Koffiebrander kopen

1
Hoi

Per toeval op deze sites gebotst en via Martijn naar koffiebranders geloodst .

Effen voorstellen Belg ( Brugge ) die zeer graag koffie drinkt en zelf eens wil proberen koffie te branden. Hobby’s bijna op pensioen )
Al veel gelezen op deze sites maar denk dat ik toch nog "veel " raad zal nodig hebben om een potje koffie te kunnen branden.
Deels uit cureusiteit maar hoofdzakelijk omdat zo lekker smaakt.

Ik zou graag een koffiebrander kopen na veel rondkijken via internet vond ik in Turkije branders maar geen kleintjes, Amerika 85 euro te duur om te laten overkomen, in België niets gevonden enkel in Nederland op “ www ongebrand “ enkele brander gevonden.

Zijn er nog andere merken te koop in Nederland, weet iemand of er in België branders te koop zijn daar afstand +- 600 km heen en terug is indien ik die in Nederland wil/moet kopen .

En wat mag ik zeker niet kopen .

Groetjes Benny

Re: Koffiebrander kopen

2
Hoi Benny, welkom op het forum.

Ik neem aan dat je al flink ge-Googled hebt op branders in België, dus als je zegt dat het lastig is geloof ik je. Ik kan me voorstellen dat Engeland een goede optie is om rond te kijken. Daarbij heb je bovendien niet het probleem met de 110V versus 230V, en met die Engelse pond zo laag tegenover onze euro is het daar op dit moment goed shoppen.

Probleempje lijkt me overigens wel dat je in België dan ook wel niet zo makkelijk groene koffiebonen kunt kopen? Daarvoor ben je dan toch weer afhankelijk van Duitse of Nederlandse bedrijven. Maar het opsturen daarvan valt volgens mij erg mee (overigens: b.v. een Gene Cafe in Nederland bestellen en laten opsturen zal qua bezorgkosten ook niet zó duur zijn?).

Verse goede koffie (slechts enkele weken oud) is één van de belangrijkste voorwaarden voor goede koffie. En aangezien de gemiddelde zak koffie in de supermarkt zomaar een half jaar oud is (maar ook in de speciaalzaken zijn ze vaak maanden oud), kan ik je het zelf branden echt aanraden. Bedenk je wel dat het niet moeilijk is om te doen, maar wel om het echt goed te doen.

Ik kan je ook aanraden om eens deze site door te spitten. Het is Amerikaans, maar er staat heel veel informatie over roosteren.

Als ik een lijstje van branders zou moeten geven voor als je het een beetje serieus wil doen, zou ik kijken naar de Behmor, de Genecafe en de Hottop (B).

Nog wat links naar Nederlandse bedrijven:
klik
klik
klik
en voor de volledigheid natuurlijk deze, maar die kende je al.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Hoi Benny,

Wat Spronski hierboven schrijf is allemaal waar.
Als je een brander wil kopen, hoor ik veel goede berichten over de gene-cafe.
M'n vader heeft zelf een brander voor mij gemaakt, dus dat is ook nog een optie.... over hobby gesproken :)

Je kan natuurlijk ook gewoon de bonen branden in een pan op het vuur, of met een verfafbrander in een stalen bakje. In al z'n eenvoudigheid gaat het natuurlijk om de juiste temperatuur en tijd...

Maar alle gekheid op een stokje, ik zou gaan voor een gene-cafe, of inderdaad zelf bouwen.

groeten
Evert
Zelfbouw koffiebrander, Solis Scapa 166, Cafetiere, Cona size D en gewoon een snelfilter machine. moet dus nog wel het een en ander uitgebreid worden....

4
Hoi Benny
ESW levert zowieso in Belgie, anders is dat vast wel te regelen via Rob Berghmans van Caffenation in Antwerpen. Ik kan me niet voorstelen, dat je geen groene bonen in Belgie kunt krijgen, er zitten zoveel branderijen. :shock:
Weet er wel wat, maar weet niet of ze aan particulier leveren.
Volgende week 1 oktober zijn de Belgische kampioenschappen in Antwerpen, daar lopen die jongens allemaal rond, zal ik wel eens voor je navragen.
En de genecafe kan ik je aanbevelen, goede resultaten en makkelijke bediening.
Annemarie
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

5
Hoi

Bedankt iedereen voor de inlichtingen reeds overal op de sites gaan zien veel nieuwe info gevonden heb reeds paar films gezien ook teveel om vandaag nog allemaal te bekijken .

Zal toch eens info opzoeken in Engeland betreffende koffiebranders

Per toeval verleden week voor de eerste keer in Engeland geweest met auto het links rijden is zo moeilijk niet enkel de ronde punten zijn ‘ verwarrend ‘ en soms 5 ronde punten op 2 kilometer .
En voor de prijs moet je het niet laten 94 euro om met 4 personen plus auto over te steken dit via Calais ( P&O ) wel enkele dagen voordien geboekt .
En maar 90 minuten van mijn deur .

Ik laat berichtje achter indien ik iets interessant gevonden heb .

See ya

Benny

6
Benny schreef:Hoi

Bedankt iedereen voor de inlichtingen reeds overal op de sites gaan zien veel nieuwe info gevonden heb reeds paar films gezien ook teveel om vandaag nog allemaal te bekijken .

Zal toch eens info opzoeken in Engeland betreffende koffiebranders

Per toeval verleden week voor de eerste keer in Engeland geweest met auto het links rijden is zo moeilijk niet enkel de ronde punten zijn ‘ verwarrend ‘ en soms 5 ronde punten op 2 kilometer .
En voor de prijs moet je het niet laten 94 euro om met 4 personen plus auto over te steken dit via Calais ( P&O ) wel enkele dagen voordien geboekt .
En maar 90 minuten van mijn deur .

Ik laat berichtje achter indien ik iets interessant gevonden heb .

See ya

Benny

Of je neemt de eurostar vanaf brussel naar london, helemaal snel en relaxed.

Wat betreft de groene koffie in belgie, volgens mij wordt er weleens groene koffie verhandelt in de haven van a'pen... :D
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

7
Misschien als Belg en eveneens hobby brander interessant om mijn ervaringen te posten.
Ik heb mijn Gene Cafe gekocht bij fleur de cafe en ben zeer tevreden over de service. Ik kan het je alleen maar aanraden. Ondertussen weet ik dat de Behmor 230V ook leverbaar is bij Hasbean in de UK. Heb indertijd veel met Steve gemaild maar de Behmor was toen nog niet leverbaar. Anders had ik er ernstig over nagedacht, zeker als je weet dat de Behmor toch wel wat goedkoper is.

Groene bonen kopen is weer een andere uitdaging. Die koop ik inderdaad ook via het net. Ongebrand, fleur de cafe, etc ... Deze zomer met vakantie geweest in Ethiopië en daar meteen ook maar een lading groene bonen gekocht 8-)

Op zich is het kopen van de bonen via het net niet echt een probleem. Ik bestel altijd verschillende soorten en meestal met 1 of 2 kilo tegelijk. Op die manier moet ik maar een keer of 2, 3 per jaar bonen in huis halen.

Ga vooral door met je idee! Je zal zien dat eens je begint te branden er een hele nieuwe koffiewereld open gaat.