Re: advies gevraagd

11
Niet naar kieskeurig kijken. Zelfs een drol in een glimmende doos zou daar 10 uit 10 krijgen omdat ie zo lekker stil is.
:lol:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
en het is geworden...
de jura C5.

Na een rondje informeren bleek bovendien de C5 nu in de aanbieding zodat hij binnen mijn budget valt.
Verkoper gaf aan dat juist doordat de zetgroep gefixeerd is de duurzaamheid beter is. verder gaf hij aan dat het feit dat apparaten met een uitneembare zetgroep geen onderhoudsbeurt nodig hebben een illusie is. Ofwel, reken bij elke volautomaat ca 200 euro in 2-3 jaar voor een onderhoudsbeurt.
Het onderhoudscontract bij deze winkel is zodanig dat bij een onderhoudsbeurt het apparaat opgehaald wordt en je tijdelijk een leenapparaat krijgt (erg aantrekkelijk).

Dit heeft me over de streep getrokken en het apparaat is in bestelling. Als je me nog wilt overtuigen dat het bovenstaande lariekoek is dan heb je nog één week...

13
Begrijp me niet verkeerd, maar ik zou koffieliefhebbers op forums die duidelijk weten waar ze het over hebben eerder geloven dan een verkoper.. Waarom zou de duurzaamheid van een gefixeerde zetgroep beter zijn? Daarnaast heeft niemand gezegd dat je géén onderhoudskosten hebt met een uitneembare zetgroep, maar wel dat de onderhoudskosten lager zijn. Dat je een betere hygiene hebt met een uitneembare zetgroep lijkt me dan weer wel duidelijk.

Maar wie ben ik als leek in de volautomatenwereld...

14
Ieder 2.5 jaar 200E lappen voor een apparaat van 600E. Dat betekent dat je je apparaat volledig afschrijft in minder dan 8 jaar. Ik zou het niet omschrijven als aantrekkelijk. Maar als de verkoper het zegt, dan zal het wel zo zijn. Die is namelijk onafhankelijk en heeft het beste met je voor in tegenstelling tot alle gemene mensen op chatboksen op de internets.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

15
En ik heb de indruk dat dat nog een voorzichtige inschatting is ook. Ik heb hier toch wel mensen horen zeggen dat het meer in de buurt komt van elke anderhalve jaar zo'n beurt, vooral bij de niet uitneembare zetgroepen... In dat geval schrijf je zo'n machine af in 5 jaar!

En hoe onderhoud je zo'n zetgroep eigenlijk? Backflush...? Ik backflush elke keer na het het zetten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Tussen de genoemde argumenten van de Jura verkoper vond ik een aantal relevante:
1. Ik zit in jou woonplaats en verkoop een toestel dat je via mij kunt laten onderhouden en herstellen.
2. Gedurende de weken dat het toestel weg is krijg je van mij een gratis leentoestel.
3. Elke automaat heeft onderhoud nodig. 4. Korting op dat model.
Minder relevant is de opmerking van de brewunit. Ik neem aan dat je 'm hebt kunnen proberen en je tevreden was over de smaak.
Je moet begrijpen dat het zeker niet aan mij is om te zeggen -die is goed, moet je nemen joh.
Alleen als het om een technisch veel minder dan gemiddeld model gaat tip ik je.
Het is niet mijn intentie om hier een merk, model of winkel te promoten.
Maar dat de nieuwste generatie volautomaten wat meer aandacht op dit forum verdienen, daar sta ik wel voor. Veel mensen hebben al zo'n ding thuis staan en dankzij een open discussie kunnen ze er wat meer over opsteken.
Om de spits af te bijten een paar tips voor de Jura:
- Gebruik bonen met weinig olie op de bonen. Beter voor het 'intern' transport van de bonen en maalsel.
- Als je de lade uitneemt kun je met de hand in het toestel de brewunit en zelfs de zeef bereiken. 1x per week met een doekje schoonwrijven en dan stofzuigslang erin.
Er gaat niets boven morgen.

18
Naast dat het extreem veel werk is om zoiets op te zetten, bestaat er al coffeegeek.com en home-barista.com waar je dat soort informatie ook kan vinden.
3. Elke automaat heeft onderhoud nodig.
Dat geloof ik, maar er zal toch wel verschil in onderhoudskosten en tijd zitten? En hoeveel je zelf kan doen? Of zie ik dat verkeerd?

19
Naar mijn idee is dat onderhoudspunt van de verkoper meer marketingpraat?
Ik ben een (jaja! :D ) gelukkige bezitter van een Bosch Benvenuto b30.

Heb em 3 jaar, 3300+ kopjes gezet gaat als een speer! (verwacht ook geen problemen)

Als onderhoud:
- hij spoelt bij aan en uitzetten, of dat iets lijkt op backflushen weet ik niet
- wekelijks haal ik de zetgroep eruit om schoon te maken, kinderlijk makkelijk
- op zn eigen timing vraagt hij om een interne schoonmaakbeurt/ontkalking met de bijbehorende tabs, ook simpel.

Al met al lijkt me die C5 ook een goede keuze, alleen jammer dat die zetgroep niet uitneembaar is!
Dat blijkt toch best wel nodig, elke keer wanneer ik em schoonmaak?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

20
Het backflushen van een (goede) semiautomaat is het schoonmaken van de grouphead (kop waar de filterhouder in past) en filterhouder. Dat gebeurt met een reinigingsmiddel dat onder hoge druk en tegen de normale stroomrichting in de grouphead wordt geschoten. Mits met enige regelmaat uitgevoerd is de backflush een zeer efficiente methode om een semi-automaat schoon en in goede conditie te houden.

De meeste automaten beschikken niet over een dergelijke reinigingsprocedure. Alleen DeLonghi heeft een automatisch backflush mechanisme (zonder reinigingsmiddel), maar dat raakt na enige tijd vaak verstopt. Vol-automaten hebben vaak wel reinigings-programma's, maar in tegenstelling tot een 'back'flush stroomt het schoonmaakmiddel vrij langzaam in de gelijke richting als de normale koffiestroom. Anders dan bij een backflush stroomt het losgeweekte vuil weer tegen zeefjes, ventieltjes en zet zich ook weer af in plaatsen waar de stroming vertraagd. Dit maakt zo'n reinigingsprogramma dus veel minder efficient dan een backflush.

Hoe maak je het reinigingsprogramma wat beter? Bij een automaat kan je het beste na een reinigings met schoonmaakmiddel de brew-unit uitnemen en met de hand verder schoonmaken. (vooral de zeefjes)
Er gaat niets boven morgen.