Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

43
Mag ik een ongevraagd advies geven

De spulletjes die je opnieuw verchroomd wilt hebben, breng die ZSM naar de chromerij. Je bent zo minimaal een maand, of maanden verder voordat het spul klaar verchroomd en gepolijst is.

Mocht je een adres zoeken, ik heb goede ervaringen met Galvano van Wolveren in Wieringerwerf. Ze doen veel groot werk, maar ook gespecialiseerde klusjes voor bijvoorbeeld oldtimers (en faema lambro’s :mrgreen: )
Faema Lambro - Mazzer Major E

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

44
Nelus schreef: Mag ik een ongevraagd advies geven
De spulletjes die je opnieuw verchroomd wilt hebben, breng die ZSM naar de chromerij. Je bent zo minimaal een maand, of maanden verder voordat het spul klaar verchroomd en gepolijst is.
Mocht je een adres zoeken, ik heb goede ervaringen met Galvano van Wolveren in Wieringerwerf. Ze doen veel groot werk, maar ook gespecialiseerde klusjes voor bijvoorbeeld oldtimers (en faema lambro’s :mrgreen: )
Bedankt voor het meedenken. Ik worstel een beetje met dat verchromen. Als je daaraan gaat beginnen, dan moet je alle onderdelen van de machine pakken. Dit steekt dan weer af tegen onderdelen die niet verchroomd zijn, en die er een beetje geleefd uitzien (bijvoorbeeld de achterzijde van de machine). Het is niet de bedoeling om een "nieuwe" machine te maken, maar zeker wat van de originele geest te bewaren. Ik vind het verchromen van de driptray bijvoorbeeld (in principe) "not done". Op deze plaats zijn de laatste 65 jaar duizenden kopjes koffie voorbij geschoven, en dat wil je toch niet zomaar uitgummen...(althans naar mijn bescheiden mening).

Omdat mijn potje (geld) toch op is, laat ik in 2020 eens verder daar mijn gedachten over gaan... ;)

Hoewel onze kinderen nog in blijde verwachting zijn, was gisteren al mijn pakjesdag. Ik kreeg gisteren het frame gepoedercoat terug, kon ik de gestraalde onderdelen ophalen en kreeg ik mijn zending met nieuwe onderdelen uit Italie binnen. De kans dat dit zo mooi samenvalt schat ik in als kleiner dan een meteoriet-inslag, dus ik ben er vanaf gisteren van overtuigd geraakt dat een "hoger wezen" (dan ik) mij ondersteund met deze restauratie (of moet ik het een revitalisatie noemen?).

De gestraalde onderdelen zijn op zichzelf al kleine kunstwerkjes (kijk bijvoorbeeld naar het messing hardsoldeer). Helaas ga ik de manometer-cover, het aluminium afvoerputje en de brander spuiten met alu-Hammerite om ze te beschermen tegen corrosie. De boiler was voor mij ook een moment van "verlichting"....Er zijn nog wel eens restauraties te vinden waar uit blijkt dat het messing soldeerwerk van de HX geschuurd is... :(
Ik zou zeggen enjoy the pics. Meer foto's volgen dit weekend (een beetje doseren).
Cheers, TY

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk