Re: Huisdieren in de huiskamer.

23
Ja, een accumulerende kachel. Dit is een tegelkachel, een variant op de speksteenkachel. Dit model is gebaseerd op het Finse type: Binnenkant 5 cm vuurvastbeton en daar zitten de tegels tegenaan. (beton gestort op de tegels, naden afgedicht met klei). De verbrandingskamer loopt taps toe, waardoor de zuiging van de lucht naar boven toeneemt. Hij is dubbelwandig, de binnenmuurtjes zijn van gestapelde stenen van 5 cm dik. De rook gaat in het midden omhoog, gaat aan de zijkanten omlaag om dan aan de achterkant weer omhoog te gaan. Helemaal bovenin onder de deksel verzamelt de rook zich en gaat in het midden via de pijp naar boven. Verbrandingstemperatuur bij "lekker goed branden" is 800 á 900 graden celcius. Je ziet op de foto het laatste beetje vuur nog branden. Afgelopen winter in de ochtend en in de avond éénmaal stoken, de rest van de dag straalt hij z'n warmte af. Vandaar dat de hond daar ligt. Hij ligt 'in het zonnetje'.

De hond is inderdaad aan de grote kant. Zeg maar grofweg dat je bij de Stabij's twee lijnen hebt (mijn uitleg): zij die zeggen dat het mollenvangers zijn en de hond dus klein moet zijn. En zij die zeggen dat het staande jachthonden zijn en daar mogen ze wat groter zijn. Deze hond zit net aan de maximale maten: 53 cm hoog. Hij weegt 25 kg.

En ja, ik vind beide leuk om te vertellen ;-)

Vr gr,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Huisdieren in de huiskamer.

25

Dirk Jan schreef:
De hond is inderdaad aan de grote kant. Zeg maar grofweg dat je bij de Stabij's twee lijnen hebt (mijn uitleg): zij die zeggen dat het mollenvangers zijn en de hond dus klein moet zijn. En zij die zeggen dat het staande jachthonden zijn en daar mogen ze wat groter zijn. Deze hond zit net aan de maximale maten: 53 cm hoog. Hij weegt 25 kg.

En ja, ik vind beide leuk om te vertellen ;-)

Vr gr,
Ik heb weleens het idee dat er in de grotere en kleinere ook kararakter verschillen zijn, de grotere is meer het loebas type (goedzak) de kleinere lijkt wat pittiger, tenminste bij die paar die ik ken en ook die wel aan jachtwedstrijden meededen.

Ben dan ook een hondengek, ze voelen (weten) dat en wordt ook regelmatig door de honden aangehaald.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.