Prachtig!!
Over dat verchromen: de finish hangt helemaal af van het voorbehandelen: polijsten van de onderdelen alsvorens het vernikkelen en verchromen. Daarna komt het matt uit het chroombad en wordt het wederom gepolijst tot de gewenste glans bereikt is.
De driptray van mijn lambro was zo ver versleten dat de messing onderlaag zichtbaar was. Het leek in goede staat maar na schoonmaken vloog het “grijze” chroom er vanaf. Het geheel zag er raar uit met een goudkleurige bekraste driptray.
Het hendel bladderde ook los, dus ik moest sowieso naar de verchromer.
Ze hebben de driptray uitermate netjes verchroomd, met oog op authenticiteit. Het ziet er gewoon vintage uit nog met krasjes in het materiaal, maar met een verse laag chroom.
Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro
52Ik snap het dillemma. Denk dat bij mijn machine het chroom iets beter is, maar mijn hobbypotje 2019 is leeg, dus dat maakt het makkelijk(er).Nelus schreef: Prachtig!!
Over dat verchromen: de finish hangt helemaal af van het voorbehandelen: polijsten van de onderdelen alsvorens het vernikkelen en verchromen. Daarna komt het matt uit het chroombad en wordt het wederom gepolijst tot de gewenste glans bereikt is.
De driptray van mijn lambro was zo ver versleten dat de messing onderlaag zichtbaar was. Het leek in goede staat maar na schoonmaken vloog het “grijze” chroom er vanaf. Het geheel zag er raar uit met een goudkleurige bekraste driptray.
Het hendel bladderde ook los, dus ik moest sowieso naar de verchromer.
Ze hebben de driptray uitermate netjes verchroomd, met oog op authenticiteit. Het ziet er gewoon vintage uit nog met krasjes in het materiaal, maar met een verse laag chroom.
Heb dit weekend de manometer weer in elkaar gezet. Het chroom van de sierrand was ook erg slecht, dus daar heb ik veel werk mee gehad. De plekjes groene koperoxidatie eruit geschuurd en daarna de rand hooggepolijst. Je kunt wel zien dat het chroom slecht is, maar het messing eronder geeft ook een mooie glans (helaas alleen niet duurzaam). Ook had deze manometer last van aluminiumoxide afzetting op de wijzerplaat...zonde... . Gelukkig is het net niet in het zicht gekomen en kan ik met de aluminium sierring de zaak afdekken. Om het oxidatieproces echt definitief te stoppen, heb ik de beschadigde randen van de wijzerplaat wel bewerkt met Hammerite.
Je ziet vaak bij deze oude manometers dat de wijzer niet meer goed op nul terugkomt. De kunst is dan om de manometer voorzichtig te dissembleren en het "slakkenhuis" van de meter heel voorzichtig te duwen totdat de wijzer op nul blijft staan. Het is een subtiel werkje en je moet heel erg voorzichtig zijn dat er niks afbreekt. Maar goed, omdat deze renovatie onder begeleiding staat van een hoger wezen, kan ik wel een potje breken....Amen, zou ik zeggen.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk
Let's gobblefunk
54Ik zie dit allemaal voor het eerst, maar het oppervlak van zo'n gestraalde boiler lijkt ruw. Moet dat nog gepolijst worden of is dat niet nodig? Buitengewoon mooi om dit allemaal van een afstandje te mogen zien. Ben ontzettend benieuwd naar het eindresultaat(op enig moment).
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
55gilleko B. schreef: zo 10 nov 2019, 11:02 Ik zie dit allemaal voor het eerst, maar het oppervlak van zo'n gestraalde boiler lijkt ruw. Moet dat nog gepolijst worden of is dat niet nodig?
Idd, zat ik me ook af te vragen. M'n buikgevoel zegt dat je op een ruw oppervlak eerder aanslag krijgt, die vervolgens moeilijker te verwijderen is?
dus...
56De boiler polijsten is niet nodig. Mogelijk kan het ruwe oppervlak inderdaad bijdragen aan kalkafzetting, maar zo ver moet je het niet laten komen. Door het gebruik van een waterontharder is de kalkafzetbaarheid laag en dan maakt het niet uit of de boiler een ruw oppervlak heeft. Overigens is dit wel een aandachtspunt voor de voedsel(microbiologie). In dat geval is het van belang om RVS zo glad mogelijk af te werken om te voorkomen dat er zich microbiologie afzet...dat is voor espressomachines natuurlijk niet nodig. De meeste microbiologie houdt niet zo van 120 graden...gilleko B. schreef: zo 10 nov 2019, 11:02 Ik zie dit allemaal voor het eerst, maar het oppervlak van zo'n gestraalde boiler lijkt ruw. Moet dat nog gepolijst worden of is dat niet nodig? Buitengewoon mooi om dit allemaal van een afstandje te mogen zien. Ben ontzettend benieuwd naar het eindresultaat(op enig moment).
Cheers, TY
Let's gobblefunk
Let's gobblefunk
58LS.,
Ik werd vanmorgen wakker met iets hards onder mijn kussen. De tandenfee had een lagertrekkertje achtergelaten met een briefje erbij "doe het zelf maar". Omdat ik niet de beroerdste ben heb ik de lagers zelf maar getrokken (5 min werk) en de tandenfee uiteraard hartelijk bedankt.
Ik moet wederom constateren dat "the man who has the tools, owns the world". Dus....aspirant-knutselaars, begin maar vast een gereedschapsarsenaal aan te leggen want daarmee maak je het verschil...haha.
Verder vandaag mijn bestelling RVS bouten en moeren ontvangen. Ik heb deze keer voor een speciale moer gekozen, namelijk een zeskant moer met geïntegreerde draaibare schijf. Voordeel is dat deze moer zich vast trekt op de draaibare schijf en niet op de aluminium klemring. Ik denk dat het geen groot verschil maakt, maar omdat dit een nieuwe moer (voor mij) is, leek het me interessant om eens uit te proberen.
Tenslotte...in de categorie "zorgen voor morgen", een lelijke kras in de cylinderwand gevonden. Eens kijken of daar een mouw aan gepast moet worden (ik zit weer aan een stuk gereedschap te denken).
Morgen ga ik de groep eens langzaam assembleren....
Cheers, TY
Ik werd vanmorgen wakker met iets hards onder mijn kussen. De tandenfee had een lagertrekkertje achtergelaten met een briefje erbij "doe het zelf maar". Omdat ik niet de beroerdste ben heb ik de lagers zelf maar getrokken (5 min werk) en de tandenfee uiteraard hartelijk bedankt.
Ik moet wederom constateren dat "the man who has the tools, owns the world". Dus....aspirant-knutselaars, begin maar vast een gereedschapsarsenaal aan te leggen want daarmee maak je het verschil...haha.
Verder vandaag mijn bestelling RVS bouten en moeren ontvangen. Ik heb deze keer voor een speciale moer gekozen, namelijk een zeskant moer met geïntegreerde draaibare schijf. Voordeel is dat deze moer zich vast trekt op de draaibare schijf en niet op de aluminium klemring. Ik denk dat het geen groot verschil maakt, maar omdat dit een nieuwe moer (voor mij) is, leek het me interessant om eens uit te proberen.
Tenslotte...in de categorie "zorgen voor morgen", een lelijke kras in de cylinderwand gevonden. Eens kijken of daar een mouw aan gepast moet worden (ik zit weer aan een stuk gereedschap te denken).
Morgen ga ik de groep eens langzaam assembleren....
Cheers, TY
Let's gobblefunk
Let's gobblefunk