Re: Silvia als eerste espressomachine?

16
Achja, tis natuurlijk niet alleen maar geluk he ;-) ook een kwestie van geduld en marktplaats afspeuren. En of dat budget is gestegen weet ik nog even niet. Het ligt er vooral aan wat er op het pad komt. Het is een mogelijkheid ;)

Hier de beloofde foto (sorry, geen geweldige kwaliteit, ben elke keer pas thuis als het al half donker is dus heb moeten flitsen..):

Afbeelding

Met klik voor groter. (let even niet op de resten koffiemaalsel in de doser, heb ik nog niet schoongemaakt ;) gebruik m ook nog niet echt..)

Oh en ik mis het houdertje voor de portafilter. Kan ik die ergens kopen? Zo te zien zitten er wel gaten voor..

17
Mooie koop hoor, en de machine ziet er (van wat ik kan zien) nog goed uit!

Die vork zal je vast ergens kunnen vinden, zou alleen zo even niet weten waar (Google is je vriend hier). Als je die vork er dan toch op zet, schroef hem dan meteen even anderhalve centimeter naar links vast, die dosers gooien de koffie niet in het midden namelijk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Het is al ruim een week geleden, maarrrr...

Afbeelding

:)

Het is een Bazzar A3, vrijwel equivalent aan de Isomac Tea. Heb de afgelopen week flink wat espresso's en cappuccino's gezet, gaat steeds beter :) Moet nog even wat sleutelen; de maximale druk die op de zetgroep staat is nu ongeveer 7,5bar met een blindfilter: dit moet naar iets meer dan 9 bar geloof ik. OPV aanpassen dus. De crema is met een goede doorlooptijd nu ook nog wat bleek en de maling is geloof ik wat grof, dit hoop ik op te lossen met een hogere druk (dan kan de maling iets fijner met dezelfde doorlooptijd).

Ben er erg blij mee!

En dank voor alle informatie, heeft erg geholpen.

19
Zo! daar heb je alweer een mooi apparaat gescoord! En ben je een beetje binnen je budget gebleven? Zo zie je maar weer dat je met enig geduld en goed opletten best mooie 2-de hands apparatuur kan kopen (dat neem ik even aan, hier?). Gefeliciteerd hoor!

Die druk zou iets hoger mogen, maar overdrijf het niet, want dan loopt de machine juist weer minder hard door (de druk comprimeert dan de puck teveel).

En houd ons op de hoogte van je vorderingen hè? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

20
Hij was zeker binnen mijn budget (tweedehands), en heb er ook nog allerlei accessoires bij gekregen waaronder een afklopbak (al die accessoires bij elkaar is ook weer een hoop geld). Dus voor iedereen die denkt dat tweedehands mooie apparatuur hopeloos is: dat is niet waar ;-) Geduld en opletten en een beetje geluk, en je hebt binnen redelijke tijd prachtige apparatuur staan.

De espresso is, zoals ik al zei, nog wat 'slapjes', of anders: niet echt 'vol' genoeg qua smaak denk ik. Niet dat het echt slap is, maar.. anders. Ik ga in het weekend even kijken of de druk wat omhoog kan, 8,5-9 bar lijkt me beter.

De melk ging eerst waardeloos, en nu best erg redelijk. Ik krijg de melk nog niet echt lekker aan het 'whirlpoolen', het draait niet echt goed rond als ik de stoompijp er dieper in doe, waardoor de melk niet echt een homogene massa wordt maar het is nog teveel 'gescheiden' van elkaar. Heb nu ook een melkthermometertje, dat helpt ook wel bij het bepalen van het 'stoppunt'. Nog even oefenen dus.

In elk geval: ik ben erg tevreden :) En de koffie is de afgelopen week in sprongen vooruit gegaan, dus heb er vertrouwen in dat het goed komt.

Oh en het stoompijpje ziet er een beetje vies uit; dat is omdat het chroomlaagje een beetje los heeft gelaten. Waarschijnlijk hebben de vorige eigenaars 'm een nachtje laten onderdompelen in iets te sterke chemische reiniger.. Het is niet zo mooi en de melk blijft iets meer eraan plakken na het schuimen, maar verder levert het geen problemen.