Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

91
Pti schreef: De halve stift bovenin de groep kun je zien als het stuwtje in een thermosyphon. Het heeft invloed op hoe snel de thermosyphon stroomt en dus ook op hoe snel de groep opwarmt. In een thuissituatie zou men dus kunnen stellen dat je deze zo ver mogelijk open wil positioneren.
Ervaring leert dat wanneer de machine langer dan twee uurtjes aanstaat de invloed van de stift nihil is
Bedankt voor je reactie. Zie onder voor een afbeelding van de halve stift. Ik snap alleen niet hoe deze dan gesealed is? Er zit een pakking direct onder de sleufmoer. Als je de halve stift naar boven draait, gaat-ie toch lekken?
Ben benieuwd..
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

92
Teflontape is een must om de stift zoals gewenst te positioneren. Het blijft een beetje een gek iets omdat je vanaf die sleufmoer ook niet de positie van de stift kunt aflezen. Blijft een beetje natte vinger werk. Dat illustreert denk ik ook gelijk hoe onbelangrijk die stift is in vergelijking met het anders zo geraffineerde werk van Valente/Feama.

93
Pti schreef: Teflontape is een must om de stift zoals gewenst te positioneren. Het blijft een beetje een gek iets omdat je vanaf die sleufmoer ook niet de positie van de stift kunt aflezen. Blijft een beetje natte vinger werk. Dat illustreert denk ik ook gelijk hoe onbelangrijk die stift is in vergelijking met het anders zo geraffineerde werk van Valente/Feama.
Bedankt voor je reactie. Inderdaad bijzonder....zeker als je naar het geraffineerde (veer/klep/kogeltje) mechaniek aan de onderzijde van groep kijkt. Wat heeft die halve stift dan nog voor meerwaarde?

LS.,
Kleine stapjes. Ik heb vandaag de gas-presso over de draadborstel gehaald. Het glimt weer als nooit tevoren...wat dat betreft zijn mensen net als eksters. De gas-presso ga ik uiteraard niet meer gebruiken, maar toch leuk (en goed) om originele onderdelen zoveel mogelijk terug te bouwen. De aanvoerleiding naar de gas-presso heb ik trouwens wel afgesloten. Op zo'n onderdeel dat niet meer gebruikt en geserviced wordt, wil ik geen boilerdruk hebben.
Een aantal koppelingen die op de boiler zitten, heb ik ook over de draadborstel gehaald. Grappig om te zien dat ze gewikkeld waren met hennep. Dat zie je tegenwoordig nog steeds wel eens (hoewel zeldzaam), maar eigenlijk is teflon nu de standaard (totdat we er over 10 jaar achterkomen dat teflon schadelijke stoffen afgeeft en hennep eigenlijk niet zo slecht was...).

Tenslotte hebben alle leidingen een nachtje in zuur gelegen en wacht ze de draadborstel en staalwol...(ik doe er 1 per avond...).
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let's gobblefunk

94
LS.,
Vandaag weer een beetje tijd dus weer wat vorderingen gemaakt. Volgens mij zijn er ook muziek-liefhebbers op dit forum, dus begeleid door Anna Calvi (keihard!!) de boiler geplaatst...Dat nummer "Chain" (van de CD Hunter) komt langzaam op gang, maar -oh- wat grijpt het naar je strot (en ik ben gek op de lyrics).

De (gloednieuwe) alu boilerringen hadden nog wat werk nodig. De afwerking was eigenlijk ronduit slecht...als ze hun werk maar doen. Daarna één boilerring doorgezaagd en de zaak gemonteerd. Nog even naar de HX gezwaaid, want ik hoop dat ik 'm lang niet meer zal zien (of misschien nooit meer...:-)). Een oude meester heeft me geleerd om de flensen in te smeren met wat fitterskit. In het geval de zaak nog een keer los moet, krijg ik tenminste de pakking makkelijk los....

Ik heb de boiler nu met koud water gevuld en eens kijken wat er gebeurd...Ik zit nog op wat draadfittingen te wachten en dan kan ik de pressostaat/vacuumbreaker monteren en de zaak eens een keer op stoomdruk brengen.
Wordt vervolgd!

Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let's gobblefunk

97
Bedankt voor de leuke reacties!

LS.,
Het lijkt allemaal rozegeur en manenschijn, maar wil toch ook even een paar "snags" delen. Bij het vastdraaien van een verloop (3/8 naar 1/4 met daarop het stoomventiel) knapte de schroefdraad af precies in de draad van de boiler..... :evil: :evil: :evil:
Voorzichtig met een naaldvijl twee kerven in de afgeknapte draad gemaakt en daarna kon ik 'm heel voorzichtig loskrijgen met een beiteltje...Dit probleem opgelost...pfff.

Helaas bleef de toevoerleiding naar de boiler op op de handvulling lekken. Een reflex is dat je dan de zaak vaster gaat aantrekken. Nadere beschouwing leert dat dat niet zo verstandig is. De kop van de toevoerleiding drukt de kom van de handvulling uitelkaar en deze gaat haarscheuren (zie laatste foto). Ik denk dat het probleem er al inzat, maar dat ik het verergerd heb... :evil: :evil: :evil:

Over dat laatste moet ik mijn gedachten eens laten gaan. Het makkelijkste is de haarscheuren vullen met metaal gevulde epoxyhars, maar dit is niet een sexy oplossing. Misschien moet ik toch weer naar de metaalmeester....
Ideeën zijn meer dan welkom.

Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let's gobblefunk

98
Bij nader inzien: ik begin hier nooit aan

Nee grapje, maar dit lijkt mij erg stressvol.
Ik kan je helaas niet helpen, want ik leer juist van jou. Benieuwd hoe je dit probleem tackelt.

PS. Ik geloof graag dat het niet altijd leuk is en dat het hard werken is. Alleen achteraf noem je dat liefkozend: proces
Dat gaat altijd met ups en downs.

99
Keyser schreef: Bij nader inzien: ik begin hier nooit aan
Afbeelding
Afbeelding

Nee grapje, maar dit lijkt mij erg stressvol.
Ik kan je helaas niet helpen, want ik leer juist van jou. Benieuwd hoe je dit probleem tackelt.

PS. Ik geloof graag dat het niet altijd leuk is en dat het hard werken is. Alleen achteraf noem je dat liefkozend: proces
Afbeelding

Dat gaat altijd met ups en downs.
Dag,
Enorm sympathieke reactie, doet me goed (en ik meen het). Voor alles komt een oplossing, alleen ik zoek naar de beste... ;)
Nogmaals, bedankt. Oh ja, en ik voel me zelf ook een beginner...haha.
Cheers, TY
Let's gobblefunk

100
Ik bewonder de kwaliteit van je werk. Over het algemeen reviseer/restaureer ik minder mooie machines. mijn oplossingen zijn dan ook vaak een stuk lomper.
Je zou de gescheurde koppeling kunnen afzagen (tot de "schouder"), uitboren in de juiste diameter en een dubbelnippel/verloopnippel erin draaien.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk