Geknoei

1
Beginners alert!

Heb ondertussen de domobar operationeel en heb me een zakje house blend van crossroast aangeschaft om mee te leren.

Het volgende doet zich voor: ik doe 8.5 gram in de enkel shot portafilter, verdeel zo zorgvuldig mogelijk en tamper, volgens mij, mooi gelijk.
Resultaat: de koffie vlamt er als een trein door en de puck is plat. Crema heel dunnetjes.
De smaak is zacht, niet bitter of zuur.
Ik heb wel de indruk dat 8.5 gram wat weinig is voor in die enkelshot filter.
Welke richting moet ik nu corrigeren?

Hulp erg gewaardeerd.

Groetjes. Ivo.

Re: Geknoei

2
Wat heb je al gelezen en opgezocht over hoe je een lekker espresso maakt hier op het forum?

Hoe kom je op gebruik van het 1 kops bakje?
Is op de zak van die koffie ook te zien wanneer die gebrand is?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3
bobbee schreef:Wat heb je al gelezen en opgezocht over hoe je een lekker espresso maakt hier op het forum?

Hoe kom je op gebruik van het 1 kops bakje?
Is op de zak van die koffie ook te zien wanneer die gebrand is?
Ik probeer zo veel mogelijk in te lezen. En op
YouTube is het simpeler.
Afbeelding
Afbeelding

De koffie zou gebrand zijn op 21/08.

Als ik 16 gram in een dubbele houder doe smaakt de koffie alsof hij mishandeld is. (En dat is zeer zeker door mijn toedoen)

4
Mogelijk is het een te donkere branding. Heb je ook andere boontjes van een uitstekende brander?

Hoe dan ook het single-bakje is gegarandeerd niks.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
fransg schreef:Mogelijk is het een te donkere branding. Heb je ook andere boontjes van een uitstekende brander?

Hoe dan ook het single-bakje is gegarandeerd niks.
Nee dat single bakje ligt aan de kant.

Het dubbel bakje heeft ook lichtjes tapse wanden. Klopt dat?

Volgende week heb ik andere boontjes. Maar met deze moet ik toch een drinkbaar brouwsel kunnen presteren.

8
IvoCino schreef: za 31 aug 2019, 22:06 Het dubbel bakje heeft ook lichtjes tapse wanden. Klopt dat?
Ja dat hebben de meegeleverde bakjes meestal. Maakt het allemaal net wat makkelijker / vergeeflijker.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Geknoei

10
IvoCino schreef:Komt wel goed hoor.

Afbeelding
Probleem opgelost.

Met dank aan Kevin die me bij mij thuis met een aantal antwoorden op mijn vragen op het juiste pad heeft gezet.

Probleem zat’m in mijn molen die na demontage (bedankt Kevin) en reiniging plots wel een stuk fijner ging malen met als gevolg dat alle parameters wel steek hielden.

Hoera. Nu fijntunen.