Mag slotje op: Re: Bezzera Strega + Eureka Atom 75E

11
Nou ik kijk het toch nog even aan en de machine staat ook zo mooi in de keuken :roll:
De Friedhats Brasil vervangen voor wat ik denk simpelere bonen die wat meer medium/donker zijn gebrand van Café du jour (Brazil Cerrado).
Dat geeft al meer een juiste smaak dan de zuurdere smaak die ik hiervoor had.
Nogmaals als er iemand in de buurt is die me een en ander wilt leren dan sta ik daar open voor ;)

thx
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Re: Bezzera Strega + Eureka Atom 75E

12
Wijs
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Mag slotje op: Re: Bezzera Strega + Eureka Atom 75E

13
fuel schreef: ma 28 okt 2019, 18:57 Nou ik kijk het toch nog even aan en de machine staat ook zo mooi in de keuken :roll:
De Friedhats Brasil vervangen voor wat ik denk simpelere bonen die wat meer medium/donker zijn gebrand van Café du jour (Brazil Cerrado).
Dat geeft al meer een juiste smaak dan de zuurdere smaak die ik hiervoor had.
Nogmaals als er iemand in de buurt is die me een en ander wilt leren dan sta ik daar open voor ;)

thx
Niks mis met donker gebrande bonen.Drink wat je lekker vindt.
Jouw machine ,jouw koffie.
Ik ben ook geen liefhebber van zuurdere bonen.

14
Vraag anders PTI even om een goed extraherend boontje. Hij heeft te maken met horeca klanten dus zal ook daar wel die service verlenen.

PTI? Tips?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

15
Ik de afgelopen tijd een aantal keer de Brazilië Yellow Bourbon van hoofdkwartier gehad, van degene die ik bij PTI heb besteld toch wel de grootste allemansvriend en meest vergevingsgezinde boon. Maar misschien zijn er idd nog betere opties!

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

16
Wijmaar schreef: di 29 okt 2019, 10:57 Ik de afgelopen tijd een aantal keer de Brazilië Yellow Bourbon van hoofdkwartier gehad, van degene die ik bij PTI heb besteld toch wel de grootste allemansvriend en meest vergevingsgezinde boon. Maar misschien zijn er idd nog betere opties!

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
Die is zeker lekker.

17
Fuel heeft al eens wat boontjes van mij geprobeerd en is zelfs langs geweest voor wat verschillende filterbakjes.

Als ik het me goed herinner is hij juist aan het stoeien om specifiek van lichtere brandingen een knappe espresso te krijgen. Maar ik kan me vergissen.

18
Pti schreef: di 29 okt 2019, 15:53 Fuel heeft al eens wat boontjes van mij geprobeerd en is zelfs langs geweest voor wat verschillende filterbakjes.

Als ik het me goed herinner is hij juist aan het stoeien om specifiek van lichtere brandingen een knappe espresso te krijgen. Maar ik kan me vergissen.
Klopt de Yellow boon heb ik al verschillende keren in de molen gehad en dat ging best goed tot ik dan weer overging op andere bonen.
Als ik dan weer terug ging naar de Yellow Bourbon moest ik weer een kilo wegmalen om het weer op de juiste smaak te krijgen.
Fouten > te veel variabele. Nu ook een lijstje waarin ik per boon alles ga vastleggen.
Tevens heb ik vandaag nog van een wijze man wat tips gekregen in Jip en Janneke taal:

Denk altijd in:
Tijd———>>>>>
Zuur - zoet - bitter;

- grove maling——-> fijne
- koude temperatuur ——> heet
- dosering laag———> hoog
- lichte roast ———> donker
- lage druk ———-> hoge
- korte extractie ———-> lange

Bovenste niet te drinken met een wat lichtere boon (maar ziet er wel mooi uit he :D )
Onderste twee net gezet met een wat donkere boon en die smaken goed. Onderste het best!

Nou topic kan dicht, zal weer verder gaan in Strega topic.
Misschien nog een molen erbij voor andere bonen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Re: Mag dicht - thx

19
Koop dan een Niche als je wilt wisselen met bonen. Echt zo prettig in gebruik! Ik heb hem nu naast mijn pavoni. Heerlijk setje.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Mag dicht - thx

20
bobbee schreef:Koop dan een Niche als je wilt wisselen met bonen. Echt zo prettig in gebruik! Ik heb hem nu naast mijn pavoni. Heerlijk setje.
Of een blaasbalgje:)
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500