Opwarmtijd Isomac Maverick

1
Mijn La Spaziale staat te koop (is inmiddels gereserveerd) vanwege een divers aantal redenen. 1 ervan is dat door de relatief lange opwarmtijd van een half uur (wel wat te versnellen door hem te laten doorlopen e.d.) Ik was vast overtuigd om een volautomaat aan te schaffen na de verkoop van de Spaziale, maar ik vind het wel erg leuk werk om een espresso te zetten met een echt espresso-apparaat. Alleen vanwege de opwarmtijd van de Spaziale moest ik echt gaan plannen wanneer ik koffie ging drinken en ff vlug spontaan en bakkie drinken zat er niet meer in. Voor mij is dat een nadeel, voor anderen wellicht niet.

Maar nu kwam ik op mijn zoektocht de Isomac Maverick tegen met bronzen boiler. Alleen ik kan nergens vinden wat de opwarmtijd van dit apparaat is. Heeft iemand enig idee?

Meer info over de machine, kan je hier vinden:
http://www.koffiewarenhuis.nl/product/9 ... _Maverick/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Opwarmtijd Isomac Maverick

2
Machines met een boiler hebben altijd een wat langere opwarmtijd. Wil je een echt snelle opwarmtijd dan kan je misschien kijken naar een machine met thermoblock, zoals bv de machines van Solis. Daar is dan alleen de temperatuurstabiliteit minder van, maar voor een hogere temperatuurstabiliteit heb je nu eenmaal wat meer water en/of metaal nodig en dat resulteert automagisch in een langere opwarmtijd.

3
Orrin schreef:Machines met een boiler hebben altijd een wat langere opwarmtijd. Wil je een echt snelle opwarmtijd dan kan je misschien kijken naar een machine met thermoblock, zoals bv de machines van Solis. Daar is dan alleen de temperatuurstabiliteit minder van, maar voor een hogere temperatuurstabiliteit heb je nu eenmaal wat meer water en/of metaal nodig en dat resulteert automagisch in een langere opwarmtijd.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik vroeg het me af omdat ik lees dat de Silvia in 10 minuten opgewarmd zou zijn. Maar dat zou dus niet voor deze machine gelden?

4
Ik heb zo'n E61 HX met 2 liter boiler. Dat ding is heus wel na een kwartiertje heet, maar de temperatuur van het geheel (vooral de E61 groep) is dan toch niet op de vereiste 95C. Bedenk je dat espresso gezet zou moeten worden met water dat ergens tussen de 90-95C zit, dat komt behoorlijk nauwkeurig. Een paar graden verschil proef je terug in de smaak. Kouder en de koffie gaat zuur smaken, heter en hij smaakt naar niets of iets verbrands.

Wat Orrin zegt klopt natuurlijk: juist omdat je een grote hete massa hebt zal de temperatuur daarvan behoorlijk constant zijn. Maar het kost nu eenmaal tijd om die massa op de juiste temperatuur te krijgen. Veel superautomaten zijn erg snel heet. Dat is geen wonder, ze zijn meestal van plastic, maar ze zijn dan ook niet erg temperatuur-stabiel. Het is eigenlijk gewone natuurkunde.
Nu heb je de thermoblocs, met elektrisch verwarmde doolhofjes waardoorheen het water stroomt. Die zijn vaak van aluminium en vrij licht, en daarom opnieuw niet erg stabiel.
De Bezzera heeft het opgelost door een vrij zware zetgroep actief te verwarmen met elektrische elementen. Maar ook daar zal je toch snel een kwartier moeten wachten.

Even verder denkend over het stroomgebruik: stel je hebt je machine aan staan van 08.00 tot 20.00 uur. dat is 12 uur lang. In 10% van de tijd trekt het ding daadwerkelijk stroom = 1,2 uur. 1,2 x 1,3kW (?)= 1,56kW. 1,56kWx20cent= €0,31 . In die orde van grootte moet je dus denken qua stroomgebruik per dag als je hem steeds aan laat staan. Dat is net zoveel als één nespresso cupje!

Is het dan een idee om je machine op een tijdklok te zetten en hem gedurende de dag lekker aan te laten staan? Kan je altijd een echt lekkere espresso zetten, wanneer je maar wil. 't Is maar een gedachte...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder