Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

122
bobbee schreef:Oei!!! Geen brandwonden?
Nee, niks aan het handje...(ik ben al kaal, dus daar kon niks meer misgaan).

LS.,
Het onderdeeltje dat ik nog nodig had, is vandaag binnen gekomen...het gaat om het T-stuk 1/4 waardoor ik de vacuumbreaker en de pressostaat op een boileropening kan monteren. Ik heb lang zitten dubben of ik het originele wobble-weight (de prehistorische overdruk regelaar) zou terugmonteren (in een onklaar gemaakte staat), maar dit heb ik om drie redenen toch niet gedaan. Op de eerste plaats wilde ik het veiligheidsventiel (stoomventiel) direct op de boiler hebben. Op de tweede plaats is voor het vacuumventiel een haakse montage het allerbeste. Tenslotte weegt zo'n wobble-weight bijna een kilo, en dit voegt alleen maar overtollige massa toe die opgewarmd moet worden.
Te zien valt dat ik me door Halloween heb laten inspireren (het waxine lichtje...)... ;)

Technisch is de machine nu klaar en draait als een tierelier. Verrassend genoeg is de machine na 15 minuten al op stoomdruk!!!
Rest het poetsen en tussendoor wat experimenteren met espresso's maken.
Wordt vervolgd...
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

123
LS.,
Verder geen spannende updates. Nog steeds aan het poetsen...
Moet ernstig aan het Pareto-principe denken. In de huidige context: ik heb de machine voor 80% klaar en dit heeft me 20% van de totale restauratietijd gekost. Die laatste 20% kost me echter 80% van de totale restauratietijd... :evil:

Het lastigste onderdeel van de hele machine is eigenlijk het aluminium koppenrooster. Aluminium blijft een erg lastig materiaal...het gedraagt zich compleet anders dan messing of andere metalen. Op het aluminium koppenrooster zat een vastgebakken laag vuil. Erg lastig te verwijderen, dus daar heb ik speciaal schuurvlies voor moeten kopen. Je kunt het eigenlijk niet klassiek schuren, want ordinair schuurpapier loopt meteen vol. Eigenlijk had ik het koppenrooster moeten laten glasparelen, maar de straler durfde het niet aan ivm vervormen. Uiteindelijk is het handwerk en is de beste volgorde: 1) grof/hard schuurvlies, 2) schuurblokje grof, 3) schuurblokje fijn, 4) staalwol en tenslotte uitpoetsen met Commendant 4.

Ik kreeg dit weekend dat mooie boek Faema 1945-1910 binnen. Op een van de pagina's staat een Faema E66 (pag 252) waar precies hetzelfde koppenrooster te zien is...Dan realiseer je jezelf dat je bezig bent met een stuk geschiedenis en dat maakt alle inspanning goed...(en een paar blaren op mijn hand)...

Goed weekend!
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let's gobblefunk

127
Pti schreef: za 30 nov 2019, 23:07 En blader anders gerust even terug naar p218-219 voor een extra duwtje in de rug ;)
Jazeker, dat helpt enorm!

Van dat leuke Faema boek heb ik overigens al twee dingen geleerd.
1) Ik had al een heel sterk vermoeden dat mijn machine origineel blauwe panelen had. Dit wordt bevestigd op pag 218 van het boek. In de jaren zijn ze geschilderd in vintage bruin (laat ik het positief houden). Als je goed kijkt naar de beschadigde bruine lak, komt de originele blauwe kleur (in hamerslag) eronder uit. Te zijner tijd zal ik de panelen weer in deze kleur terugbrengen.

2) pag 23 (over Carlo Valente): "a year later, at 14, he went tot work in a a factory producing musical instruments. He liked to play the trombone and, even after an accident at work in which he cut three fingers off his right hand with a disk saw, he never gave up his beloved instrument, despite the difficulty in playing it".

Bovenstaande noopt je tot het zoeken van een foto van Valente op volwassen leeftijd om te zien of-ie echt 3 vingers mist. En ja hoor!
Zie onderstaande, we zien alleen nog maar de (intacte) duim en pink van Valente (aan de rechterkant)!
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let's gobblefunk