten is erg lastig - hoe verder?

1
Beste mensen,

Wij willen hier thuis een volgende stap zetten; tot nu toe gebruikte ik Illy koffie in een DeLonghi mini-espresso apparaat van 6 tientjes. Maar tijdens onze vakantie hebben we besloten dat we nu graag echt lekkere espresso, cappucino en lattes willen. Mijn vriendin wil bovendien zelf haar lattes kunnen maken met zo min mogelijk handelingen, en dan valt een half automaat af.

Een volautomaat dus.

Ik heb vervolgens ingelezen op http://www.kaffeevollautomaten.org" onclick="window.open(this.href);return false;, en op dit forum. M.n. viewtopic.php?f=10&t=456 vond ik zeer interessant. En natuurlijk de discussie wel of niet volautomaat, al is die discussie bij ons thuis al gevoerd en is het dus de volautomaat geworden.

Ik dacht, ik ga eens naar een winkel en kijk met wat toelichting, en dan worden de verschillen tussen de apparaten me toch wel duidelijk. Op naar Brandmeester's op de van Baerlestraat. De winkel had meerdere Jura's en 1 Siemens als volautomaat, en het werd me maar niet duidelijk wat nou eigenlijk het verschil is tussen de lager geprijsde Jura's. Dat is voor mij best lastig; als je bijv een pc koopt, dan kun je lekker afstrepen, zoals zoveel GHz, TB, wifi n of g, etc. Bij koffiemachines ligt dat lastiger; en dat zal zeker te maken hebben met mijn startersniveau.

Toch eens beginnen; prijs, reviews, looks. Op basis daarvan heb ik tot nu toe de volgende merken op mijn lijst:
1. Jura - ziet er geweldig uit, vrienden hebben het en zijn erg tevreden, issues met onderhoud dat je niet zelf kunt doen
2. Quick Mill 5000 volautomaat, ik heb begrepen dat dat de machine is die het dichtst bij een halfautomaat komt qua espresso, en zeer goede kwaliteit. Hoe is de latte, de cappucino?
3. Siemens 7000 serie: de verkoopster bij Brandmeesters (van Baerlestraat) vond daarvan eigenlijk de espresso beter dan van elke Jura in de winkel, inclusief de Z5
4. Gaggia: enkele reviews gelezen, weinig van bekend, schijnt goed te zijn en op koffiediscounter.nl staan daar zeer scherpgeprijsde modellen. Komt van Saeco.
5. Nivona: niet zo mooi als de Jura, wel goede kwaliteit. Als ik me goed herinner is het binnenwerk vrijwel gelijk aan Bosch /Siemens maar kan het wel zelf gereinigd worden. (

Tjonge. En dan heb je nog tig modellen tussen de 500 en 1000 euro, en dat is ons budget. F7 of J5? Of toch...? Of niet...?

Doe ik gek als ik voor de vuist weg (zonder te proeven, want dat is bij mij doorslaggevend) ga voor:
1. Jura C9 one touch: iets boven budget, maar wel gebruiksgemak. Issue met onderhoudsongemak.
2. Nivona 725: iets minder mooi, schijnt wel goede kwaliteit espresso te geven; over lattes etc geen info gevonden; geen issue met onderhoud en op vollautomaten was men lovend over de kwaliteit, maar het merk is volgens mij nog jong, dus wie heeft er lange termijn ervaring met dit merk? Verder kan ik over de uitstraling weinig zeggen, heb het model live nog niet gezien;
3. Siemens TK73001: minder fraai, positief advies van verkoopster. Wel heel veel hinderlijk plastic. Betaalbaar. Techniek schijnt goed te zijn, en zelf onderhoudbaar. Schuim: onduidelijk

De Quick Mill is te duur (je moet ergens een grens trekken). En over Gaggia, tja, ik weet niet, het is van Saeco, en daarover hoor ik wisselende verhalen. Schijnt vroeger goed geweest te zijn, maar de laatste jaren minder. De Saeco's vond ik in de Mediamarkt van lelijk plastic.

Is dit een beetje goede selectie? Mis ik zaken? Heb ik ergens niet goed opgelet?

Re: Keuzes maken bij volautomaten is erg lastig - hoe verder?

2
Misschien. Ik beperk me tot de feiten beperken want ik zit 'in het vak':
- met de keuze voor een volautomaat loop je de kans de 90% van de forumisten nu over je struikelt.
VA bezitters zijn hier gewoon 'minder actief' (beetje lui). Maar: er komen er wel steeds meer bij.
- het punt van onderhoud speelt bij automaten een grote rol. 'Kan ik het toestel vakkundig laten onderhouden en repareren' zou een goede vraag zijn. 'Wat kost zoiets me nou de komende 5 jr.' een leuke vervolgvraag. Dan krijg je een andere kijk op VA's.
- de merken die je noemt zijn 'kookwinkel-merken'. Er is nog meer spul.
- de vraag 'beste automaat' of 'beste dit of dat' is een 'inkoppertje'. Alleen hoop ik niet dat het antwoord op de vraag al op papier staat: 'ik heb me goed geinformeerd en XXXX is de beste machine ter wereld'.

Als je trouwens een Quick 5500 van binnen wil zien kijk dan bij:
viewtopic.php?f=10&t=1079
Er gaat niets boven morgen.

Re: Keuzes maken bij volautomaten is erg lastig - hoe verder?

4
Wat inderdaad ook nog een punt van afweging is: ga je de machine wegbrengen voor onderhoud (gefixeerde zetgroep) of wil je 'm zelf kunnen onderhouden (uitneembare zetgroep).
Vind je het belangrijk dat de machine echt 2 kopjes tegelijk kan zetten of vind je het niet erg als de machine 2 keer maalt en 2 x zet als je er twee kopjes onder zet?
De meeste volautomaten hebben kunststof zetgroepen omdat dit het makkelijkst schoonspoelt. Een volautomaat met een metalen zetgroep zal qua zet-temperatuur stabieler zijn.

Ik noem bewust geen merken omdat ik je niet wil beinvloeden, maar dit zijn wel zaken die de verschillende machines van elkaar onderscheiden.

Ik weet dat in Duitsland de volautomaten veel populairder zijn onder espresso-liefhebbers dan hier. Er zijn daar zelfs kampioenschappen in het afstellen van volautomaten. Je had al een Duitse site gevonden zag ik. Had je deze ook al?
www.northseaglass.com

Re: Keuzes maken bij volautomaten is erg lastig - hoe verder?

5
Bakker1994 schreef:Deze quickmill gezien? Is als demo gebruikt.
http://www.italiekoffie.nl/italiekoffie ... .asp?id=74" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, die kwam ik ergens tegen. We hebben besloten dat we voor helemaal nieuw gaan - misschien niet het sterkste argument; "dan weten we zeker dat er niets mis is."

Dus tenzij iemand mij verzekert dat we hier weinig risico lopen, lopen we een beetje om de tweedehands markt heen.

Re: Keuzes maken bij volautomaten is erg lastig - hoe verder?

6
oxxo schreef:Misschien. Ik beperk me tot de feiten beperken want ik zit 'in het vak':
- met de keuze voor een volautomaat loop je de kans de 90% van de forumisten nu over je struikelt.
VA bezitters zijn hier gewoon 'minder actief' (beetje lui). Maar: er komen er wel steeds meer bij.
Dat realiseer ik me zeer. Ik vergelijk het een beetje met de audiomarkt; ook daar heb je veel meer kans op ondersteuning als je kiest voor losse componenten, ipv een geintegreerd systeem. Dit is een consequentie dat we moeten nemen.
oxxo schreef:- het punt van onderhoud speelt bij automaten een grote rol. 'Kan ik het toestel vakkundig laten onderhouden en repareren' zou een goede vraag zijn. 'Wat kost zoiets me nou de komende 5 jr.' een leuke vervolgvraag. Dan krijg je een andere kijk op VA's.
Tja, welk onderhoud komt er op me af, en wat kan ik zelf doen, en waarvoor (en met welke frequentie) heb je professionele achtervang nodig? Hoe lang ga ik deze machine gebruiken, wat zijn nu al onderdelen waarvan je weet dat ze gedurende die gebruiksduur vervangen moeten worden? De vragen snap ik. Blijkbaar heb je een beeld bij het antwoord?
oxxo schreef:- de merken die je noemt zijn 'kookwinkel-merken'. Er is nog meer spul.
Ook in de prijscategorie tot euro 1000?
oxxo schreef:- de vraag 'beste automaat' of 'beste dit of dat' is een 'inkoppertje'. Alleen hoop ik niet dat het antwoord op de vraag al op papier staat: 'ik heb me goed geinformeerd en XXXX is de beste machine ter wereld'.
Geenszins. Ik probeer een zuivere afweging te maken. Al kriebelt het af en toe wel - mijn vriendin is bijv over een maandje jarig ;)

Re: Keuzes maken bij volautomaten is erg lastig - hoe verder?

7
NorthSeaGlass schreef:Wat inderdaad ook nog een punt van afweging is: ga je de machine wegbrengen voor onderhoud (gefixeerde zetgroep) of wil je 'm zelf kunnen onderhouden (uitneembare zetgroep).
Vind je het belangrijk dat de machine echt 2 kopjes tegelijk kan zetten of vind je het niet erg als de machine 2 keer maalt en 2 x zet als je er twee kopjes onder zet?
De meeste volautomaten hebben kunststof zetgroepen omdat dit het makkelijkst schoonspoelt. Een volautomaat met een metalen zetgroep zal qua zet-temperatuur stabieler zijn.
Als ik zelf onderhoud kan doen, en het is geen zaterdagmiddag sleutelwerk, dan doe ik dat liever, dan eens in de zoveel tijd naar de telefoon grijpen. Het is wel nieuw voor me. Ik heb er geen problemen mee als handelingen in twee stappen verlopen; als de totale doorlooptijd korter is dan laten we zeggen vijf minuten dan ben ik al zeer tevreden. Lawaai vind ik bijv wel een puntje van aandacht; en de bediening moet eenvoudig; mijn vriendin moet er lol in hebben om espresso te bereiden (ahum eigenbelang).
NorthSeaGlass schreef:Ik noem bewust geen merken omdat ik je niet wil beinvloeden, maar dit zijn wel zaken die de verschillende machines van elkaar onderscheiden.
Dank voor de tip.
NorthSeaGlass schreef:Ik weet dat in Duitsland de volautomaten veel populairder zijn onder espresso-liefhebbers dan hier. Er zijn daar zelfs kampioenschappen in het afstellen van volautomaten. Je had al een Duitse site gevonden zag ik. Had je deze ook al?
Nee, die is nieuw voor me. Dank, duik ik in. Ook de status van de volautomaat in Duitsland is nieuw voor me.

Re: Keuzes maken bij volautomaten is erg lastig - hoe verder?

9
oxxo schreef:Met de herfst komen de nieuwe modellen uit. Nu wordt de keuze nog lastiger.
Ha! Ik geef het nog niet op. Ik denk erover om het als volgt aan te pakken:
1. inventarisatie op hoofdlijnen: wat onderscheidt de ene machine van de andere (feitelijk: bijv plastic molen)
2. interpretatieslag: wat is beter (dus wat is beter, bijv keramisch is beter dan plastic)
3. de laatste kolom: wat weegt voor jou het zwaarst (mag eenieder zelf invullen)
4. totaalscore

En als je dan enkele modellen invult, dan moet je toch een heel eind kunnen komen.

Stap 5 is een marktinventarisatie op hoofdlijnen; wat is er ongeveer verkrijgbaar?

Ergens in 2018 zal er bij ons een volautomaat verschijnen :| als we niet ergens in dit traject wat consessies doen. Want volgens mij doen we hiermee een gooi naar de gouden medaille "Ken uw Volautomatenmarkt" :lol:

Re: Keuzes maken bij volautomaten is erg lastig - hoe verder?

10
Met excuus, er waren wat zaken in de privesferen waardoor ik een paar maanden niet verder ben gekomen.

Inmiddels met mijn vriendin naar Brandmeesters en naar Koffiediscounter geweest. Mijn vriendin viel voor design, en voor het gemak van de volautomaat. Ze wilde vooraf een one touch (c9), totdat ze de buitenkant had gezien. Veel plastic voor dat geld.

Ikzelf wil proeven. Iemand enig idee waar je in omgeving Amsterdam goed kunt proeven wat nou het verschil is? Voor ons is gemak (2 kinderen, beide werkend) erg belangrijk.

De full blast ratio benadering laat ik even varen; ik heb er eenvoudigweg geen tijd voor. Eerst maar eens proeven...