Re: Raad bij aankoop espresso machine

61
Ja, zoveel apparaten dat een keuze maken erg lastig is. Heel logisch. Wat belangrijk is, is dat je tijd neemt en het leuk vindt. Want ook als je eenmaal het apparaat hebt staan is het maar de vraag hoe leuk je het vindt! Er zijn veel mensen die met goede moed beginnen maar afhaken omdat het toch wel wat moeite kost om vol te houden. Je moet het dus leuk vinden en het echt willen. Vergelijk het met het leren bespelen van een instrument. In het begin is het vooral klungelen en klooien en ontdekken. Daar kom je alleen doorheen als je dat wilt en het leuk vindt.

Wat betreft de bianca, dat is wel echt de meest complete machine die er is. Maar misschien kun je toch ook eens nadenken over een nette 2e hands machine van een bekende van het forum.
Hanr heeft vaak machines zeer scherp geprijsd en je krijgt die perfect werkend mee met garantie! Ik durf hem zo aan te raden.

Vindt je uiteindelijk de hobby niks, dan heb je weinig afschrijving want je verkoopt de machine door en als je het wel leuk vindt dan verkoop je hem ook met weinig verlies en koop je de Bianca bijvoorbeeld. Je moet wel je machine netjes houden natuurlijk, goed gefilterd water gebruiken etc.
De maler moet je wel goed aanpakken, maar dat is wel duidelijk inmiddels.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

62
Mooi advies topic. Er valt bijna niets aan te vullen. Echter 'het beste' kopen is relatief.
De Bianca is zoals eerder gezegd heel compleet. Alleen moet je de functies ook gebruiken denk ik dan.
Op de zaak moet je het er ook maar uit halen. Ik vraag mij af hoe fijn proevend de gemiddelde klant in werkelijkheid is. Of die het verschil van smaak proeven door flow control. En met iedere espressomachine zit je boven de kwaliteit van een Nespresso. Daarvoor ben je met €250 al klaar.
Met een voordeligere machine als een dubbelboiler met PID heb je ook een extra variabele om een goed bakje koffie te zetten. Maar zonder PID is voor sommigen net zo lekker.
Met een lever machine heb je een mooie eyecatcher. En ook controle over de druk. Daarbij ook een aardige learningcurve.

Ik weet overigens niet of je ook collega's hebt? Zijn die even handig met een meer ingewikkelde machine? Gaan jullie veel bonen wisselen? Of drink je op de zaak veelal dezelfde boon, omdat dat gemakkelijker is?
Want bonen wisselen betekent experimenteren. Experimenteren betekent tijd investeren. Is die tijd er?
Want bij dezelfde boon blijven is een beetje zonde voor een machine als de Bianca vind ik. Die machine is fijn voor de nerd die het beste uit iedere boon wil halen, omdat deze een variabele meer kan beïnvloeden. Met één boon heb je dat proces maar één keer een daarna is het herhalen. Met de Bianca is het denk ik te leuk om dat proces te blijven doen.

Hoe ingewikkelder de machine hoe meer je moet oefenen. Het begin gaat alles mis. En op een gegeven moment wissel je nog veel tussen vies, ok en lekker. Duurdere machines nemen dat proces niet weg.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Het zijn meer mijn ongevraagde gedachten over je proces van aanschaf.

63
Ik ben wel tevreden over de nespresso. Dat ook een goede smaak heeft (totdat je een goede espresso hebt gedronken natuurlijk :-))
Maar dit is enkel knopje drukken en mis je toch wel de beleving ervan.

Dit is wat me ook aanspreekt, het proberen, verschillende settings, bonen,...

Enkel ik (en soms de vrouw) zullen de machine bedienen.
Is enkel voor klanten en ons, deze gaan zelf niet bedienen.
Tot nu toe was dat geen grote hoeveelheden dat ze dronken, maar misschien gaat dat veranderen eens ze weten dat het echte espresso is natuurlijk.

Verder had ik nog 1 algemeen vraagje, dan zal ik er wel zo goed als uit geraken.
Blijkbaar is de de espresso van een machine met vibrating pump toch anders dan met rotary pomp.
Kleur, meer bubbels op de espresso, lichter...
Ook zou de smaak anders zijn (beter rotary dan vibrating)

Ik dacht dat dit een fabeltje is maar toch zouden er testen zijn waaruit dit blijkt.

64
PVG007 schreef: ma 17 feb 2020, 16:30 Blijkbaar is de de espresso van een machine met vibrating pump toch anders dan met rotary pomp.

Ik dacht dat dit een fabeltje is maar toch zouden er testen zijn waaruit dit blijkt.
Kun je de links aangeven waar wordt beweerd dat water uit een ronddraaipomp beter smaakt dan uit een bibberpomp? Waar wordt aangetoond dat de kleur van de espresso anders wordt, of dat er meer bubbels van komen?

Het hangt er naar mijn mening meer vanaf wat ermee wordt gedaan. In sommige ontwerpen heeft een rotatiepomp het nadeel dat de pre-infusiedruk onmiddellijk staat en niet geleidelijk wordt opgebouwd. Het geluid van de rotatiepomp wordt door velen als zachter ervaren wat kan zorgen voor een betere beleving.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

67
Ik denk weleens met weemoed aan de tijd dat ik nog aan jouw kant van de 60 dat ronde getal naderde. De muziek was toen mooier, het nieuws was nog lang niet zo onheilspellend en men kon nog onbezorgd over straat. Als je wat mankeerde werd gezocht naar medicatie die zou helpen terwijl je als bejaarde veelal de palliatieve zorg ingeloodsd wordt zodra je onverhoopt hebt laten merken iets te zijn vergeten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

68
cremalover schreef: ma 17 feb 2020, 17:31
Marcje schreef: ma 17 feb 2020, 17:23 Ik geloof niet dat ik (of 99% van de espresso drinkers) het verschil tussen een vibratie- of rotatiepomp proef...
Tel je zegeningen.
Ik nader de 60.
Ben blij als ik het verschil tussen thee en koffie proef.
:lol: :lol: :lol:
fransg schreef:
PVG007 schreef: ma 17 feb 2020, 16:30 Blijkbaar is de de espresso van een machine met vibrating pump toch anders dan met rotary pomp.

In sommige ontwerpen heeft een rotatiepomp het nadeel dat de pre-infusiedruk onmiddellijk staat en niet geleidelijk wordt opgebouwd. Het geluid van de rotatiepomp wordt door velen als zachter ervaren wat kan zorgen voor een betere beleving.
Frans benadrukt de verschillen hier uitstekend.

Vibratie: Meer infusie door langzame afgifte maar met meer geluid en altijd afhankelijk van een overdruk/reduceertoestel
Rotatie: minder geluid, snellere afgifte en ingebouwde drukregeling.

70
Dat is een commerciele link. Verkoper moet iets positiefs melden. Machines met rotatiepomp zijn doorgaans duurder...

Geluid is vaak aangenamer maar een goed EX4 pomp met membraamdemper die niet tegen de kast trilt kan net zo stil zijn.

Bij een E61 groep is een rotatiepomp prima omdat de groep mechanisch zorgt voor rustige drukopbouw. Voor andere groepen zoals die op de Profitec 300 of een Dalla Corte mini kun je beter een vibratiepomp hebben.

O ja rotatiepompen kunnen minder goed tegen droog lopen en zijn duurder.

De pomp maakt niet de smaak!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs