Bezzera BZ005 maler pakt regelmatig geen bonen

1
Hallo allemaal,

Na veel meelezen in dit forum nu dan toch maar een hulpvraag.
Mijn Bezzera BZ005 maalt op zich goed vind ik, alleen draait de motor regelmatig zonder bonen te pakken. Schudden of de bonen met een pollepel roeren wil dan wel helpen.
Ik gebruik al jaren dezelfde bonen, naar mijn idee zal het daar niet aan liggen.
De maler is aangeschaft in 2016 en normaal in gebruik. op doordeweekse dagen een zes tot acht keer per dag. weekenden misschien iets meer. Versleten maalschijven kunnen het dan niet zijn.
Vorige week heb ik de maler helemaal schoongemaakt. Foto's van na de schoonmaak ben ik vergeten te maken. van voor de schoonmaak heb ik bijgevoegd.
Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Bezzera BZ005 maler pakt regelmatig geen bonen

5
Als je te fijn moet malen vanwege bijvoorbeeld te oude bonen, dan zit de smalle ruimte tussen de schijven vol fijn maalsel, als een stevige plak waar de schijven overheen wrijven, en verder gebeurt er niks.

Even heel grof zetten, en opnieuw beginnen, helpt dan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Hoi, Bedankt voor de reacties.

Daniel, na het schoonmaken is het een paar malingen goed gegaan maar was snel weer aanwezig. En ja, best tevreden over de maler, zou het fijn vinden om in 1x de maling te kunnen doen.

Haja, de bonen die ik gebruik komen al een paar jaar van dezelfde leverancier en in de beginperiode nooit last van gehad. Is natuurlijk geen garantie dat zij anderen bonen zijn gaan gebruiken.
Tijdens vakantie in Italië dronken we die koffie daar en uiteindelijk een paar zakjes meegenomen en thuis net zo lekker :D
Gelijk een reden om weer te gaan, nu laat ik regelmatig een paar kilo opsturen, scheelt een hoop tijd...
Ik zal toch eens een zakje andere bonen kopen om te proberen

Keyser, is het dan niet zo dat de koffie te fijn is en niet meer doorloopt? en regelmatig pakt ie de bonen wel.
Wanneer ik de pf even los laat en de motor zachter begint te draaien hoor ik dat de bonen weer gepakt worden

fransg, goede tip, zal ik van het weekend gaan proberen, oude bonen kan het niet aan liggen, elke 2 a 3 maanden bestel ik nieuw vers gebrande.

8
Keyser, is het dan niet zo dat de koffie te fijn is en niet meer doorloopt? en regelmatig pakt ie de bonen wel.
Wanneer ik de pf even los laat en de motor zachter begint te draaien hoor ik dat de bonen weer gepakt worden
Heel specifiek bij jou weet ik niet precies hoe het zit. Maar wat bij mij gebeurde is precies wat Frans zegt. Ik gebruikte toen ook supermarkt bonen. Maar stel de koffie kwam er wel uit, dan had hij een veel te lange doorlooptijd gehad. Te fijn gemalen.

Dat stoppen en weer aandoen van de motor herken ik van toen ik nog met een dosermaler werkte. Bij het dagelijks schoonmaken van retentie deed ik dit. Hij gooide er dan koffie uit die tijdens het malen anders achterbleef. Mogelijk dat het vertragen (uit) en daarna versnellen (aan) de koffie even los maakt. Misschien is dit ook wat bij jou gebeurd?

Verder ben ik geen techneut. Dus hang er niet veel aan op. Het was puur dat ik deze klacht ook eens had ervaren en wist te herleiden.