Re: Wat drink je nu?

1502
Keyser schreef:Ik ben zo blij dat ik mijn bonen geroosterd koop wanneer ik dit lees
Afbeelding

Het begint gewoon te duizelen. Begrijp er niets van. Maar dat komt vast nog wel een keer goed
Afbeelding

Gewoon voor espresso branden en filter niet proberen. De heren hierboven hebben apparatuur waarmee je de branding kunt sturen en loggen. Een huis, tuin en keuken brander heeft die mogelijkheid niet.
Ik brand met een behmor en daarvoor de gene cafe zoals zo velen. In zo'n apparaat stop je 250 a 350 gram bonen. Ik probeer dan zo snel mogelijk op first crack te zitten zodat je de bonen niet bakt en dat heeft zo'n apparaatje nodig want die gaat niet zo snel. Vanaf first crack kun je kiezen wanneer je de branding stopt en die is gerelateerd aan de smaak. Lichter is minder zwaar, fruitiger, aciditeit etc. Ga je pas bij 2e krak stoppen, die komt daarna,met een minuut of 3, dan zit je in het chocolade gebied. Met een goede groene boon krijg je ook goed resultaat voor espresso. Maar iedere keer zal het een beetje anders zijn. Dat komt door de pure ambacht. Want hierboven doen ze wel heel gewichtig en leveren vast mooie koffie maar aan mijn ambacht en Fingerspitzengefühl kunnen ze niet tippen met al hun competers! Dussss....

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1503
Keyser schreef:Ik ben zo blij dat ik mijn bonen geroosterd koop wanneer ik dit lees
Afbeelding

Het begint gewoon te duizelen. Begrijp er niets van. Maar dat komt vast nog wel een keer goed
Afbeelding
Zou zeggen kom maar eens bij me branden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

1504
bobbee schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Gewoon voor espresso branden en filter niet proberen. De heren hierboven hebben apparatuur waarmee je de branding kunt sturen en loggen. Een huis, tuin en keuken brander heeft die mogelijkheid niet.
Ik brand met een behmor en daarvoor de gene cafe zoals zo velen. In zo'n apparaat stop je 250 a 350 gram bonen. Ik probeer dan zo snel mogelijk op first crack te zitten zodat je de bonen niet bakt en dat heeft zo'n apparaatje nodig want die gaat niet zo snel. Vanaf first crack kun je kiezen wanneer je de branding stopt en die is gerelateerd aan de smaak. Lichter is minder zwaar, fruitiger, aciditeit etc. Ga je pas bij 2e krak stoppen, die komt daarna,met een minuut of 3, dan zit je in het chocolade gebied. Met een goede groene boon krijg je ook goed resultaat voor espresso. Maar iedere keer zal het een beetje anders zijn. Dat komt door de pure ambacht. Want hierboven doen ze wel heel gewichtig en leveren vast mooie koffie maar aan mijn ambacht en Fingerspitzengefühl kunnen ze niet tippen met al hun competers! Dussss....
Hoezo gewichtig?
Ik heb een Garanti, alles handmatig met maar 2 instellingsmogelijkheden. Gas en luchtklep.
Om een boon goed te branden lijkt het me dat je het proces een beetje begrijpt. Net als jij vindt ik dat ik ook een lekkere koffie brand, maar heb ook het besef dat het waarschijnlijk nog beter kan.
En ja ervaring en fingerspitzengefuhl maakt voor mij dit ambachtelijk proces zo interessant

Afbeelding

1507
bobbee schreef: vr 04 okt 2019, 05:10iedere keer zal het een beetje anders zijn. Dat komt door de pure ambacht.
Wat dat aangaat is het net als het leven zelf, de reproductieve handeling tussen levenspartners lijkt voor de buren altijd hetzelfde te klinken maar toch zit er subtiele variatie in.
bobbee schreef: vr 04 okt 2019, 05:10hierboven doen ze wel heel gewichtig en leveren vast mooie koffie maar aan mijn ambacht en Fingerspitzengefühl kunnen ze niet tippen met al hun computers! Dussss....
;-)

Dan zijn er ook nog 'ambachtslieden' die elke paar seconden heel ernstig kijkend tijdens de branding aan de boontjes ruiken, wat niet erg gezond is maar er wel goed uitziet op filmpjes.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1509
Ik doe dat juist wel voor filter! Bij first crack krijgt de koffie een scherpe azijngeur. Zodra die wegtrekt begint het punt waar ik wil droppen voor filter, zo'n 30sec na het wegtrekken van de azijngeur is de koffie meestal op zijn zoetst. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de rest v/h brandprofiel zoals totale brandtijd en RoR bij ingaan FC.

1510
Pti schreef:Ik doe dat juist wel voor filter! Bij first crack krijgt de koffie een scherpe azijngeur. Zodra die wegtrekt begint het punt waar ik wil droppen voor filter, zo'n 30sec na het wegtrekken van de azijngeur is de koffie meestal op zijn zoetst. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de rest v/h brandprofiel zoals totale brandtijd en RoR bij ingaan FC.
Hi Arnoud, ik zal je tip eens uitproberen en kijken naar kleur en dev. tijd