Wat is wijsheid?

1
Beste, mede koffie liefhebbers!

Ik Ben nieuw op dit forum, Reden om hier een account aan te hebben gemaakt is heel simpel. Ik ben namelijk opzoek naar een goede vollautomaat waar kwaliteit koffie uitkomt. Nu snap ik zelf ook wel dat dat uit een half automaat komt maar daar heb je ook aardig wat schoonmaak werk mee las ik op het Internet. Dus vandaar de keuze voor de vollautomaat. Ook drinkt niet iedereen koffie bij ons thuis vandaar ook 1 welke meerdere drankjes kan maken dan is hopelijk iedereen tevreden! Nu ben ik al aan het zoeken geraakt en leek mij de beste optie om een 2e handse te halen bijvoorbeeld een s9 one touch of een z5 g2? Iets in die richting dus een oude high end machine. Nu Zie ook wel nieuwe jura's voor een 1000 euro. Maar hier begin ik dus te twijfelen wat better zou zijn? Oud of nieuw kapot gaan doet er altijd wel iets. dus vandaag of morgen zal die wel een keer uitmekaar gaan. Nu ben ik dit zelf van plan te doen omdat ik niet vies ben van techniek. Maar vraag ik naar jullie mening? Beter een oude high end? of een nieuwe "budget"? of kan ik better voor een ander merk gaan dan jura? En is het allemaal nog een beetje zelf te doen? Zie wel dat je veel onderdelen op genoeg sites kunt krijgen.
Heb trouwens een budget van 5 a 600euro dus mocht een nieuwe de beste optie zijn zal ik ff moeten doorsparen!

Mvg. Literskoffie!

Wat is wijsheid?

2
LitersKoffie schreef: di 12 nov 2019, 13:26 Nu snap ik zelf ook wel dat dat uit een half automaat komt maar daar heb je ook aardig wat schoonmaak werk mee las ik op het Internet.

Hmmm.... waar heb je dat gelezen?
Ik heb een superautomaat gehad (een Delonghi ESAM) en die was alleen maar lastiger schoon te maken met al die rare plastikke bewegende dingen vanbinnen. Met een halfautomaat blindfilter je een keer aan het eind van de dag (paar sec werk) en eens per 6-8 weken even blindfilteren met Cafiza. Voor de rest hoef je niks te doen.

En in de Delonghi werden de bonen erg snel oud vanwege de hitte, het maalwerk was 'beduidend minder', de driptray zat altijd vol, de bak met koffiepucks was superklein en er zijn 2x plastic knopjes afgebroken.

Ik zou je keuze nog eens overwegen ;-)
dus...

Re: Wat is wijsheid?

4
Als iemand met 30 jaar espressomachine ervaring en heel wat machines waaronder een Quickmill 5000a volautomaat kan ik je zeggen dat een halfautomaatniet meer onderhoud vereist dan een volautomaat.
Verder maak ik met een halfautomaat sneller twee cappucinos dan met eenb volautomaat.Lukt me in een dikke minuut.Succes met je volautomaat. :mrgreen:
Verder is deze cappucino een stuk lekkerder en mooier om tye zien dan die uit een volautomaat.
Waarom iemand ueberhaubt ook maar overweegt om een volautomaat te kopen is me nog steeds een raadsel.

6
Driek schreef: Alles wat bij de firma Eugster Frismag gemaakt wordt is door iemand met enige technische kennis goed zelf te onderhouden. (bijvoorbeeld , Jura, Nivona, Melitta, Miele (nieuwe types))
Nou ik heb een filmpje gezien voor de doe het zelfer hoe een drukgroep (volgens mij) vervangen werd in een jura ik waag me daar zelf zeker niet aan de complete machine werd uit elkaar gehaald. Ik hou dan altijd onderdelen en schroefjes over. :oops:

7
Driek schreef: zo 16 feb 2020, 11:11 Alles wat bij de firma Eugster Frismag gemaakt wordt is door iemand met enige technische kennis goed zelf te onderhouden. (bijvoorbeeld , Jura, Nivona, Melitta, Miele (nieuwe types))
Maakt de Firma Eugster Frismag ook de Siemens EQ en Bosch Varobar serie?
Want dit zijn machines die heel anders in elkaar zitten....

8
Maakt de Firma Eugster Frismag ook de Siemens EQ en Bosch Varobar serie?
Want dit zijn machines die heel anders in elkaar zitten....
De Boschen en Siemensen tot ongeveer 2010/2011. Daarna komen de ze uit de fabriek die ze samen met Eugster Frismag hebben opgezet om de productie uit Zwitserland weg te halen en eindelijk een "eigen" zetsysteem te hebben. Inderdaad die met dat bordeaurode schuifbalkje wat het draaien van de zetgroep tegen moet gaan.

Trouwens kom je ook af en toe nog wel eens een (zeer oude) Bosch (of Siemens) tegen met een Saeco zetgroep erin. Ja, ook daar hebben ze in het verleden geshopt.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.