Re: Goede (echt) kleine maler gezocht...

11
Ik heb begrepen dat een E61 machine elk jaar onderhoud nodig heeft wat je niet zelf kan doen. Dat zou ik wel een enorm minpunt vinden....

:shock: :?:
Als er één groep is die makkelijk en goedkoop te onderhouden is, is het wel de E61. Die dingen zijn bomproof en alomtegenwoordig, dus onderdelen zijn zeer goed te krijgen en het onderhoud wat je moet doen is heel goed zelf te doen. Je zult zo nu en dan (maar hoeft echt niet elk jaar) een groeprubber, een doucheschermpje of wat afsluitringen moeten vervangen, dat is het.

Allicht moet je je machine regelmatig ontkalken (2x per jaar?) en goed schoonhouden (elke dag), maar dat geldt voor elke machine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Spironski schreef:
Ik heb begrepen dat een E61 machine elk jaar onderhoud nodig heeft wat je niet zelf kan doen. Dat zou ik wel een enorm minpunt vinden....

:shock: :?:
Als er één groep is die makkelijk en goedkoop te onderhouden is, is het wel de E61. Die dingen zijn bomproof en alomtegenwoordig, dus onderdelen zijn zeer goed te krijgen en het onderhoud wat je moet doen is heel goed zelf te doen. Je zult zo nu en dan (maar hoeft echt niet elk jaar) een groeprubber, een doucheschermpje of wat afsluitringen moeten vervangen, dat is het.

Allicht moet je je machine regelmatig ontkalken (2x per jaar?) en goed schoonhouden (elke dag), maar dat geldt voor elke machine.
Vreemd...de verkoper van Simon Levelt kwam met dit verhaal. Uiteraard doe ik ontkalken zelf maar volgens zijn zeggen moest de machine 1x per jaar weg voor een schoonmaakbeurt. Ben blij dat dit niet het geval is. Vind die E61 groep zo mooi om te zien!

Maar goed... verder ontopic :mrgreen:
Isomac Zaffiro - ECM Casa - In de molen: Segafredo Extra Strong

13
Nog eventjes over schoonmaken: 1x per jaar is dan véél te weinig! Ik doe een backflush na elke keer koffie zetten, en 1x per 2 weken een chemische backflush om de hardnekkigste resten te verwijderen. Een schone machine is essentieel voor lekkere espresso. Met 1x per jaar kom je d'r niet.
Ik heb het idee dat de medewerker in de war is met superautomaten, die moeten vaak 1x per jaar (1,5 jaar?) weg voor een onderhoudsbeurt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
ter info:

de ascoso malers zijn er met kleine conische schijven, zoals in de lux maler (trespade) of met 54 mm vlakke schijven. in dat geval is de motor ook een stuk zwaarder (250 watt). beetje verwarrend allemaal:

i-1: vlak (met timer, ook wel ascaso molino genoemd)
i-2: conisch (vlgs. mij in NL niet te krijgen)
i-mini: conisch (zonder timer)
i-steel: verkrijgbaar met conisch of vlak maalwerk (zonder timer)

de i-1 is het grootste en de 1-mini het kleinste. de i-steel zit er tussen in wat formaat betreft. met vlakke schijven en zwaardere motor zijn de maler wat duurder dan de conische.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

16
NielsB schreef:He Spironski!

Long time no (little) see! Ben je druk?
Heb het inderdaad erg druk gehad, maar ben toch nog wel regelmatig hier geweest hoor! :mrgreen:

17
bvds schreef:ter info:

de ascoso malers zijn er met kleine conische schijven, zoals in de lux maler (trespade) of met 54 mm vlakke schijven. in dat geval is de motor ook een stuk zwaarder (250 watt). beetje verwarrend allemaal:

i-1: vlak (met timer, ook wel ascaso molino genoemd)
i-2: conisch (vlgs. mij in NL niet te krijgen)
i-mini: conisch (zonder timer)
i-steel: verkrijgbaar met conisch of vlak maalwerk (zonder timer)

de i-1 is het grootste en de 1-mini het kleinste. de i-steel zit er tussen in wat formaat betreft. met vlakke schijven en zwaardere motor zijn de maler wat duurder dan de conische.
Ik heb de importeur een mailtje gestuurd met de vraag of de i-1 steel en molino technisch gelijk zijn. Volgens mij is de steel gewoon een kleine molino die goed past bij de hele i-steel lijn. (Net zo als de i-mini (de i-3) een kleine molino i-2 is... :?

18
MrDry schreef:Ik heb de importeur een mailtje gestuurd met de vraag of de i-1 steel en molino technisch gelijk zijn. Volgens mij is de steel gewoon een kleine molino die goed past bij de hele i-steel lijn. (Net zo als de i-mini (de i-3) een kleine molino i-2 is... :?
de i-steel is te krijgen met vlakke of conische schijven, dus het is dan een molino (i-1) in kleiner formaat maar zonder timer of een i-mini in iets groter formaat (zie euroquick.nl)

het is maar wat je wilt ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

19
Wat ik wil....een kleine echt klein molen....dat zou toch wel duidelijk moeten zijn ;)

Ik las op een duitse site dat de steel ook met timer te krijgen is. Nou is het nut van de timer natuurlijk erg beperkt maar voor mn meissie wel erg handig....ik ben nu altijd al degene die koffie maakt :mrgreen:

20
dan is je keuze makkelijk toch...

de i-steel wordt in NL niet met timer geleverd, omdat de output niet constant is doordat een variabele hoeveelheid koffie in de snuit blijft steken...