Re: Raad bij aankoop espresso machine

31
Een PID op een HX machine voegt namelijk niet veel toe. En de shot timer ook niet.
Dus eigenlijk is het stom om de meerprijs te betalen tov de appartamento?
En anderzijds zou de Profitec 300 een beter aanwinst zijn tov de HX machine van ECM en rocket type V.
(Duurder niet altijd beter in dit geval :-))
2ehands Quick 820 kopen
Een interessant machinetje. Maar mss dat ik spijt zou krijgen in de toekomst.
Is nu niet het grote geld. Maar toch ook in achterhoofd te houden mss dat deze mogelijkheid er ook is.

32
Beter is altijd een lastig begrip.

Zoals ik eerder zei kunnen smaken verschillen. Ik heb liever een quasi verzadigde dedicated brew boiler met PID dan een E61 HX.

Een PID regelt op een HX de druk in de stoomboiler en vervangt de traditionele pressostaat. De brew temperature wordt op een HX indirect geregeld.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

34
Hangt vooral af van je eigen smaak en voorkeur en hoe kritisch je bent...

Profitec heeft hoe dan ook kortere opwarmtijd (max 20 min) en preciezere temperatuur controle. Als je dat belangrijk vind iets om rekening mee te houden.

Bij de Rocket/ECM moet je rekening houden met 40 min opwarmtijd en zo nu en dan een korte cooling flush toepassen. Hoeft helemaal geen probleem te zijn. De temperatuur is gewoon ongeveer goed. Voor het experimenteren met de invloed van temperatuur op smaak is een HX niet het beste systeem.

Blind proeven? Gaat je in een winkel niet lukken. Er zijn zo veel variabelen dat je dat niet even zinvol kan testen.

Neem in ieder geval aan dat je met bijna alle machines lekkere espresso kan maken. De koffie en maler zijn meer bepalend dan de machine!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

35
Hoewel de profitec pro 300 erg leuk is denk ik dat je een rocket sneller verkoopt. Ik zou dan ook nooit een machine nieuw kopen, dan kun je nooit veel verlies maken. Wel even checken of je een nette machine koopt uiteraard.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

36
bobbee schreef: za 08 feb 2020, 17:16 Hoewel de profitec pro 300 erg leuk is denk ik dat je een rocket sneller verkoopt. Ik zou dan ook nooit een machine nieuw kopen, dan kun je nooit veel verlies maken. Wel even checken of je een nette machine koopt uiteraard.
Of jouw Export.
1 a 2 espressos. Ook een uitermate geschikt machientje.

Voldoet misschien niet aan het "beeld "dat men voor ogen heeft bij een espressomachine die indruk maakt.
Daarvoor maakt de espresso weer wat meer indruk.

39
Hoewel de profitec pro 300 erg leuk is denk ik dat je een rocket sneller verkoopt. Ik zou dan ook nooit een machine nieuw kopen, dan kun je nooit veel verlies maken. Wel even checken of je een nette machine koopt uiteraard.
Helemaal mee eens. Dat was al eerder geadviseerd. En er staat notabene hier op het forum nog een mooie Profitec te koop onder de 1000 euro. Dat zou ik persoonlijk eerder doen dan een nieuwe Profitec of Rocket.