advies gevraagd

1
Momenteel gebruiken we een simpele nespresso. We drinken voornamelijk cappuccino (nu melk opwarmen in de magnetron), ongeveer 100 stuks per maand.
Ik heb berekend dat een goed espressoapparaat binnen twee jaar terugverdiend (uitgaande van een budget van 600-700 euro) is tov de nespresso. Bovendien verwacht ik lekkerdere koffie te kunnen maken.
Voor ons zijn gebruikersgemak en ruimte belangrijk. Daarnaast is het ook wel prettig als het apparaat het meer dan 2 jaar volhoudt. Het liefst heb ik een apparaat dat met één druk op de knop een lekkere cappuccino maakt. Ik heb in ieder geval geen zin om met het stoompijpje melk op te kloppen.

Ik heb zelf een aantal apparaten gevonden die aan onze wensen lijken te voldoen:
Siemens TK65001
DeLonghi ESAM4500
Nivona CafeRomatica 710
Krups EA8050

Van de nivona en de siemens ben ik niet zeker of het direct opgeschuimde melk opleverd. Wel is me duidelijk dat je in ieder geval twee handelingen moet verrichten.

De DeLonghi voldoet eigenlijk volledig aan onze wensen en lijkt bovendien makkelijk in het onderhoud (zie youtube filmpje http://www.youtube.com/watch?v=Dq14bjzWSw4" onclick="window.open(this.href);return false;).
Het lijkt een beetje 'too good to be true'

Ik heb zelf twijfels bij merken als De Longhi en Krups in termen van kwaliteit en duurzaamheid, maar erg gegrond is dit niet.

Mocht iemand mijn twijfels kunnen bevestigen/weerleggen dan graag. Andere adviezen graag, wellicht heb ik nog apparaten/merken die ook/beter aan onze wensen voldoen, over het hoofd gezien.

Re: advies gevraagd

2
Wat ik je in ieder geval zou willen aanraden is om eens een écht goede cappuccino te gaan drinken. Die wordt namelijk wél met een stoompijpje gemaakt en het verschil tussen zo'n cappuccino en die van een volautomaat is echt enorm groot. En ik overdrijf niet. ;)

Doe dat nu eerst eens en kijk dan of je nog steeds een volautomaat wilt.

3
Hoi Orrin,

Dank voor je reactie. Het is voor ons zoeken naar de balans tussen kwaliteit en snelheid en gemak. Met drie kleine kinderen en twee werkende ouders willen we snel een lekkere cappuccino kunnen maken. Met een volautomaat denken we de balans tussen kwaliteit en snelheid/gemak het best te vinden.

4
Als je zo simpel mogelijk lekkere koffie wil, dan moet je niks willen doen met espresso. Veel makkelijker is een cafetiere met een nette maler* en dan goede koffiebonen kopen.
Ben je voor 200E klaar inclusief waterkoker. Voor de 500E budget die je over hebt kun je een heleboel lekkere koffie kopen. Scheelt ook nog eens enorm veel ruimte op het aanrecht. Je kan zelfs de waterkoker voorzien van een solid state thermostaat** zodat die altijd op de goede temperatuur zit.

*Solis maestro is kennelijk goed geschikt. Espressomalers minder, want die zijn ontworpen op een fijne maling, niet de grove maling die je nodig hebt.
**Geen PID, want die zijn meer geschikt als je iets op temperatuur wil houden ipv. snel iets op temperatuur brengen. Solid state, want die schakelen sneller en klikken niet zodat je nog steeds erg accuraat de temperatuur kan regelen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

5
De algemene opinie op het forum is dat automaten geen espresso kunnen maken zoals een semi-automaat dat kan. Dat wetende en toch te kennen geven voor een automaat te willen gaan, dan wil ik daar best een antwoord op geven. Een advies zoveel mogelijk op argumenten gebaseerd:
- uitneembare brewgroup, infusor of zetgroep is een must ivm hygiene en lagere onderhoudskosten.
- voldoende hoge watertemperatuur om tot een goede extractie te komen.
- fijn malende molen om een hogere drukopbouw te krijgen.
- krijg je goed bedieningsadvies, zijn er servicemogelijkheden?
- test het toestel uit voor je het koopt.
- bedenk of het toestel wel alle snufjes moet hebben: meer 'gadgets' betekent ook groter kans op defecten..
Dat een toestel meer dan 2 jr moet meegaan: bij sommige merken heb je na 5jr al je volledige aanschafbudget aan onderhoud, tabletten en reparaties gespendeerd. Automatisch opschuimen gaat bij sommige machines best aardig, maar vergt altijd meer onderhoud dan in de handleiding staat. Bovendien is het resultaat voor kenners vaak maar matig; lauw en geen cremeachtig microfoam.

Mijn commentaar op de selectie die je noemt (kijk rustig nog maar wat verder rond)
- siemens: te lage temp., groep lastig uitneembaar. Espresso matig. Weinig storingsgevoelig maar lastig ontkalken. Enkel fabrieksservice mogelijk. Ouder systeem.
- delonghi 4500: auto cappu systeem werkt goed maar lauw. Groep perfect uitneembaar. Espresso redelijk. Wordt na 2 jr storingsgevoelig, servicemogelijkheden zijn vaak maar beperkt. Oud systeem.
- nivona, Als een doorontwikkelde siemens. Groep redelijk uitneembaar. Temp goed, espresso redelijk. Redelijk werkende cappuccinatore. Ondersteuning meestal redelijk tot goed, systeem is duurder.
- krups: Zeer storingsgevoelige machines. Groep niet uitneembaar.
Onhandig kleine tanks en afvalbak. Espresso: matig op z'n best.
Er gaat niets boven morgen.

7
veel dank Oxxo voor je scherpe advies. jouw analyse per apparaat geeft veel inzicht. daar op afgaand lijkt de nivona de beste keus (ondanks iets hogere prijs). heb jij ook een beeld over de jura ena die Martijn suggereerde (dank daarvoor)? of zijn er nog andere apparaten die jij aanraadt?)
de jura ena5 is iets groter dan de anderen vandaar dat die niet in mijn 1ste lijstje was opgenomen. mocht de kwaliteit veel beter zijn dan is dit alsnog een optie.

8
Nivona en meeste Siemens Bosch systemen delen hetzelfde 'platform'. De basiscomponeten zijn hetzelfde. Maar de uitvoering van Nivona is toch anders. De besturingstechniek lijkt sterk op die van Jura. Evengoed is de 700 serie toch alweer ca. 3 tot 4 jr op de markt.
Veel merken delen een 'platform'. Er zijn bij mijn weten 8 actieve 'platforms' voor volautomaten. Het saeco en saeco-S, delonghi-1 en delonghi-2, eugster(jura) en eugster-2, het schearer en het wik platform. Krups heeft een eigen platform dat niet gedeeld wordt met anderen.
Een merk als Siemens, Nivona, Solis of Magimix selecteerd een van bovengenoemde producenten en laat er een toestel bouwen. Naar eigen ontwerp, of men laat ontwerp maken dat 'aan de gestelde specificaties' voldoet.

In algemene lijnen valt er over elk platform wat te zeggen/zeiken. Maar de uitvoeringen kunnen onderling nogal verschillen. Maar vooral de ondersteuning (after sales, garantie) verschilt per merk en verkooppunt.
Er gaat niets boven morgen.

9
oxxo, je kennis is indrukwekkend! wat ik van je begrijp is dat elk merk/platform zijn voor-en nadelen heeft. toch haal ik uit jou beschrijving van de genoemde apparaten voor mij relevante verschillen. zo neig ik nu naar de nivona of de jura era5. deze laatste heeft goede gebrukers recensies op kieskeurig. valt er verder nog iets te zeggen over de kwaliteit van deze apparaten de hun platform?